Voorafgaand aan de presentatie belichtte Renault nog even de geschiedenis van de modellen Kangoo en Master. De geheel nieuwe dieselversie van de Kangoo werd in het voorjaar van 2021 gepresenteerd. De aflossing van het elektrische model liet even op zich wachten, maar die is nu bij de dealer te bezichtigen. In de al langer bestaande Master is met name de elektrische aandrijftechniek vernieuwd. Deze grote besteller staat sinds kort ook bij de dealers. Voor beide voertuigen geldt dat met name de actieradius flink is vergroot. 

Renault is er trots op dat alle componenten van de elektrische voertuigen in Frankrijk door Renault-fabrieken worden geproduceerd. Het maakt het merk minder afhankelijk van buitenlandse toeleveranciers én het zorgt voor een grote betrokkenheid van de medewerkers bij hún product. De verkiezing van de Renault Kangoo als International Van of the Year 2022, was voor hen ook een enorme beloning, aldus enkele sprekers.

Renault Kangoo E-Tech electric

Voor de aandrijving van de Kangoo zorgt een 90 kW sterke elektromotor met een koppel van 245 Nm. De nieuwe lithium-ionbatterij levert 45 kWh. Volgens de WLTP-meetmethode moet deze accu de Kangoo een reikwijdte geven van 300 kilometer – ruim 100 meer dan die van de voorgaande versie. In de Franse documentatie gaat de fabrikant ervan uit dat dit genoeg is voor de distributieronde van de meeste beroepsvervoerders. Zelfs als we een zo’n 30 procent op de door WLTP genoemd reikwijdte in mindering brengen, komt de Kangoo nog altijd zo’n 200 kilometer ver en dat is wel degelijk genoeg voor de rondes van de meeste koeriers en dergelijke bedrijven. 

elektrische bestelauto
De geheel vernieuwde Kangoo werd in het voorjaar van 2021 geïntroduceerd.

Voor de pakketdiensten is het goed om te weten dat de Kangoo E-Tech electric voorlopig alleen in één lengte- en één hoogtemaat te leveren is. Een langere variant komt pas in een later stadium. De L1H1-variant heeft een laadvolume van 3,9 m3 en een laadvermogen van 527 kilogram. Opvallend, maar voor het beroepsgoederenvervoer niet interessant, is dat de elektrische Kangoo een aanhangwagen mag trekken met een totaalgewicht van 1.500 kilo.

Eenpedaalsysteem

Wie instapt in de nieuwe Kangoo en niet langer is dan 1,85 meter zal nauwelijks in de gaten hebben dat hij achter het stuur zit van een bestelauto. De nieuwe Kangoo biedt een comfortabele plek en allerlei rijtaakondersteunende systemen die goed bij een moderne, luxe personenauto passen. Die lengte van de bestuurder (en zijn passagier) spelen een rol door het tussenschot, die de lengteverstelling van de stoel beperkt, net als de verstelling van de rugleuning. Renault kiest ervoor de versnellingen te laten bedienen met een traditionele stevige hendel. Helemaal niets mis mee, maar bij het voor de rest zo moderne uiterlijk had een subtieler schakelaartje gepast. De elektronische handrem heeft wel zo’n klein klipje. Voor de rest valt het niet mee iets aan te wijzen dat in de nieuwe Kangoo E-Tech electric kan worden verbeterd.

Lees ook: E-Tech van Renault Trucks: nieuwe e-trucks én klantondersteuning in energietransitie

Inschakelen en rijden maar, en wie dat wil kan dat met een heel forse acceleratie. De mate van regenereren is te regelen met de versnellingshendel. Een beetje (sailing) tot heel fors (braking), waardoor een eenpedaalsysteem ontstaat: heerlijk in stadsverkeer. Als op de cruisecontrol wordt gereden, is het verstandig de sterkste stand uit te schakelen. Anders gaat de Kangoo bij het uitschakelen van de cruisecontrol meteen fors afremmen, en dat zal meestal niet de bedoeling zijn. 

Zelfs bij 130 km/u is de Kangoo E-Tech electric heerlijk stil; heel weinig windgeruis en afrolgeluid. Tijdens de presentatie trakteerden de weergoden ons op prachtig weer met een temperatuur van boven de 30 °C. Opvallend hoe goed de moderne airconditioning in de Kangoo kans zag de temperatuur in de auto snel omlaag te brengen en op een aangenaam niveau te houden.

interieur renault kangoo e-tech electric
Achter het stuur van de Kangoo waant de bestuurder zich in een moderne comfortabele personenauto.

Renault Master E-Tech electric 

Voor de aandrijving van de elektrische Master maakt Renault gebruikt van heel andere componenten dan voor de elektrische Kangoo. Als motor monteerde Renault een 57 kW (76 pk) sterke unit en het accupakket heeft een vermogen van 52 kWh. Dat is meer dan de oude Master had, en volgens de WLTP-meetmethode komt de Master daarmee 200 kilometer ver. Pakweg 140 kilometer is dan een reële schatting en dat voldoet in Nederland voor de gemiddelde bezorgronde. Maar aan het eind van de dag kan de Master niet snel nog even voor een aanvullende opdracht op pad worden gestuurd; dan is eerst een oplaadbeurt nodig. Met een 22 kW DC-snellader kan de Master in 45 minuten een extra 50 kilometer geladen krijgen. De Master is helemaal ingericht op ritten in het stedelijke gebied en net daarbuiten. Daarom is het voertuig ook begrensd op een top van 80 km/u. Het aantal opbouwvarianten van de Master is enorm groot, gebaseerd op een chassis-cabineconfiguratie. Er zijn vier gesloten bestelautoversies, variërend van L1H1 tot L3H2, met een laadvolume variërend van 8 tot 15 m3

Zero-emissievoertuig

In de Renault Master is duidelijk te zien dat deze grote bestelauto al de nodige jaren meedraait. Geïntroduceerd in 2010 en ondanks facelifts in 2014 en 2019 is de leeftijd van de auto nu voelbaar. Het sluiten van de portieren geeft een blikken knal en alles rond de bestuurder lijkt vooral ontworpen op functionaliteit. Grappig dat wij in 2014 deze auto als een luxe bestelauto bestempelden en hem nu veel meer als een ‘werkpaard’ zien. 

elektrische bedrijfswagen
De Renault Master is leverbaar in een groot aantal lengte- en hoogtematen én als chassis-cabine.

Op het dashboard benadrukt een stickertje dat de Master E-Tech electric is begrensd op 80 km/u. Terecht, anders zou de accu veel te snel ontladen raken en Renault raadt de elektrische Master uitdrukkelijk aan als zero-emissievoertuig in het drukke stedelijke verkeer. Geen grote afstanden over buitenwegen en al helemaal niet op de snelweg. Bedienen van de versnelling gaat met een stevige hendel die past bij de leeftijd van de auto. Opvallend: deze pook kent geen parkeerstand. Daarvoor moet de bestuurder de handrem aantrekken. Wel iets om aan te denken als de versnelling in neutraal wordt gezet.

Prijzen onzeker

In de uitgebreide prijslijst van de beide voertuigen houdt Renault Nederland een slag om de arm als het gaat om de prijs van de auto op het moment van aflevering. Zoals de brochure zegt: ‘Bedrijfswagens van Renault kunnen momenteel alleen worden aangeboden tegen een niet-vaste prijs.’ Dat onderstreept hoe snel alle ontwikkelingen op transportgebied gaan, niet alleen op technisch vlak.

interieur elektrische bedrijfswagen
Het interieur van de Master gaat al wat jaren mee.