Scania, een geoliede machine

Voor de 270 Scania-medewerkers die in 1964 in Zwolle begonnen met de bouw van Scania-voertuigen moet het een vreemde gewaarwording zijn als ze anno 2024 nog eens rondlopen in de enorme assemblagehal. De Scania’s verlaten er letterlijk en figuurlijk aan de lopende band rijklaar het pand. Bezoekers worden er vandaag de dag zelfs met een elektrisch auto-treintje doorheen gereden om zo een goed beeld te krijgen van het assemblage- en logistieke proces.

Dat proces maakt het mogelijk om iedere vijf minuten een voertuig rijklaar af te leveren. Het loopt vanaf het in elkaar zetten van een chassis, tot het plaatsen van de kant-en-klaar assen, motoren en versnellingsbakken die zijn aangeleverd vanuit Zweden. Nu volgt het aanleggen van bekabeling, het monteren van de cabine, banden enzovoorts. Ook de kunststof onderdelen waar Scania Production Meppel voor zorgt, worden tijdens dit proces op de voertuigen gemonteerd. Ze zijn daar in de juiste kleur gespoten.

Flexibiliteit

Inmiddels werken er bij Scania Production Zwolle ruim 2.700 medewerkers in een twee -ploegendienst. De maximumcapaciteit van deze assemblagefabriek ligt op 240 voertuigen per dag.  Op dit moment worden er dagelijks 220 stuks in elkaar gezet. Dat betekent dat er bij meer vraag ook nog kan worden opgeschaald. Hetzelfde geldt trouwens voor het personeel dat voor 30% uit uitzendkrachten bestaat. De bekende flexibele schil voor periodes van meer of minder vraag naar voertuigen.

In de assemblagehal liggen twee onafhankelijk van elkaar opererende productielijnen, Castor en Pollux. Vernoemd naar de strijdbare en beschermende tweelingzonen van oppergod Zeus. Pollux is een laag volumelijn met een output van 50 tot 80 voertuigen per dag. Castor is een hoog volumelijn en goed voor 125 tot 180 voertuigen per dag. De verschillende doorlooptijden van de twee productielijnen zorgen voor maximale flexibiliteit in het totale proces.

China

In Zwolle assembleert Scania diesel-, LNG- en CNG-voertuigen. Elektrische vrachtwagens worden hier niet gebouwd. Dat gebeurt in het Zweedse Södertälje, waar ook het hoofdkantoor van Scania is gevestigd. De voertuigen die in Zwolle worden gebouwd, zijn bestemd voor bestemmingen in tachtig verschillende landen binnen en buiten Europa, waaronder Oekraïne, Australië, Engeland en Mexico. Omdat de vraag naar Scania’s in Australië en New Zeeland groot is en ook de Chinese markt alleen maar groeit, is besloten ook een productielocatie ter grootte van die in Zwolle te bouwen in het Chinese Rugao, ten noorden van Shanghai. De bouwwerkzaamheden gaan daar volgens de directie met de snelheid van het licht. En dat betekent dat de productielocatie daar in 2025 al up and running is.

Voordeel van het hebben van productielocatie in China is het dicht op de markten van Australië en New Zeeland zitten en dus korte lead times, de groeiende vraag vanuit China zelf snel kunnen beantwoorden en ook de kennis in huis hebben die China heeft als het gaat om bijvoorbeeld batterij-elektrisch. Er zal in China dan ook een R&D afdeling komen. “Voor Zwolle heeft de bouw van de fabriek in China geen gevolgen”, aldus Johan Uhlin, managing director Scania Production Zwolle. “We zitten hier al de maximum capaciteit. Bovendien geeft dit ons meer ruimte om ons te richten op de Europese markt, waardoor we die sneller kunnen bedienen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen:

Auteur: Redactie