Elf van de nieuwe voertuigen gaan exclusief rijden in de winkeldistributie van Albert Heijn vanaf distributiecentra in Zwolle en Hoogeveen; de overige vijf worden ingezet in de fijnmazige stukgoeddistributiedivisie van Tielbeke. De nieuwe voertuigen zullen naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar geleverd worden.

Hybridetrucks als brug naar elektrisch

“Wij moesten een deel van ons wagenpark vervangen en waren ons aan het oriënteren omtrent de mogelijkheden”, vertelt Adwin Verhoeks, algemeen directeur bij Tielbeke. “De stap naar volledige elektrificering vonden we in dit stadium nog te groot. Een 100 procent batterijelektrische truck zal prima functioneren, maar er zijn simpelweg nog te veel onzekerheden rondom de laadinfrastructuur en beschikbare actieradius om daar nú al vol in te stappen. Met deze hybridetrucks kunnen we een mooie brug slaan naar moderne en duurzame technologie, maar toch ook de zekerheid en continuïteit behouden van onze logistieke flow.”

Verhoeks vervolgt: “In onze gesprekken met Albert Heijn kwamen wij op deze hybridetechnologie, waarbij we buiten de stedelijke gebieden kunnen vertrouwen op de zuinige verbrandingsmotor en bij het inrijden van de zones of het gebied rond de Albert Heijn-supermarkt op elektrisch kunnen overschakelen. Dan hebben we best of both worlds. Bovendien zorgt de elektromotor tijdens het rijden op de snelweg voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik.”

Vraagtekens bij zero-emissiezones

In 2025 start een groot aantal steden met de invoering van zero-emissiezones in het kader van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Dit stelt bijzonder scherpe eisen aan de trucks die de binnenstad in moeten. Gevraagd naar de impact van deze maatregel houdt Verhoeks een slag om de arm. “Het is een ambitieuze maatregel en wij zijn ervan overtuigd dat dit de toekomst gaat zijn. Wij hebben alleen twijfels of het in 2025 allemaal al voor elkaar is. De traagheid waarmee de overheden de elektrische laadinfrastructuur uitrollen baart ons grote zorgen. Dan is deze hybrideoplossing voor nu beter. Via geofencing biedt Scania de mogelijkheid om binnen de zero-emissiezones verplicht over te schakelen op volledig elektrische aandrijving. Dat is allemaal instelbaar en controleerbaar.”

“Kijk, ik wil in 2025 niet bij de groep horen die helemaal niets heeft gedaan omdat de termijn te krap geweest zou zijn. Wij nemen onze verantwoordelijkheid en kiezen nú voor deze hybridetechnologie. Ik ben ervan overtuigd dat we op termijn bij elke supermarkt en elk dc laadfaciliteiten gaan krijgen, maar met dit tempo duurt dat nog even.”

Mindset bij chauffeurs

Een groot deel van de voertuigen die Tielbeke nu gaan inruilen betreffen lng-vrachtwagens. Verhoeks: “Deze chauffeurs zijn dus al gewend om rekening te houden met een andere brandstof. Met de hybrides gaan we daarin nu een stap verder en met de plug-inhybride helemaal. Dat is onze eerste stekkertruck. Het voordeel van de hybrides is dat zij tijdens het rijden de batterijen opladen, een mooie technologie waarin kinetische energie niet verloren gaat, maar bij afremmen opgeslagen wordt in een batterij. Dat vraagt een andere rijstijl en daar moet je voor openstaan. Uiteraard worden de chauffeurs goed getraind, maar het gaat makkelijker als de mindset er al is.” 

AH enthousiast over businesscase

Verhoeks heeft uiteraard een goede businesscase met de Scania-hybridetrucks gemaakt. “Deze kwam voor onze toepassing verrassend dicht bij die van een reguliere Euro 6-dieseltruck. Vanuit onze frequente contacten met Albert Heijn waren wij ervan overtuigd dat deze trucks ook binnen hun ambitie zouden vallen om CO2 en geluid te reduceren. Vanuit Albert Heijn werd dan ook zeer positief gereageerd. Toen hebben we samen met Scania de knoop doorgehakt en de order geplaatst. Je kunt altijd wel wachten op de laatste duurzame technologie, maar wij kijken liever naar wat nú al kan. We houden de markt goed in de gaten en maken dan realistische keuzes bij het vervangen van het wagenpark.”

Lees ook:
‘Al koop je nu nog geen elektrische vrachtwagen, weet wél wat er speelt’
Ook als ondernemers nog geen concrete plannen hebben voor een elektrische vrachtwagen, moeten ze zich wel gaan oriënteren, zegt Johnny Nijenhuis van Nijenhuis Truck Solutions. “Weet wat er speelt.”