RAI Vereniging is enerzijds blij dat er zoveel interesse is om te vergroenen, maar maakt zich anderzijds zorgen dat er op korte termijn te weinig geld beschikbaar is voor elektrificatie. “Voor een effectieve overgang naar zero-emissiegoederenvervoer is het cruciaal dat ondernemers op korte termijn veel meer financiële steun krijgen dan nu beschikbaar”, aldus een woordvoerder.

‘Huidige subsidie onvoldoende’

Het kabinet heeft voor 2022 € 13,5 miljoen aan subsidie beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een zero-emissietruck. De inschrijving was gisteren geopend en vandaag meldde de RVO dat de pot leeg is. RAI Vereniging is blij dat zoveel ondernemers willen omschakelen naar zero-emissievervoer. Dat is van groot belang omdat een groot aantal Nederlandse steden tussen 2025 en 2030 geleidelijk overgaan naar zero-emissiestadslogistiek. Op termijn mogen dan alleen nog maar zero-emissietrucks en -bestelwagens de stad in. “Hierdoor is er een enorme investeringsbehoefte bij ondernemers. De huidige bestaande subsidieregelingen zijn echter onvoldoende om de benodigde grootschalige investeringen door de sector los te krijgen.” Een zero-emissietruck is momenteel zo’n drie keer duurder dan een moderne diesel variant.

Lees ook: ‘Al koop je nu nog geen elektrische vrachtwagen, weet wél wat er speelt’

Geld naar voren halen

RAI Vereniging dringt er bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële steun vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing alvast naar voren te halen. Afgesproken is dat deze inkomsten door de transportsector worden gebruikt voor vergroening van het wagenpark. “Door deze geplande inkomsten nu al naar voren te halen kunnen ondernemers direct investeren in verduurzaming van het wagenpark en worden niet teleurgesteld door een lege subsidiepot. Alle CO2-winst die nu gepakt kan worden, is winst voor de toekomst.”