De grenzen tussen Oekraïne en de diverse EU-landen zijn open, maar chauffeurs staan in lange rijen te wachten. De wachttijd bedraagt volgens de IRU inmiddels twee tot vier dagen. De Oekraïense grens met Belarus is gesloten, dus veel chauffeurs moeten hun planning omgooien. Sommige chauffeurs hebben – uit angst om in de vuurlinie terecht te komen – hun vrachtwagens achtergelaten. 

Oproep IRU aan regeringsleiders

In de open brief constateert de IRU dat de gestrande chauffeurs te maken hebben met veiligheidsrisico’s en een gebrek aan voedsel, water en sanitaire voorzieningen. De internationale transportkoepel roept regeringsleiders en autoriteiten daarom op ervoor te zorgen dat vrachtwagenchauffeurs snel door kunnen rijden. Daarvoor zouden zij voor terugkerende chauffeurs tijdelijk moeten afzien van visa- en vergunningvereisten – waarvoor de Europese Commissie en een aantal EU-lidstaten al hebben gepleit – en van rij- en rusttijden en werktijdregelingen. Ook moeten chauffeurs die (nog) niet kunnen doorrijden, worden voorzien van voedsel en water.

Systemen douane Oekraïne

Eerder meldde de IRU al dat de informatiesystemen van de Oekraïense douane werken met onderbrekingen. Sommige procedures kunnen handmatig worden uitgevoerd. Er werden daarom aanzienlijke vertragingen verwacht bij de verwerking van vrachtgegevens en inklaringsprocedures.