Wereldwijd is een fors tekort ontstaan aan chips. Vooral producenten van elektronische apparaten zoals computers, beeld- en geluidapparatuur en spelcomputers produceren meer en nemen meer chips af. Voertuigfabrikanten zijn ook grote chipafnemers en komen in de knel. Bij de bekendmaking van de jaarresultaten kondigde Volvo trucks-ceo Martin Lundstedt al aan dat dit tekort dreigde en dat de truckfabrikant daardoor de productie in het eerste kwartaal zou moeten vertragen. Voor de fabriek in Gent heeft dit als gevolg dat de productie nu gedurende één week is stilgelegd.

Tekort aan chips door coronacrisis

Het bericht ging al enkele dagen rond dat de grote vraag naar halfgeleiders, de basis voor chips tot problemen gaat leiden bij de productie van voertuigen. Door de coronaperikelen is de vraag naar allerlei soorten elektronica, zoals computers, beeld- en geluidapparatuur en spelcomputers, sterk toegenomen. Tegelijkertijd hadden voertuigfabrikanten hun ic-bestellingen verlaagd omdat door dezelfde coronamalaise hun vraag was afgenomen. Nu groeit de verkoop van voertuigen weer, maar de chip-fabrikanten kunnen daarin niet meteen meegaan met grotere leveringen. En door het systeem van just in time hebben de voertuigfabrikanten geen grote eigen voorraden waarmee ze het een tijdje kunnen uitzingen. 

Productietempo Volvo Trucks

De eerste berichten wezen erop dat met name de productie van zeer luxe personenauto’s in Azië stilviel. Contact met diverse Nederlandse producenten duidde er niet op dat hier het chiptekort snel een rol zou gaan spelen. Dat lijkt nu toch te veranderen. Woordvoerder Vera Bostijn van Volvo Trucks geeft aan dat toeleveranciers problemen hebben het productietempo bij Volvo Trucks te volgen. "Bij hen ontstaat namelijk een tekort aan halfgeleiders voor het produceren van controle-units die onder andere in motoren en versnellingsbakken gemonteerd worden."

Maandag weer opstarten

Bostijn benadrukt dat de productieonderbreking geheel onder controle is. Op 22 februari start de fabriek weer op volle capaciteit op. Dat is ook nodig, want het orderboek is goed gevuld, aldus Bostijn.