Begin oktober 2018 gedroeg het weer zich alsof het nog volop zomer was, met een temperatuur die opliep naar 24 ⁰C. Verkeershinder was er op de zaterdag van de rit nauwelijks. De techniek die Volvo gebruikt is veel kostbaarder dan de gasmotor van bijvoorbeeld Iveco waar Transport & Logistiek eerder mee reed. Bij de Volvo op lng is het ook nodig dat de chauffeur naast lng ook af en toe diesel en AdBlue tankt.

De volledige tekst van deze test is gepubliceerd in Transport & Logistiek 16 2018.

Metingen
Geluidsproductie bij 80 km/u: 61,5 dB(A)
Aantal omw/min bij 80 km/u: 1.080
Acceleratie 0-80 km/u: 50 sec
Totaal gewicht: 39.800, gewicht trekker: 7.940 kg
Frontoppervlak (bxh): 2,55 x 3,95 m

Technische specificaties
Motor: G13C 460
Cilinderinhoud: 12,8 liter
Vermogen: 338 kW / 460 pk bij 1.700-1.800 tpm
Koppel: 2.300 Nm bij 1.050-1.300 tpm

Versnellingsbak
Geautomatiseerde iShift AT2612F met 12 overbrengingen.
Overbrengingsverhoudingen in de laagste en in de hoogste versnelling respectievelijk 14,94 :1 en 1,00 :1
Eindoverbrenging achteras: 2,47 :1

Banden en wielen
Rondom op Michelin X-Line Energy, voor in de maat 385/55 R22,5, achter 315/70 R22,5. De banden waren gemonteerd op 9,00x22,5 inch lichtmetalen Alcoa-wielen.

Voertuig
De testcombinatie was geleverd door de Zweedse Volvo-fabriek. De trailer was voorzien van stroomlijnbeplating die onder meer de onderzijde en de zijkant van de trailerwielen afdichtte.

De laatste testgegevens van vrachtwagens door Transport & Logistiek vind je op onze website en in ons magazine.