Het bedrijf is op meerdere gebieden bezig met het verlagen van de CO2-footprint, waaraan de Volvo Electric een significante bijdrage moet gaan leveren. De nieuwe truck wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 afgeleverd door Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center. 

Eigen recyclingtak

Laarakkers is een aannemer van sloopwerken. Volgens Marcel Laarakkers – samen met zijn broer Wiljan eigenaar van het bedrijf – staat duurzaamheid hoog in het vaandel bij de aannemer. “Wij hebben onder andere een eigen recyclingtak voor puin, hout, tuin-, sloop- en bouwafval en metalen zoals ijzer, aluminium en koper.” Laarakkers verwerkt steenpuin tot gebroken puin, menggranulaat of betongranulaat. Het betongranulaat wordt vervolgens ook weer als grindvervanger gebruikt in nieuwe beton, waarmee de markt bespaart op primaire grondstoffen. Maar ook op andere vlakken is Laarakkers bezig met verduurzamen. “We hebben geïnvesteerd in onder andere zonnepanelen, maar ook in elektrische machines en aggregaten.” 

Anders met een Volvo FH Electric

De komst van de Volvo FH Electric sluit perfect aan bij de duurzaamheidsvisie van Laarakkers, aldus de eigenaar. “We willen laten zien dat het ook anders kan dan het inzetten van traditionele trucks. Een elektrische truck is anders en nieuw en het zal wennen zijn, maar uiteindelijk is dit wel de toekomst.” 

Laarakkers werkt voor de werkzaamheden die voortvloeien uit het slopen van gebouwen samen met verschillende bedrijven. Wim Martens Logistics maakt deel uit van de Laarakkers Groep en verzorgt onder andere het kippertransport van zand en grind voor de betonindustrie. De elektrische Volvo zal daarom in de kleuren van Wim Martens Logistics gaan rijden op een vaste route, voor een vaste opdrachtgever. Hierdoor wordt ook het opladen van de truck getackeld.

Eén keer bijladen per dag

“Duurzaam ondernemen en het minimaliseren van de footprint is inmiddels een vaste vereiste binnen aanbestedingen”, vertelt Laarakkers. “Daar móét je als aannemer op inspelen, maar ook in samenwerken met elkaar. We zijn bijvoorbeeld in overleg met onze opdrachtgever om op locatie te kunnen opladen, zodat we zo min mogelijk ‘lege’ kilometers rijden. We hebben berekend dat één keer bijladen in de verplichte rusttijd voldoende zou moeten zijn om de hele dag te kunnen rijden. ’s Nachts kan de truck volledig worden opgeladen.” 

De keuze voor BAS Truck Center en Volvo Trucks in de stap naar verduurzaming is voor Laarakkers een logische. “Volvo Trucks kan af fabriek een complete, elektrische truck leveren. Daarbij hebben we een lange en goede ervaring met het merk en Volvo trucks-dealer BAS Truck Center.”