“Deze investering toont onze sterke toewijding aan het elektrificeren van het transport”, stelt Roger Alm, president van Volvo Trucks. “Tegen 2030 is minstens 50 procent van alle vrachtwagens die we wereldwijd verkopen elektrisch en tegen 2040 zullen we een CO2-neutraal bedrijf zijn.”

Elektrische serie Volvo Trucks

In de nieuwe accufabriek worden cellen en modules van Samsung SDI geassembleerd tot accupakketten die op maat zijn gemaakt voor de heavy-duty elektrische serie van Volvo Trucks: de FH, FM en FMX. De serieproductie start in het derde kwartaal van dit jaar. 

Kortere doorlooptijden en meer circulariteit

Elk accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh en een transportbedrijf kan ervoor kiezen om maximaal zes accupakketten (540 kWh) in een vrachtwagen te hebben. Het aantal accu's is afhankelijk van de specifieke inzet en het gewenste laadvermogen. 

“Door het accuassemblageproces in onze productie te integreren, kunnen we de doorlooptijden voor onze klanten verkorten en hoogwaardige accu’s veiligstellen, terwijl we tegelijkertijd een positieve bijdrage leveren aan de circulaire economie”, aldus Alm. 

volvo trucks electric heavy duty

De accu's van Volvo Trucks zijn zo ontworpen dat ze later kunnen worden gereviseerd, opgeknapt en hergebruikt. De fabriek in Gent zelf wordt aangedreven door 100 procent hernieuwbare energie. 

Elektrische trucks voor de meeste transportbehoeften

Dit jaar start Volvo Trucks de Europese productie van drie volledig elektrische modellen voor zwaardere inzet. De Zweedse vrachtwagenfabrikant biedt daarmee wereldwijd in totaal zes elektrische truckmodellen aan, van stadsdistributie en afvalverwerking tot regionaal transport en bouwwerkzaamheden. Alm: “We zijn al in 2019 begonnen met de serieproductie van elektrische vrachtwagens en zijn toonaangevend op de markt, zowel in Europa als in Noord-Amerika. Dankzij de snelle ontwikkeling van laadnetwerken en verbeteringen in accutechnologie ben ik ervan overtuigd dat we in de zeer nabije toekomst een snelle transformatie van de hele truckindustrie gaan zien.” 

Fossielvrij staal

In zijn heavy-duty e-trucks past Volvo voor het eerst fossielvrij staal toe. Het staal van SSAB wordt geproduceerd met behulp van een nieuwe technologie, gebaseerd op waterstof. Het resultaat is een veel lagere klimaatimpact dan conventioneel geproduceerd staal. “We zullen het gebruik van fossielvrije materialen in al onze vrachtwagens verhogen, zodat ze niet alleen tijdens het rijden nul emissies uitstoten, maar ook als het gaat om de materialen waaruit ze zijn geproduceerd”, zegt Jessica Sandström, senior vice president Product Management bij Volvo Trucks.

fossielvrij staal in elektrische volvo trucks

Het eerste staal dat met waterstof wordt geproduceerd, wordt gebruikt in de chassisbalken van de truck; de ruggengraat van de vrachtwagen waarop alle andere hoofdcomponenten zijn gemonteerd. Naarmate de beschikbaarheid van fossielvrij staal toeneemt, wordt het ook in andere delen van de truck toegepast.