Shell plant in eerste instantie de aanleg van een tanknetwerk voor groene waterstof tussen drie productielocaties in Rotterdam, Keulen en Hamburg. Vanaf 2024 wil Shell tussen deze drie locaties tankstations voor zware trucks exploiteren. Daimler Truck wil aansluitend vanaf 2025 de eerste zware waterstoftrucks aan klanten overhandigen. Het plan van de partners voorziet in voortdurende uitbreiding van de waterstofinfrastructuur in deze corridor, zodat vanaf 2030 150 waterstoftankstations en zo’n 5.000 zware brandstofceltrucks van Mercedes-Benz in gebruik kunnen worden genomen. Al in 2025 moet de corridor een totale lengte hebben van 1.200 kilometer.

Shell wil snelheid blijven maken

Als onderdeel van de samenwerking willen Shell en Daimler Truck een waterstofinfrastructuur ontwikkelen die optimaal is afgestemd op de behoeften van klanten. De overeenkomst behelst ook het gemeenschappelijke doel om een open standaard voor het tanken van waterstof te ontwikkelen om zo klantvriendelijk, kostenefficiënt, betrouwbaar en veilig waterstof te kunnen tanken. Andere potentiële partners worden uitgenodigd om zich bij het project aan te sluiten.

“We willen snelheid blijven maken zodat waterstoftrucks een commercieel levensvatbaar alternatief worden voor dieseltrucks – en zo onze klanten helpen hun uitstoot te verminderen”, aldus Ben van Beurden, ceo bij Royal Dutch Shell – moederbedrijf van Shell New Energies NL. “Om bij te dragen aan een doorbraak van brandstofceltrucks, willen we samen met Daimler Truck een regelgevende omgeving promoten. We nodigen andere geïnteresseerde fabrikanten en industriepartners uit om zich bij ons aan te sluiten.”

Infrastructuur en voertuigen hand in hand

Beide partijen zijn ervan overtuigd dat waterstofaangedreven brandstofceltrucks cruciaal zijn voor het CO2-neutraal transport van de toekomst, aldus Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck en lid van de raad van bestuur van Daimler. "Onze ongeëvenaarde samenwerking als twee grote industrievertegenwoordigers geeft het antwoord op de vraag wat op de eerste plaats moet komen: infrastructuur of voertuigen? Beide moeten hand in hand gaan! We zijn dan ook erg blij met deze belangrijke gezamenlijke stap.”

Zowel Daimler Truck als Shell is medeoprichter van het onlangs in het leven geroepen consortium H2Accelerate. Deze belangengroep vormt het centrale platform om de voorwaarden te scheppen voor grootschalige uitrol van waterstoftransport in Europa. Daimler Truck en Shell blijven zich onverminderd inzetten voor het consortium en willen hun project de komende tien jaar samen uitvoeren via H2Accelerate.

Overeenkomst

De overeenkomst met Shell maakt deel uit van de plannen van Daimler Truck om brandstofceltrucks te introduceren. Daarnaast is het een uitbreiding van de bestaande netwerken van waterstoftankstations van Shell in Europa en Noord-Amerika.