Daimler Truck richt zich bij de elektrificatie van zijn heavy duty-trucks voor het langeafstandstransport op waterstofaangedreven brandstofcellen. Het doel is een actieradius van ruim 1.000 kilometer op één tank brandstof. Eind april begon Daimler Truck al met intensieve tests met het eerste nieuwe, doorontwikkelde prototype van zijn in 2020 gepresenteerde Mercedes-Benz GenH2 – een belangrijke mijlpaal op weg naar serieproductie. De ontwikkelaars van Daimler Truck testen de brandstofceltruck door en door. De uitgebreide testreeksen, die extreem veeleisend zijn voor het voertuig en zijn componenten, richten zich onder meer op continue inzetbaarheid, uiteenlopende weers- en wegomstandigheden en verschillende rijmanoeuvres. 

Daimler Truck ligt op schema

“We volgen consequent onze technologiestrategie bij de elektrificatie van onze trucks”, zegt Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck en lid van de raad van bestuur van Daimler. "Ons doel is om onze klanten de beste lokaal CO2-neutrale truck aan te bieden – aangedreven door accu’s of waterstofaangedreven brandstofcellen, afhankelijk van de inzet. We liggen precies op schema en ik ben verheugd dat de intensieve tests met de GenH2 goed zijn begonnen. De brandstofceltechnologie op waterstof zal onmisbaar zijn in het CO2-neutraal transport van de toekomst – dit wordt ook bevestigd door onze vele partners met wie we op volle kracht samenwerken om deze technologie op de weg te brengen. Bovendien geeft het duidelijke commitment van de nationale en Europese toezichthouders aan het gebruik van waterstof in het goederenvervoer over de weg een belangrijke impuls. Politieke steun speelt een belangrijke rol bij het bevorderen van de ontwikkeling van een infrastructuur voor groene waterstof en het rendabel maken van brandstofceltrucks voor onze klanten.”

Veeleisende tests voor 1,2 miljoen kilometer

De engineers van Daimler Truck ontwerpen de GenH2 zodanig dat de truck en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele Mercedes-Benz Actros. Dat betekent 1,2 miljoen kilometer over een periode van tien jaar en in totaal 25.000 bedrijfsuren. Om hier aan te voldoen moet de GenH2 extreem veeleisende tests doorstaan, net als elke nieuwe Actros-generatie. Alleen al in de eerste weken van de test heeft het voertuig honderden kilometers onder continue belasting afgelegd op een rollentestbank en talloze extreme praktijksituaties ondergaan, zoals noodremmen en rijden op trottoirbanden op de testbaan.

Daimler Truck geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof, omdat in deze toestand de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid heeft in verhouding dan gasvormige waterstof. Hierdoor zijn de tanks voor vloeibare waterstof veel kleiner en door de lagere druk ook aanzienlijk lichter. Dit resulteert in een grotere laadruimte en een hoger laadvermogen. Tegelijkertijd kan er meer waterstof getankt worden, wat de actieradius aanzienlijk vergroot. Dit maakt de GenH2, net als conventionele dieseltrucks, geschikt voor meerdaagse, moeilijk planbare langeafstandsritten.

Nieuw tanksysteem voor vloeibare waterstof

Op basis van een vooraf bepaald ontwikkelingsplan werkt Daimler Truck aan de ontwikkeling van tanktechnologieën voor vloeibare waterstof. Tegen het einde van het jaar verwacht de fabrikant het prototype van het nieuwe tanksysteem voldoende ontwikkeld te hebben om de lopende intensieve tests met de GenH2 voort te zetten. Vanaf dat moment zullen de voertuigtests uitsluitend worden uitgevoerd met tanksystemen voor vloeibare waterstof, totdat de serieproductie is bereikt. Tot het zover is, zal voor de intensieve tests met de GenH2 als tussenoplossing een tanksysteem met gasvormige waterstof worden gebruikt.