Deze trucks zijn bijna twee keer zo zwaar als de Space Shuttle en vormen een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van voertuigen op waterstof. "Deze technologische ontwikkeling zal aantonen dat waterstofvoertuigen diesel kunnen vervangen voor zelfs de meest zware toepassingen”, zei Hyzon-ceo Craig Knight. De volledig beladen vrachtwagens – 154 ton naar Amerikaanse maatstaven – worden beschouwd als de zwaarste in de industrie en zullen naar verwachting 480 kilowatt aan vermogen leveren. 

Eerste melkwagen van Hyzon

Dit nieuws volgt op een aantal eerdere mijlpalen op het gebied van waterstofaangedreven voertuigen. Zo maakte FrieslandCampina vorige week bekend een eerste melkwagen van Hyzon te hebben gekocht die op waterstof rijdt. Ook andere bedrijven hebben waterstofaangedreven vrachtwagens besteld. Daarnaast maakte de truckfabrikant gisteren zijn officiële entree op de Amerikaanse Nasdaq-beurs.  

Transitie versnellen

"Deze belangrijke stappen laten de groei van Hyzon Motors goed zien", vervolgt Knight. "Onze beursgang zal het besef doen groeien dat waterstofaangedreven voertuigen niet alleen de toekomst van commercieel vervoer zijn, maar ook de realiteit van vandaag. Het is het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Hyzon. Door deze innovatie kunnen we de overgang naar vervoer op waterstof wereldwijd versnellen en de CO2-uitstoot verminderen in een sector die een grote impact heeft op de klimaatverandering."