‘Meer aandacht voor werknemers is nú hard nodig’

Het webinar werd gehouden op initiatief van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en Logistics Valley. Met het oog op het personeelstekort was de belangrijkste boodschap: zet de medewerker centraal. Sectoradviseur Ingrid de Ruijter van STL trapt de bijeenkomst af: “Uit onderzoek van Panteia en Basis voor beleid komt naar voren dat de uitbreidings- en vervangingsvraag tot 2025 liefst 15.000 medewerkers per jaar bedraagt voor de hele sector, waarvan 7.800 chauffeurs per jaar. Het wordt lastig om openstaande vacatures vervuld te krijgen, niet alleen voor chauffeurs maar ook voor andere functies. Verontrustend is dat het aantal jongeren in de toekomst zal afnemen, evenals de bbl-instroom voor transport en logistiek.” 

Personeelsplanning

De sector staat niet bekend als een erg aantrekkelijke werkgever. De Ruijter: “Uit het jaarlijks onderzoek van Randstad onder werknemers blijkt dat de logistiek op bekendheid en aantrekkelijkheid vrij laag scoort. Het is een uitdaging om de sector bekender en aantrekkelijker te maken. Op de aspecten goede balans werk-privé en prettige werksfeer, die werknemers erg waarderen, scoort de sector niet hoog. Jongeren vinden met name aspecten als aantrekkelijk salaris, goede arbeidsvoorwaarden en prettige werksfeer erg belangrijk, evenals carrièremogelijkheden. Verder weten we dat zij de binding met een bedrijf ook belangrijk vinden. Het advies aan werkgevers is dan ook om veel aandacht te besteden aan het onboardingsproces om jongeren zich thuis te laten voelen en te binden aan het bedrijf. Ga als werkgever structureel met je werknemers in gesprek over hoe het met ze gaat en wat zij nodig hebben om goed te functioneren. Zij hechten namelijk waarde aan een goed contact met de leidinggevende. Ons advies is om nú actief aan de slag te gaan met strategische personeelsplanning. Ga kijken wat je beleid is rond in-, door- en uitstroom van personeel, nu en in de toekomst. Welke mensen heb je op welk moment nodig? En welke kennis en vaardigheden verwacht je dat zij nodig hebben? Breng in kaart wat de veranderende markt en klantvraag betekenen voor de kennis en vaardigheden van je medewerkers. Besteed aandacht aan opleidingen en maak werk van je imago als goed werkgever, zodat de werknemers trots zijn om bij jouw bedrijf te werken. Maak gebruik van alle groepen op de arbeidsmarkt, ook bijvoorbeeld vrouwen die parttime willen werken. En maak duurzame inzetbaarheid tot speerpunt van je bedrijf.” 

de verbinding met werknemers
De film ‘De Verbinding’ is een ode aan de mensen in de sector en bij Cornelissen Groep. (Beeld: Robbert den Boer (Rosh Studios))

Werknemers staan bovenaan

Mark van de Drift, ceo bij Cornelissen Groep, licht het strategisch personeelsbeleid van zijn bedrijf toe. “De ondertitel van het webinar, ‘De mens centraal’, is de kern van de film die we hebben laten maken. De film is een ode aan de mensen in de sector en in ons bedrijf. Het thema is de verbinding – in familiebedrijven erg belangrijk. Bij ons is de regel dat je iedereen bij naam kent met wie je werkt en weet wat er speelt en wat de mensen voelen. De mensen die het werk doen, staan bij ons bovenaan. De verbinding gaat ook over betekenis. Wij moeten onze sector op een goede manier op de kaart zetten. Transport en chauffeurs verbinden elke schakel tussen producent en consument. De slogan ‘Zonder transport staat alles stil’ is nog steeds waar. Er zijn zorgen – nu ook in Engeland – of vitale ketens in beweging blijven. Dat kan alleen met vitale mensen. We doen met STL een programma over duurzame inzetbaarheid en hoe je mensen vitaal houdt. Het werk in de sector kan worden gedaan door jongeren, maar ook door vrouwen en ouderen. Mijn vader is 71 jaar en werkt nog twee dagen op de vrachtwagen en is daar supertrots op. Dat geeft hem betekenis. We moeten die mensen wel goed begeleiden en onze sector aantrekkelijker maken. Onze sector heeft ongelofelijk veel professionals en talenten. Talent moet je ontwikkelen, zoals het talent om veilig en verantwoord te rijden, maar ook op het gebied van transportplanning, techniek, onderhoud, digitalisering en energietransitie. We hebben een academy opgezet om talenten te ontwikkelen voor het hele bedrijf voor bijvoorbeeld aanstormend managementtalent, maar ook voor andere bedrijven. Talentontwikkeling is voor iedereen van belang.”

De film wordt ook intern gebruikt bij Cornelissen. Van der Drift: “De film geeft ons de juiste toon en de juiste normen en waarden. Bij goed leidinggeven gaat het niet alleen om de directeur, maar ook om de planners en teamleiders. Zij hebben een voorbeeldfunctie. Het is de toon waarmee je elkaar te woord staat en naar elkaar luistert. Hiermee kunnen we mensen erkennen en herkennen. Dit geeft ons de kracht om door te gaan en te innoveren en om naar ons personeel te kijken met alle uitdagingen die ons staan te wachten.” Van der Drift verwacht dat in de toekomst de aandacht voor de mensen steeds belangrijker wordt. 

Duurzame inzetbaar

De sector kan niet zonder duurzame inzetbaarheid, aldus Sandra Klinkers, adviseur duurzame inzetbaarheid bij STL. “Ongeveer 40 procent van de chauffeurs kan of wil niet blijven werken tot aan het pensioen. De belangrijkste reden daarvoor is dat zij het werk fysiek te zwaar vinden en te veel werkdruk en stress ondervinden. Maar zij zijn hard nodig. Daarom moet duurzame inzetbaarheid onderdeel zijn van de organisatiestrategie.”

Klinkers omschrijft duurzame inzetbaarheid als het vermogen om werk te houden en nieuw werk te krijgen, dankzij drie factoren: vitaliteit, vakkennis en veranderingsvermogen & motivatie. Het gaat daarbij om het niveau van de organisatie, maar ook om het versterken van de leidinggevenden en de medewerkers. Klinkers noemt tijdens het webinar een aantal maatregelen die ondernemers het beste kunnen nemen om met duurzame inzetbaarheid aan de slag te gaan. 

Stephan Vonk, ceo bij Transportbedrijf Vonk en Co in Tiel, verwacht tegen grote personeelstekorten aan te lopen in de komende jaren. “Daar moeten we samen iets aan doen, bijvoorbeeld het imago te verbeteren zodat er meer aanwas komt bij de opleidingen in transport en logistiek.” 

Druk op werving nieuwe medewerkers

Vonk roept ondernemers op zich aan te sluiten bij Logistics Valley in Gelderland die regelmatig voor hr-managers bijeenkomsten organiseert. “Er staat veel druk op het werven van personeel. Daarom maken we de vijver wat groter en leiden we bbl’ers in warehousing en transport op. Er is sprake van vergrijzing in ons bedrijf. Oudere werknemers zijn waardevol voor het bedrijf, bijvoorbeeld voor het opleiden van nieuw personeel. Maar we moeten wel zorgen voor een evenwichtige leeftijdsopbouw vanwege de toenemende digitalisering die oudere werknemers lastiger vinden. Dat geldt niet alleen in de warehousing en het transport, maar ook op de planning. We bieden doorgroeimogelijkheden, waar we budget voor hebben. Dat maakt je bedrijf interessant voor nieuw personeel. Bij de managers hebben we een jongere generatie neergezet, die van een uitvoerende functie zijn doorgegroeid na het volgen van opleidingen. Zo is een chauffeur opgeklommen naar transportmanager en dat is in de warehousing ook gebeurd. Dit heeft geleid voor meer begrip van chauffeurs en gezorgd voor een betere sfeer. Dat is ook het doel van onze communicatie via nieuwsbrieven en sociale media.”

Maatregelen voor duurzame inzetbaarheid: 

• Ga in gesprek (meeste effect);
• Promotie- en loopbaanmogelijkheden voor personeel;
• Opleidingsmogelijkheden voor personeel;
• Functioneren van leidinggevende;
• Flexibele werktijden;
• Regelingen voor behouden en verbeteren van gezondheid en vitaliteit; 
• Regelingen om werknemers financieel te ontzorgen;
• Mogelijkheden om zelf arbeidsvoorwaarden samen te stellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens