‘Nascholing code 95 is niet alleen verplicht, maar ook inspirerend’

De redactie van Transport & Logistiek legt een aantal vragen over code 95 voor aan Henk-Christian de Haan, manager Certificering & Toezicht bij het CBR.

Wat is de centrale boodschap van het CBR op het gebied van vakbekwaamheid aan de lezers van Transport & Logistiek?
“Het CBR is een zelfstandig bestuursorgaan met een belangrijke publieke taak. We zijn een instituut voor mens, mobiliteit en verkeersveiligheid. CBR’s missie is dan ook veilig thuiskomen, voor iedereen, van beroepschauffeur, beginnend bestuurder tot de oudere. Verkeersveiligheid en mobiliteit zijn onverminderd belangrijk en noodzakelijk. Het leveren van een bijdrage daaraan doen we niet alleen, maar in samenwerking met een groot aantal partijen.

Als publieke dienstverlener is het onze taak om beroepschauffeurs goed te informeren over het nut en de noodzaak van nascholing en welke mogelijkheden er zijn. Vorig jaar zijn we begonnen met de campagne ‘Code 95, meer dan een verplicht nummer’ op Facebook en LinkedIn. Op onze website staan ook overzichten met alle mogelijke cursussen en bij welke opleiders ze te volgen zijn. Tegelijk kijken we naar hoe we de kwaliteit van opleiders, docenten en nascholingscursussen kunnen verbeteren. Dit doen we samen met de opleidingsbranche, sociale partners in de sector transport en logistiek en chauffeurs. 

Op het gebied van vakbekwaamheid voor de beroepschauffeurs is er altijd wel een onderwerp om iets nieuws over te leren. Van een gezonde leefstijl en fysieke belastbaarheid tot en met omgaan met agressie in het verkeer, chauffeurondersteunende systemen en criminaliteitspreventie.”

Uit CBR-cijfers over 2021 blijkt dat het zichtbaar druk was in de transportsector. Hoe verklaart het CBR de stijging van het aantal praktijkexamens voor vrachtautochauffeurs? Wat zijn dit precies voor examens?
“Het is inderdaad zichtbaar druk in de transportsector. In 2021 steeg het aantal praktijkexamens vrachtauto (C en C1) van 12.602 (2020) naar 14.082 (2021). Dit heeft te maken met het inhalen van door corona uitgestelde examens, maar komt ook door een toename in de vraag naar beroepschauffeurs.”

Zijn er wachttijden voor het behalen van de C- en C-E-rijbewijzen voor beroepschauffeurs in spe?
“Dat valt mee; zowel de theorie- als praktijkexamens voor de vrachtauto kunnen gemiddeld binnen de normale termijn van vier à vijf weken ingepland worden. We houden de reserveringstermijnen goed in de gaten en als het nodig is zetten we extra capaciteit in, zodat de examens die voor een beroep nodig zijn zo snel mogelijk worden afgenomen.”

Kunnen chauffeurs van wie dit jaar de code 95 verloopt, op tijd hun vakbekwaamheid behalen?
“Het CBR heeft dagelijks en goed contact met opleiders. We horen geen signalen dat dit een knelpunt is. Wij adviseren chauffeurs wel altijd om op tijd te starten met hun nascholing en niet tot het laatste jaar te wachten. Een nascholingscyclus duurt vijf jaar, dus als je op tijd begint, heb je genoeg tijd en kom je niet direct in de knel als je bijvoorbeeld door ziekte een cursus moet verplaatsen. Er zijn vele opleiders in Nederland waar chauffeurs terechtkunnen voor het inplannen en volgen van nascholingscursussen. Op onze website op de pagina cbr.nl/code95 staan overzichten met alle mogelijke cursussen en bij welke opleiders ze te volgen zijn.”

Zijn er trends in de gevolgde nascholing als gevolg van corona?  
“Corona heeft impact gehad op alle facetten van de samenleving, ook voor ons en onze klanten. We hadden te maken met een lockdown waardoor het niet mogelijk was om fysiek onderwijs te volgen. Maar dus wel deels online. Je zag dan ook dat er meer gebruik werd gemaakt van e-learning. Het percentage e-learning steeg in 2021 naar zo’n 20 procent ten opzichte van ongeveer 15 procent in 2020.

‘Werkgevers, stem met chauffeurs af welke cursussen het best aansluiten bij de behoefte en ontwikkeling van de chauffeur en het bedrijf’

Henk-Christian de Haan, manager Certificering & Toezicht bij het CBR

Of dat blijvend is, dát is aan de chauffeur en de werkgever. Het is mooi dat er verschillende uitvoeringsvormen van nascholingscursussen zijn. Dat geeft de chauffeur en werkgever de mogelijkheid om te kiezen wat bij zijn of haar situatie past. En zo kon er ook tijdens de lockdown toch een deel van de verplichte nascholing gevolgd worden.”

Is er voldoende opleiderscapaciteit bij het verzorgen van de nascholingscursussen?
“De nascholingscursussen worden verzorgd door opleiders die door het CBR zijn erkend. We hebben veel contact met opleiders en hebben geen signalen ontvangen dat er te weinig capaciteit is voor het verzorgen van nascholingscursussen.”

Heeft het CBR adviezen voor werkgevers en chauffeurs op het gebied van nascholing?
“Er zijn meer dan vijftig verschillende nascholingscursussen. We adviseren werkgevers om met chauffeurs af te stemmen welke cursussen het best aansluiten bij de behoefte en ontwikkeling van de chauffeur en het bedrijf. Binnen de cursussen is vaak maatwerk mogelijk, dus ga ook met de opleider in gesprek over de wensen en mogelijkheden. Dan draagt de nascholing bij aan de verkeersveiligheid en het vakmanschap van de chauffeur én wordt ze als nuttig ervaren.”

Wat zijn de top 3 meest gevolgde theoretische en praktische nascholingscursussen voor code 95 in 2021? 
“De meest gevolgde praktijkcursussen in 2021 waren Rijoptimalisatie, Het Nieuwe Rijden en Veilig werken met de vrachtauto. Voor theorie bestond de top 3 uit Actualisering kennis vakbekwaamheid bestuurders, EHBO en Digitale tachograaf.

Het is de bedoeling dat in de nascholings­cyclus chauffeurs cursussen over verschillende onderwerpen volgen. Je mag één cursus herhalen. De andere cursussen moeten verschillend zijn. Hiermee zit er variatie in de nascholing en dat maakt het ook leuk. Er zijn dan ook veel verschillende cursussen die vaak gevolgd worden. De chauffeur en werkgever weten het beste wat nuttig en nodig is voor henzelf.

Nascholing wordt vaak als een verplicht nummer gezien, terwijl het ook heel leuk en inspirerend kan zijn. Het CBR denkt graag mee over de invulling; we zien het als onze taak chauffeurs zo goed mogelijk te begeleiden en streven naar continue verbetering van onze dienstverlening. Voortaan willen we het klantperspectief centraal stellen in onze dienstverlening en daarmee een omslag maken van uitvoerder naar publieke dienstverlener.”

Lees ook:
Kwalificatiekaart bestuurders vervangt omwisselcertificaat code 95

Het CBR geeft geen omwisselcertificaat voor de code 95 meer af. Het omwisselcertificaat wordt vervangen door een kwalificatiekaart bestuurders. De RDW geeft deze kaart af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens