Na twee succesvolle jaren gaat de Logistieke Roadshow in week 39, 40, 41 en 42 langs diverse vmbo- en havo-scholen in Nederland. Het doel van deze roadshow is om te zorgen dat scholieren zich inschrijven voor een vervolgopleiding in de richting van logistiek.

Transport en logistiek aantrekkelijk

“Transport en logistiek is óveral voor nodig”, stelt Delhaas. “Het is een belangrijke en dynamische sector, die letterlijk continu in beweging is. Het is een aantrekkelijke sector en het is belangrijk dat jongeren dat weten, zodat ze onze sector in overweging nemen bij hun beroepskeuze. Want er is veel behoefte aan de instroom van jong talent. Wie voor een vervolgopleiding in transport en logistiek kiest, is straks zeker van een baan. Al 4.300 vmbo-leerlingen hebben zich aangemeld als deelnemer aan de Roadshow. Dat zijn mooie aantallen.”

Roadshow biedt kijkje in de keuken

Een écht kijkje in de keuken spreekt deze doelgroep meer aan dan een presentatie op een voorlichtingsdag. Daarom investeert de sector in experiences zoals ‘De Logistieke Roadshow’, zodat jongeren zélf kunnen ervaren hoe leuk en uitdagend de wereld van logistiek is. Het programma start met een interactieve masterclass door een lokale ondernemer in de week voorafgaand aan de roadshow.

logistiek roadshow nijmegen

De roadshow zelf bestaat dit jaar uit vier logistieke challenges rondom het thema merkkleding. Om de jeugd extra aan te spreken is er gekozen voor een samenwerking met de influencer Hanwe met meer dan 1 miljoen volgers.

Lees ook: STC ontwikkelt Soft Skills Lab: jongeren hebben moeite met sociale vaardigheden

Zo proberen leerlingen zijn Rolex te vinden in een pop-upescaperoom gebouwd in een dubbeldeksoplegger, worden zij uitgedaagd om een optimale reisplanning te maken voor alle kledingstukken die hij online heeft besteld, gaan ze aan de slag met een palletpuzzel vol met merknamen en krijgen zij de taak om de juiste orders met kleding te bezorgen bij de goede voordeur. Zo maken de deelnemers kennis met de logistiek, die wordt gepositioneerd als een wereld van kansen, interessante banen en veel toekomstperspectief.

Voorlichting bbl-leerlingen

En willen de jongeren meer weten of ervaring op doen, dan kunnen zijn terecht op bijvoorbeeld BBL-Instapdagen. Jongeren kunnen daar in gesprek met vertegenwoordigers van leerbedrijven en meerijden met een vrachtwagen. Zo hoopt de sector door jongeren zelf de mogelijkheden te laten ontdekken meer leerlingen te interesseren voor een bbl-opleiding in transport en logistiek. “Maar ook bol-studenten zijn van harte welkom bij STL”, zegt Delhaas. De Logistieke Roadshow maakt onderdeel uit van een brede aanpak in het kader van voorlichting over beroepen in de sector.

logistieke roadshow

STL ondersteunt de Logistieke Roadshow in de uitvoering namens sociale partners in de sector transport en Logistiek: TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen en SOOB, het opleidingsfonds voor de sector.