Werkgevers hebben een belangrijke verantwoordelijkheid in de veiligheid van hun werknemers. Vaak wordt er alleen gedacht aan de veiligheid van de fysieke werkplek, maar de risico’s van de mobiele werkplekken zijn veel groter. Mono-zakelijk stimuleert werkgevers zorg te dragen voor de verkeersveiligheid van de eigen medewerkers en faciliteert het Mono-rijden met diverse ondersteunende middelen en tips. STL werkt samen met Mono-zakelijk en biedt de training Mono-zakelijk, die is georganiseerd door Robert Gartner, innovatiemanager van STL.

Onafgeleid rijden met Mono-zakelijk

Volgens Gartner is de training bedoeld voor werkgevers die met Mono-zakelijk aan de slag willen binnen hun organisatie. “Hierin is aandacht voor afleiding onderweg een belangrijk thema. Ongestoord en onafgeleid onderweg zijn voorkomt veel schade en leed. Dit is de Mono-boodschap die wordt uitgedragen tijdens de training. Werkgevers die hierin geïnteresseerd zijn en beschikken over een eigen trainer of opleidingscentrum konden een van de twee trainingssessie volgen. De training was ook bedoeld voor trainers en instructeurs van opleidingsinstituten. Het programma van vijf kwartier, inclusief een video, was interactief.”

Goed op weg

Een van de deelnemers was Petra Ruijgrok, opleider en eigenaar van Petra Ruijgrok Trainingen. Zij werkt tevens in het transportbedrijf van haar man, Duivenvoorde Transport, waar zij code 95-trainingen verzorgt. Zij heeft meegedaan aan de training uit nieuwsgierigheid en of de aanpak van verkeersveiligheid bij Duivenvoorde goed is. “De hele communicatie over de planning met de chauffeurs verloopt via de Data2track-boordcomputer, die is beveiligd tegen extra apps. De planning wordt langere tijd van tevoren met hen gedeeld. De chauffeurs weten dat zij de boordcomputers tijdens het laden en lossen kunnen checken en niet tijdens het rijden. De training zat goed in elkaar en was helemaal van deze tijd. Op een volwassen manier werd de verkeersveiligheid onderweg besproken. Wij gaan dit meenemen in het jaarlijkse personeelsoverleg en zullen de medewerkers de sheets en filmpjes laten zien. Ook in de training communicatie ga ik dit onderwerp bespreken met de chauffeurs. We waren al goed op weg met het gebruik van de boordcomputer, maar we blijven hier aandacht voor vragen.”

Lees ook: ‘Het Nederlandse wegtransport heeft in 2050 nog steeds een toppositie’

Een andere werkgever die aan de slag wil binnen zijn bedrijf met Mono-zakelijk is J.W. Limpens en Zn. in Elsloo. Jacques Querelle, mentor safety & training, was enthousiast over de training. Het onderwerp verkeersveiligheid is belangrijk binnen het bedrijf. “De planning communiceert met de chauffeurs zoveel mogelijk via de boordcomputer. Het gebruik van een smartphone onderweg kan gevaarlijke situaties opleveren, ook het handsfree gebruik is niet zonder gevaar. Vooral het gebruik van apps leidt af. Daar zijn we ons van bewust. Chauffeurs moeten ervoor tekenen dat zij onder het rijden niet telefoneren en geen sociale media gebruiken. Het vertrouwen bestaat dat zij ervan doordrongen zijn dat zij dat onderweg niet moeten doen. Maar de ervaring leert dat zo’n afspraak herhaald moet worden om het zo te blijven doen zoals afgesproken. In technische middelen, zoals een app die de telefoon uitschakelt tijdens het rijden, willen we het niet zoeken. De training Mono-zakelijk biedt veel aanknopingspunten die we in de eigen code 95-training Techniek en Veiligheid willen opnemen. Deze training hebben we samen met een opleider ontwikkeld en is gecertificeerd door het CBR. Die moet dan opnieuw door het CBR worden beoordeeld, maar dat zal een goede reminder zijn voor de chauffeurs.”