Geba Trans leidt met eigen academy planners op

De Geba Academy kan zich geen betere ambassadeur wensen dan Arno Reiniers. Het enthousiasme van de financial director van het Limburgse expeditiebedrijf is groot als het over de opleiding gaat. Het loopt dan ook goed met het initiatief, aldus Reiniers. “In april is weer een nieuwe junior expeditieplanner begonnen en deze maand starten twee senior planners hun opleiding. Die laatsten volgen een verkort traject. De opleiding duurt vier tot vijf jaar en bestaat uit vijf fases. Voor elke fase staat een jaar, met uitzondering van fase één, die drie tot zes maanden duurt. In die periode maak je kennis met het bedrijf, het beroep en de bedrijfstak. Ook verricht je als junior expeditieplanner ondersteunende transportwerkzaamheden.”

Planners in opleiding

Reiniers vervolgt: “In de volgende fase gaat de junior planner, met ondersteuning van een ervaren collega, aan de slag met repeterende zendingen. In fase drie vervalt het ‘junior’ in de functienaam en krijgt je eigen accounts en de zelfstandige verantwoordelijkheid over een bepaald gebied. Daarna leer je andere modaliteiten kennen dan het wegvervoer of doe je specifieke kennis op over bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen (ADR) of douanezaken. In die fase ontwikkelt de medewerker zich tot allroundplanner. In fase vijf word je een Geba-professional en ga je zelf handel uit de markt halen. Door zowel junior als senior expeditieplanners op te leiden en bij te scholen, houden we qua ervaring en functies de balans in het team.” 

Wegkapen 

Het idee om zelf planners te opleiden, ontstond twee jaar geleden. “Wij wilden groeien en hadden daarvoor meer mensen op de planning nodig”, legt Reiniers uit. “Expeditieplanners zijn erg moeilijk te vinden. In het wegtransport zijn daar geen opleidingen voor. Het is een beroep dat je in de praktijk leert. Voor het aantrekken van nieuwe mensen ben je daardoor aangewezen op recruitmentbureaus. 

planners opleiden geba trans
Arno Reiniers: “Behalve aan hard skills besteden we in de opleiding ook aandacht aan soft skills.”
Veel geleerd 

Een van de medewerkers die dan, als het goed is, aan zijn soft skills gaat werken, is expeditieplanner Tom Rijs. Hij is 32 jaar en in februari vorig jaar bij Geba Trans begonnen. “In de periode dat ik hier nu zit, heb ik veel geleerd”, zegt hij. “Ik heb onder meer commerciële economie gestudeerd en gewerkt op de binnendienst van een leasemaatschappij en bloemengroothandel. Via via werd ik geattendeerd op de mogelijkheden bij Geba Trans. Hoewel ik er niet veel van wist, sprak logistiek mij aan en hoe meer ik hoorde over de functie van expeditieplanner en de opleiding hier, hoe enthousiaster ik werd. Ik zit nu in fase drie en plan zendingen van eigen accounts op Scandinavië in. Ruim een jaar geleden wist ik wat een pallet en vrachtwagen waren, maar daarmee hield het wel op. Ik heb een vak geleerd dat goed bij mij past.” 

Dit artikel is eerder verschenen in Transport & Logistiek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Het gevolg is een vicieuze cirkel waarin logistieke bedrijven planners bij elkaar wegkapen. Als onderneming met dertig medewerkers moeten wij daarbij ook nog eens opboksen tegen een aantal transportreuzen in deze regio.” Onder die omstandigheden kwam het plan voor de Geba Academy tot ontwikkeling. Reiniers: “In het bedrijfsverzamelgebouw waar wij zitten, is ook het Vervoerscollege Venlo gevestigd. Directeur Roy Fleuren heeft ons geadviseerd en begeleid bij het ontwikkelen van de praktijkopleiding en het opzetten van de structuur. Dat resulteerde in een opleiding waarvan het niveau te vergelijken is met mbo, niveau 3 tot en met 5.” 

‘Eigen opleiding is uniek’

“Dat een onderneming met de omvang van Geba Trans zelf een opleiding begint, is naar mijn weten uniek in de sector”, zegt Fleuren. “Maar voor wie het bedrijf kent, is dit initiatief minder opmerkelijk. Bij Geba Trans heerst al jaren een echte leercultuur met veel aandacht voor opleiden en ontwikkelen. De academy is daar een logisch uitvloeisel van. Bij praktijkopleidingen als deze kun je als bedrijf veel zelf doen via training on the job, e-learning en zelfstudie. Een groot deel van de kennis die je wilt overdragen, heb je immers zelf in huis. 80 procent van de opleiding vult Geba Trans zelf in, het overige deel vindt extern plaats, waaronder bij ons opleidingscentrum. Daar gaan we de expeditieplanners in opleiding inzicht geven in de transportpraktijk.” 

Soft skills 

Geba Trans introduceerde zijn academy vlak voor het uitbreken van de coronapandemie. Omdat het grootste deel van het traject intern plaatsvindt, is de invloed daarvan op de voortgang van de opleiding volgens Reiniers beperkt. “Het externe deel staat voor een deel on hold of moet nog van start gaan, zoals de module bij Vervoerscollege Venlo. Behalve aan hard skills – zoals kennis van transport, talen, systemen, geografie, wet- en regelgeving – besteden we aandacht aan soft skills. Dat doen we via de training Toegepaste Neuromarketing, Communicatie en Beïnvloedingspsychologie van de Academie voor Gedragskennis. Die wordt overigens door al onze medewerkers gevolgd. Kort nadat we daarmee begonnen waren, in maart vorig jaar, moesten we daar vanwege corona mee stoppen. Als de situatie het toelaat, hervatten we die training in september.” 

tom rijs geba trans
Tom Rijs: “Ruim een jaar geleden wist ik wat een pallet en vrachtwagen waren, maar daarmee hield het wel op.”
Veel geleerd 

Een van de medewerkers die dan, als het goed is, aan zijn soft skills gaat werken, is expeditieplanner Tom Rijs. Hij is 32 jaar en in februari vorig jaar bij Geba Trans begonnen. “In de periode dat ik hier nu zit, heb ik veel geleerd”, zegt hij. “Ik heb onder meer commerciële economie gestudeerd en gewerkt op de binnendienst van een leasemaatschappij en bloemengroothandel. Via via werd ik geattendeerd op de mogelijkheden bij Geba Trans. Hoewel ik er niet veel van wist, sprak logistiek mij aan en hoe meer ik hoorde over de functie van expeditieplanner en de opleiding hier, hoe enthousiaster ik werd. Ik zit nu in fase drie en plan zendingen van eigen accounts op Scandinavië in. Ruim een jaar geleden wist ik wat een pallet en vrachtwagen waren, maar daarmee hield het wel op. Ik heb een vak geleerd dat goed bij mij past.” 

Dit artikel is eerder verschenen in Transport & Logistiek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie