We moeten nú doen wat nú kan
Afgelopen december werd mij gevraagd of ik dit jaar een paar keer voor deze pagina wil schrijven. Op mijn vraag waarom ik deze eer kreeg, was het antwoord: “Omdat je vaak een interessante, kritische en uitgesproken kijk op zaken in de transportsector hebt.” Daarom heb ik mij voorgenomen om, op deze plek, flink wat beweging op gang te brengen. Nu is er het afgelopen jaar veel gebeurd, maar het gaat te langzaam en deels zelfs de verkeerde kant op.
Ik heb het over de verduurzaming van de transportsector. Als derde generatie eigenaar van een prachtig, bijna honderd jaar bestaand transportbedrijf is mijn grootste ambitie dat we de wereld met elkaar een beetje mooier achterlaten dan hoe we hem aantroffen.
Daarom ben ik erop gebrand dat wij, met zijn allen, de transportsector moeten verduurzamen. Niet alleen omdat het moet voor het milieu, maar ook omdat het kan: transport kán efficiënter en onnodig transport kún je elimineren. Zeker in Nederland hebben we de kennis, ervaring en technologie in huis om de transitie naar duurzaam transport te versnellen.
U zult zich afvragen: CO2-besparing is toch lastig te realiseren? Natuurlijk, maar er zijn voldoende snelle én simpele oplossingen direct beschikbaar die we als sector in eigen hand hebben. We hoeven niet te wachten op fabrikanten die elektrische vrachtwagens produceren of een overheid die wil investeren in waterstoftankstations. We moeten nú doen wat nú kan.
Deze column is verschenen in
het magazine Transport & Logistiek.
Meer lezen? Kies dan hier uw abonnement!
Zo kunnen we een verhoogde inzet van lzv’s met z’n allen morgen realiseren. Er rijden al meer dan vijftien jaar lzv’s rond in Nederland, op dit moment zijn het er al duizenden. Dit leidt tot een CO2-besparing van maar liefst 35 procent. Noch verladers, noch vervoerders kunnen deze CO2-besparing terzijde schuiven. De overheid moet dit faciliteren door de restricties op de inzet van lzv’s eraf te halen. Dan wordt het nog aantrekkelijker om met lzv’s te gaan rijden en transport daarmee direct te verduurzamen. Wij zetten hier vol op in: wij gaan in 2021 met minimaal tien extra lzv’s rijden.
Daarom een oproep aan verladers, vervoerders én de overheid: doet u mee?
Henk van der Wal is eigenaar en ceo van Van der Wal en Smart Way Logistics.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?