‘Veilige parkeerplaatsen hoeven geen vijfsterrenhotel te zijn, maar wel schoon en veilig’
Caroline Nagtegaal is sinds drieënhalf jaar lid van het Europees Parlement voor de VVD en heeft daarvoor bij het Havenbedrijf Rotterdam en Schiphol Amsterdam Airport gewerkt. Als transportspecialist is zij in Europa betrokken bij de transport- en logistieksector. Op haar website is te lezen dat zij zich inzet voor “het mooiste doel” dat er is: een sterke Nederlandse transportsector voor een sterk, vrij en welvarend Nederland. Passie voor politiek en transport hebben er altijd ingezeten bij haar. Tijdens de besprekingen van het Mobiliteitspakket in het Europees Parlement was Nagtegaal medeonderhandelaar. “Een belangrijk onderwerp hierin is de rust- en rijtijden voor vrachtwagenchauffeurs. Daarbij horen een goede overnachtingslocatie met basisfaciliteiten als sanitaire voorzieningen. Voor hun veiligheid én de verkeersveiligheid is het belangrijk dat zij kunnen rusten in een goede accommodatie.”
Veilige parkeerplaatsen in EU
Nagtegaal bezoekt regelmatig transportbedrijven in Nederland om ‘uit het veld’ te horen wat er speelt. “En dan hoef ik echt niet alleen maar met de directeur te praten. Juist ook van chauffeurs heb ik vaak gehoord dat ze prima onderweg in hun vrachtwagen kunnen overnachten. Het zijn dan ook vaak prachtige vrachtwagens die hoog kwalitatief zijn ingericht. Helaas geldt dit niet voor alle vrachtwagens in Europa. Bovendien is er nog steeds een grote behoefte aan goede veilige parkeerplaatsen voor chauffeurs onderweg. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar ook over de grens.”
De Europese Commissie heeft op dit gebied niet stilgezeten. Twee jaar geleden is in opdracht van de commissie een studie uitgevoerd naar veilige parkeerplaatsen voor chauffeurs in Europa. Nagtegaal licht toe: “Hieruit bleek duidelijk dat er in de EU een tekort is aan veilige parkeerplaatsen langs de trans-Europese wegvervoercorridors. Uit deze sector survey bleek dat 83 procent van de chauffeurs vindt dat er te weinig veilige parkeerplekken zijn. Dat is zorgwekkend. Het onderzoek laat zien dat de veiligheidssituatie van een meerderheid van zo’n 5.000 parkeerplekken ondermaats is. Hier is dus nog flink werk aan de winkel.”
“Mede met Europees geld wordt er gewerkt aan extra beveiligde parkeerplaatsen in Nederland”, vervolgt de Europarlementariër. “Maar transport is internationaal en het is van cruciaal belang dat ook andere landen er vaart achter zetten en prioriteit aan geven. Dit raakt alle chauffeurs en ondernemingen in de transport.”
Maasvlakte Plaza goed voorbeeld
Een goed voorbeeld van een beveiligde truckparking vindt Nagtegaal Maasvlakte Plaza bij Rotterdam. “Deze truckparking heb ik een halfjaar geleden bezocht. Er bleek in de buurt van onze grote transportcorridors van en naar de Rotterdamse haven veel behoefte te zijn aan extra plaatsen op beveiligde truckparkings met voorzieningen voor chauffeurs. Onder meer de goede verlichting maakt het parkeren daar veilig. Met beveiligde truckparkings ontlasten we de overvolle verzorgingsplaatsen direct aan de snelwegen die alleen bedoeld zijn om kort te parkeren door chauffeurs. De parkings helpen ook om de problemen aan te pakken met vrachtwagens die op de vluchtstrook langs de snelweg worden geparkeerd. Een ander goed voorbeeld is de C4T-parking in Calais. Daar wilde je als chauffeur vroeger misschien liever niet graag parkeren, maar de afgelopen jaren zijn daar flinke slagen gemaakt op het gebied van veiligheid.”
Nederland doet het best goed
Volgens Nagtegaal is er best wat gebeurd om het parkeren onderweg veiliger te maken. “Hoewel het nog niet voldoende is, doen Nederland, Duitsland en Spanje het best goed. Die landen hebben veel parkeerplekken die worden aangemerkt als veilig. Dat is ook nodig, want hier is de vraag hoog. Maar je ziet ook grote verschillen met andere landen, zoals Polen, Litouwen of Hongarije, maar ook Italië. Over het potje koken op openbare parkeerplaatsen in Nederland en het parkeren op de vluchtstrook hoor je overigens de laatste tijd minder klachten. Die misstanden moeten worden aangepakt. Die hebben alles te maken met de miserabele omstandigheden waaronder sommige chauffeurs hun werk moeten doen. Tijdens de behandeling van het Mobiliteitspakket in het Europees Parlement waren deze arbeidsomstandigheden dan ook een zorgelijk punt. Landen waarin het beveiligd parkeren voor chauffeurs onderweg nog flink verbeterd moet worden, zijn dan ook Polen, Litouwen, Hongarije en ook Italië. Een overnachtingslocatie hoeft echt geen vijfsterrenhotel te zijn, maar moet wel hygiënisch en proper zijn en voldoende voorzieningen hebben.” Nagtegaal was erg blij om te zien dat tijdens de onderhandelingen over het Mobiliteitspakket bleek dat zowel linkse als rechtse politieke partijen van mening waren dat de arbeidsomstandigheden van chauffeurs onderweg verbeterd moesten worden.
Van levensbelang
Tijdens de coronapandemie zijn de voorzieningen niet altijd toegankelijk geweest voor chauffeurs. Maar er is ook een keerzijde aan deze tijd. “In de ‘stay-at-home-economy’ begon iedereen het belang van een goede transportketen te ervaren. Dat maakt me onwijs trots. De bevoorrading van supermarkten is van levensbelang, evenals open grenzen voor het internationaal transport. Zonder chauffeurs zijn we nergens. Vaak werken zij een flink aantal uren. En om hun werk goed te laten doen, verdienen zij goede faciliteiten om onderweg te rusten op een veilige parking met goede voorzieningen.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?