Groei is geen doel op zich voor LV Logistics. ‘Maar we willen wel vooruit’

Met een jaarlijkse omzet van ruim € 200 miljoen, 33 vestigingen verspreid over de wereld en in totaal ongeveer 550 medewerkers is familiebedrijf LV Logistics een grote speler op de internationale logistieke markt. Het bedrijf is regievoerder over de totale logistiek van een groot aantal klanten en adviseert hen over de beste logistieke oplossingen. LV Logistics regelt onder andere het transport (container en bulk, zowel over de weg, via het spoor, over zee als door de lucht), de warehousing (in totaal 230.000 m2 aan opslagruimte, zowel in eigen bezit als gehuurd), fulfilmentservices en de afhandeling van douaneformaliteiten. Het bedrijf is daarnaast gespecialiseerd in de regievoering over de logistiek voor grootschalige on- en offshore-energieprojecten, zoals de bouw op zee van windmolenparken en boorplatforms. “We proberen onze klanten qua logistiek zo volledig mogelijk te ontzorgen”, vertelt ceo Mark van Herk. “Ongeveer 15 procent van onze jaarlijkse omzet realiseren we in Nederland, het overige gedeelte in het buitenland. Vanuit LV verzorgen we voor klanten met honderden voertuigen – zowel eigen materiaal als charters – de distributie en bijbehorende warehousing.”

Forse groeispurt LV Logistics

De voorloper van LV Logistics werd in 1921 in Vlaardingen opgericht onder de naam J. Lensveld & Zonen. Dit bedrijf startte met paard en wagen en was van begin af aan actief in het vervoeren van goederen. Het bedrijf groeide gestaag en opende in de jaren tachtig een vestiging in Sheerness in Engeland, onder andere voor het transport van trailers. Het werd het startsein voor een forse groeispurt die tot op de dag van vandaag doorgaat. “Tegenwoordig beschikken we in het UK over twaalf vestigingen en zijn we in totaal in twaalf landen actief op vier verschillende continenten”, vertelt directeur Arjan Bos, voormalig ceo van TVM verzekeringen en sinds september werkzaam bij LV Logistics. “Wat ons onderscheidt in de markt is dat we in de buurt van onze klanten zijn gesitueerd via ons netwerk van internationale vestigingen. Daar werken vooral lokale medewerkers die kennis hebben van de wet- en regelgeving in het betreffende land en deskundig zijn op het gebied van logistiek. Hierdoor kunnen we snel en efficiënt opereren. Daarnaast fungeren we voor onze klanten niet alleen als ketenregisseur, maar handelen voor hen tevens de benodigde documentatie van de goederenstromen af, inclusief eventuele douaneformaliteiten. Klanten kunnen dus voor de uitvoering van al hun logistieke activiteiten bij ons terecht.”

Betrokken familie

Mark van Herk is sinds de oprichting de vierde persoon uit de familie die leiding geeft aan het bedrijf. Hij studeerde fiscale economie in Rotterdam. “Ik had aanvankelijk niet de intentie om in het bedrijf aan de slag te gaan. Maar toen ik in 2011 de kans kreeg om toe te treden tot de directie, heb ik dat met heel veel plezier en trots aanvaard. In 2015 volgde ik mijn vader op als ceo.” 

Bijzondere logistieke projecten

Behalve ‘gewone’ logistieke dienstverlening voert LV Logistics veel bijzondere projecten uit, zowel on- als offshore. Als voorbeeld noemt Arjan Bos de bouw van drie gasplatforms op de Noordzee waarvoor LV Logistics de totale logistiek regelde, inclusief inkoop van materialen en alle communicatie met betrokken partijen “Dit was een heel groot project waarvoor in totaal 77.000 items zijn aangevoerd, van kolossale buizen tot hele kleine schroefjes en boutjes. We hebben de regie gevoerd over de aanvoer van alle benodigde onderdelen op precies de juiste tijdstippen. Dit mooie project was zeer succesvol.”

Volgens Van Herk is de cultuur van familiebedrijven anders dan die van beursgenoteerde ondernemingen. “In tegenstelling tot veel beursgenoteerde ondernemingen staat bij familiebedrijven winstmaximalisatie niet op de eerste plaats. Bij ons is vooral het perspectief op de wat langere termijn belangrijk. We gaan meestal langdurige partnerships aan met onze klanten; voor sommige werken we al meer dan veertig jaar. Tegelijkertijd zijn we sociaaleconomisch en maatschappelijk geëngageerd in de plaatsen waar we gevestigd zijn. En, last but not least, ook de familie is bijzonder betrokken bij het reilen en zeilen van de onderneming en biedt ondersteuning indien nodig.”

Voldoende schaalvoordelen

De komende jaren staan bij LV Logistics vooral in het teken van de energietransitie en de omschakeling naar een duurzamere operatie. Daar wordt veel aandacht aan besteed. Tegelijkertijd gaan data een centrale rol spelen voor innovatie en om processen efficiënter uit te kunnen voeren. Daarom investeert LV Logistics de komende jaren fors in IT-systemen. Bos: “Bijvoorbeeld om voor klanten de meest geschikte modaliteiten uit te kunnen kiezen om goederen mee te vervoeren en voorraden te optimaliseren. Hiervoor zijn goede bedrijfsinformatiesystemen onontbeerlijk.”

koninklijke lv logistics
LV Logistics is gespecialiseerd in de regievoering over grote projecten.

Daarnaast wil LV Logistics de komende jaren doorgroeien, zowel autonoom als door overnames. Van Herk: “Groei is onder andere nodig om voldoende schaalvoordelen te kunnen genereren om ook grote klanten van dienst te kunnen zijn. Overigens is groei niet direct een doel op zichzelf maar we willen vooruit. En daarbij bieden het Predicaat Koninklijk en onze nieuwe merknaam Koninklijke LV Logistics, die we internationaal promoten via onder andere cosponsoring van de DSM-wielerploeg, ondersteuning. We zijn bijzonder trots op de koninklijke erkenning. In Nederland zijn er ongeveer 650 organisaties die koninklijk zijn en daartoe behoren slechts zo’n 160 commerciële bedrijven. Dat wij daar bij zitten is een grote eer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Ruud van Roosmalen