Onderhoud trucks én apparatuur in één contract
Voor de komende zeven jaar verzorgt Wiegel Bulk Solutions, in opdracht van Volvo Finance, het onderhoud aan alle Mouvex B200-schroefcompressoren, Hydrive-hydrauliekinstallaties met Börger-pompen en een vacuüminstallatie, die zij ook zelf hebben geïnstalleerd op de trucks van Marvesa. Naast de jaarlijkse reguliere onderhoudsinspectie aan elk voertuig, worden werkzaamheden uitgevoerd als olie verversen, slijtagedelen vervangen en de aanwezige compressoren en pompen controleren op onregelmatigheden. Indien nodig worden de lamellen van de compressoren of de schotten van de pompen gereviseerd of vervangen.
Optimale service
Bernard de Wit, aftersalesengineer bij Wiegel Bulk Solutions: “Om de wachttijd in onze garage voor de chauffeurs van Marvesa tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt tot een minimum te beperken, hebben we bij aanvang van dit project uit het oogpunt van service voor eigen rekening een Börger-schottenpomp gekocht en op voorraad gelegd. Als de trucks van Marvesa binnenkomen voor onderhoud en er mankeert iets aan een Börger-pomp, dan wordt deze van het voertuig gehaald en vervangen door de pomp die op voorraad ligt. De chauffeur hoeft dan niet te wachten tot de pomp gerepareerd is, maar kan zijn werkzaamheden hervatten terwijl onze mensen ondertussen de defecte pomp repareren en terugleggen op voorraad.”
Leaseconstructie voor onderhoud
Op de vraag waarom Marvesa voor bovengenoemde constructie heeft gekozen en hoe de ervaringen zijn met deze aanpak tot nu toe, antwoordt Mike Willemsen, transportmanager bij Marvesa: “Het is een prettige constructie, want Volvo Finance brengt eenmaal per maand een vast leasebedrag in rekening per truck. In dit maandbedrag is alles inbegrepen: van het onderhoud aan het voertuig door Volvo zelf tot het onderhoud van Wiegel aan alle opgebouwde apparatuur en natuurlijk de garantie. Als Marvesa hebben we er dus geen omkijken naar. Met andere woorden: als een compressor of pomp defect is, dan wordt die door Wiegel Bulk Solutions gerepareerd, of zelfs vervangen, en de factuur gaat dan naar Volvo Finance. Raakt de chauffeur betrokken bij een ongeluk, dan zijn de kosten van het schadeherstelwerk voor de verzekeringsmaatschappij. Volvo is er bij het opstellen van het leasecontract van uitgegaan dat een truck gemiddeld zo’n 120.000 kilometer per jaar aflegt, oftewel acht tot tien ritten per week. Tot nu toe is slechts één van onze voertuigen over de 120.000 kilometer-grens en daarvoor krijgen we dan een nacalculatie.”
Activiteiten Marvesa
Met achttien chauffeurs verdeeld over zestien trucks bevoorraadt Marvesa zijn klanten vanuit Nederland in een groot deel van Europa. Transporten naar Noorwegen en Zweden worden uitbesteed aan derden en vinden meestal via intermodaal verkeer plaats. Naast een opslag in Nederland heeft Marvesa ook nog een opslag in Spanje en daarvan rijdt een Spaanse transportorganisatie, in opdracht van Marvesa, om de halffabricaten naar klanten te brengen. “Uitsluitend als we zelf inkopen bij onze Spaanse opslag halen onze Nederlandse chauffeurs de ingekochte halffabricaten op en zorgen voor transport naar Nederland.”
Behalve het transport van vloeibare, plantaardige halffabricaten voor de diervoederindustrie in Europa verzorgt Marvesa ook de opslag en het blenden van vloeibare mengsels op basis van palmolie en/of palmvetzuren. Op een speciaal hiervoor ingerichte diervoedingsafdeling worden, indien gewenst, recepturen voor halffabricaten op maat gemaakt en blends samengesteld. Truckblends, waarbij het veelal gaat om enkele honderden kilo’s per keer, behoren eveneens tot de mogelijkheden. Afhankelijk van de eisen van de klant wordt bij het vervaardigen van blends onder andere gekeken naar eiwitgehaltes en energiewaardes.
Grootste uitdaging is temperatuur
Willemsen vertelt dat met name het op temperatuur houden van de lecithinehoudende producten (oliën en vetten) door middel van tankverwarming de grootste uitdaging is, evenals het verpompen van de oliën en vetten met behulp van de B200-schroefcompressor. Dat is dan ook de reden dat elf van de vijftien trucks, op advies van Wiegel Bulk Solutions, behalve met een schroefcompresssor ook zijn uitgerust met een Hydrive, oftewel een hydraulisch aggregaat waarmee een Börger-pomp wordt aangedreven. Zowel de Hydrive als de schroefcompressor wordt gemonteerd op de trekker en de Börger-pomp op de trailer. Dankzij deze combinatie is het mogelijk om aan de bovenkant van de tank druk op te bouwen, terwijl met behulp van de pomp de tank aan de onderzijde wordt geleegd. Met name voor vloeistoffen met een hoge viscositeit heeft deze dubbele werking voordelen en kan aanzienlijke tijdwinst worden behaald tijdens het lossen. Zo is de lostijd dankzij deze oplossing teruggedrongen van drie naar één uur. Op de vraag wat er gebeurt als de schroefcompressor of de Hydrive in storing valt, antwoordt De Wit: “Dankzij de opgebouwde tankverwarming blijft de inhoud van de tank op temperatuur en dus vloeibaar, ook als de opgebouwde apparatuur in storing valt. In geval van nood kan de inhoud dus te allen tijde worden gelost of overgeladen in een andere truck.”
Lees ook:
Schenk Tanktransport verwarmt bitumentrailer duurzaam met 30 kVA-generatorset
Schenk Tanktransport en Wiegel Transport Equipment werken aan een pilot voor het ondersteunend verwarmen van bitumentrailers.
Gebruiksvriendelijk, efficiënt en duurzaam dat waren voor Willemsen de belangrijkste drie uitgangspunten bij de opbouw van de Marvesa-trucks. Willemsen licht toe: “Gebruiksvriendelijk omdat het voertuig eenvoudig te bedienen moet zijn voor zowel de ervaren als beginnende chauffeurs. Zodra de schakelaar van de PTO wordt omgezet, wordt volautomatisch overgeschakeld naar een van te voren ingesteld toerental. Voorheen moest de chauffeur dit zelf instellen met het risico op oververhitting. Verder is het belangrijk dat er een goede balans is tussen het werkbare gedeelte en de apparatuur aan boord. Als voor het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden een Börger-pomp niet nodig is, dan wordt een voertuig ingezet zonder deze pomp van 800 kilogram aan boord en hebben we dus de mogelijkheid om meer product te vervoeren. Ten slotte is bij de opbouw van deze voertuigen gelet op het aspect duurzaamheid. Van de zestien trailers zijn er daarom maar drie met één kamer. Alle overige trailers hebben drie kamers: twee kamers van elk 14 m3 en één kamer van 8 m3. Met name de driekamertrailers zijn voor het transport door Europa een uitkomst, omdat de maximaal toelaatbare massa per Europees land verschilt. Op deze manier kunnen transporten zo efficiënt mogelijk worden ingepland.
Administratief is deze leaseconstructie voor Marvesa een uitkomst, concludeert Willemsen. “Niet alleen staat alles op één factuur, ook hebben we één aanspreekpartner op een centrale plek waar alles voor het hele wagenpark wordt geregeld.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?