Trekkers en opleggers zijn gemiddeld jonger en schoner dan vrachtauto’s
Het aantal vrachtauto’s is sinds 2011 gedaald en het aantal trekkers gestegen. In 2021 waren er 62.500 vrachtauto’s en 81.200 trekkers. Het aantal opleggers steeg met 28 procent van 132.300 in 2011 naar 170.000 in 2021 (zie grafiek). Het aantal aanhangwagens is ook sterk toegenomen, maar dat cijfer moet voorzichtig geïnterpreteerd worden omdat 98 procent daarvan bestaat uit lichte aanhangwagens van particulieren en bedrijven en caravans.
60 procent van de trekkers en 27 procent van de vrachtauto’s is in gebruik bij bedrijven die vallen onder ‘Vervoer en Opslag’, waartoe goederenwegvervoer behoort. Het grootste deel van de vrachtauto’s is in gebruik bij bedrijven in de sector ‘Handel’ (29 procent), terwijl ook de bouwsector een belangrijk aandeel heeft.
Trekkers en opleggers
Een trekker met oplegger in ‘Vervoer en opslag’ legt gemiddeld 90.000 kilometer per jaar af, een vrachtauto 58.000. Dat is veel meer dan in andere sectoren. Alle trekkers van Nederlandse bedrijven legden in 2020 zo’n 4.581 miljoen kilometers af in Nederland en 2.196 miljoen in het buitenland. Vrachtauto’s reden aanzienlijk minder kilometers: 1.909 miljoen kilometers in Nederland en 455 miljoen in het buitenland.
Van de trekkers is 79 procent en van de opleggers 58 procent acht jaar of jonger; bij de vrachtauto’s is dat 53 procent. Trekkers zijn ook schoner: 66 procent valt in Euroklasse 6; bij vrachtauto’s is dat 41 procent. Het aandeel met Euro 6-trekkers afgelegde kilometers is 82 procent; van vrachtauto’s is dat 64 procent. Er zijn op 1 januari 2022 wel tweehonderd elektrische vrachtauto’s tegen 36 elektrische trekkers. Dat is minder dan 1 procent van hun totaal.
Laadvermogen trailers
Het CBS houdt gedetailleerde cijfers bij van het laadvermogen van vrachtauto’s en opleggers. Bij de vrachtauto’s is een redelijk evenwichtige verdeling over de diverse laadvermogenklassen te zien, met een piek van 5.545 (9 procent) vrachtauto’s met een laadvermogen tussen de 16 en 20 ton. Bij de zwaardere aanhangwagens is er een piek van 5.642 voertuigen in de categorie van 20 tot 25 ton laadvermogen. Opleggers vertonen een geheel ander beeld: 136.000 (77 procent) vallen in de hoogste categorie laadvermogenklasse van 30 ton en meer.
Lees ook: 2021 goed jaar voor registratie van nieuwe opleggers
De CBS-cijfers maken het mogelijk onder bepaalde aannames een raming te maken van het totale theoretische laadvermogen van het voertuigpark: door hun grote aantal en hoge laadvermogen per oplegger is het laadvermogen in opleggers meer dan 2,5 keer zo groot dan het laadvermogen in vrachtauto’s inclusief aanhangwagens.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?