‘Logistiek wordt onder druk gezet om transparanter te zijn over duurzaamheid’
Transport & Logistiek dockt aan bij:
Wie: Marit Werksma (32)
Bedrijf: Budbee
Functie: Head of first- & middle-mile operations Nederland
Hoe bent u in de sector transport en logistiek terechtgekomen?
“Als consument had ik Budbee al een tijdje op de bril. In mijn straat staat een Budbee Box en toen ik daar mijn eerste pakketje op ging halen, was ik onder de indruk van deze ervaring. De transparantie van de app, de visie van Budbee op duurzame pakketbezorging én de ervaring van de consument vooropstellen, spraken mij enorm aan. Eigenlijk verbaasde het me een beetje dat de hele bezorgmarkt nog redelijk ‘traditioneel’ was. Zo kreeg ik het bedrijf in het vizier.
In de fase waarin ik nadacht over mijn volgende stap na mijn carrière bij KPN ben ik mij verder in Budbee gaan verdiepen. Ik had voor mijzelf een lijst opgesteld waar mijn volgende carrièrestap aan moest voldoen. De combinatie van Budbee als een jonge challenger in een interessante branche en deze managementfunctie, sloot perfect aan op mijn wensen. Met mijn achtergrond bij een tech bedrijf als KPN – waar ik onder andere betrokken ben geweest bij strategievorming en de grootschalige operatie om het kopernetwerk te vervangen voor glasvezel – was dit een heel logische stap.”
Lees ook: Fusie in pakketbezorging: Instabox en Budbee gaan samen als Instabee
Wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?
“Wat ik erg leuk vind in mijn rol als head of first- & middle-mile operations is dat ik de kans krijg om het terminalnetwerk verder op- en uit te bouwen. Dit is een vitaal onderdeel in de last mile delivery en een fantastische uitdaging. Hoe kunnen we processen beter en efficiënter maken? Wat is er nodig om op te schalen? Het voordeel van werken bij een jonge speler als Budbee, is dat je de mogelijkheid hebt om bijna ‘from scratch’ te beginnen. We kunnen echt naar alle onderdelen kijken en hoe we die het beste opbouwen. Daarnaast leer ik veel van het team, bijvoorbeeld van de terminalmanagers die al veel meer ervaring hebben in dit vak. En ik neem mijn specifieke kennis uit een heel andere industrie mee. Die combinatie van technologie en logistiek is exemplarisch voor de ontwikkeling van Budbee.”
Welke ontwikkelingen in de transport- en logistieke sector vindt u belangrijk?
“Een onderdeel in de logistieke sector dat ik erg belangrijk vind is verduurzaming. De industrie heeft zich in een razend tempo ontwikkeld en inmiddels kunnen we niet meer zonder last mile delivery-spelers. Het is indrukwekkend om te zien hoe Budbee als challenger de Europese markt is opgekomen en nu de lat hoog legt voor andere spelers. Kortgeleden deden we nog een oproep aan alle partijen in de sector om transparant te zijn over het brandstofgebruik per onderdeel in de keten. Bij Budbee staat dit op de website, en we doen openlijk uitspraken over de doelen die we stellen om nog groener te zijn. Daarnaast merken we wel degelijk dat de consument onze partners vraagt naar hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Zo worden meer partijen in de logistieke sector onder druk gezet ook transparanter over duurzaamheid te worden, en profiteren we hier als maatschappij en wereld uiteindelijk allemaal van.”
Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“Omdat ik zelf verantwoordelijk ben voor het bouwen van een solide team, heb ik gemerkt dat diversiteit een belangrijk onderdeel is. Alleen al de reacties op mijn nieuwe aanstelling, dat ik als vrouw tot het management toetreed en een operationele functie bekleed, laten mij zien dat er veel behoefte is aan diversiteit in deze sector. Ik wil hier mijn steentje ook zeker aan bijdragen de komende jaren.”
Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Een van mijn hobby’s is kitesurfen. Deze sport is eigenlijk het tegenovergestelde van hoe het werken in de logistieke sector eruitziet. Waar ik op het water mij overlever aan de omstandigheden, ben ik in mijn werk juist veel meer in controle met structuur en planning. Tegelijkertijd sluit het kiten ook wel weer aan bij werken bij een snelgroeiend bedrijf als Budbee, waarin dingen snel kunnen veranderen en je flexibel moet zijn. Dingen kunnen altijd anders gaan dan je voorafgaand gepland had.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?