Instabox – in Nederland bekend geworden door de overname van Red je Pakketje – werd in 2015 in Stockholm opgericht, en heeft een bezorgdienst uitgebouwd die met haar slimme geautomatiseerde pakketkluizen snel een van de meest gebruikte bezorgopties voor de Zweedse bevolking werd. Instabox heeft in 2021 thuisbezorging aan zijn diensten toegevoegd en is actief in de vijf landen Zweden, Noorwegen, Denemarken, Nederland en Duitsland.

budbee en instabox fusie instabee

Budbee werd in 2016 opgericht om thuisbezorging voor consumenten slimmer, sneller en gemakkelijker voor consumenten te maken. Budbee heeft in 2020 de pakketkluizen toegevoegd en is eveneens actief in vijf landen: Zweden, Finland, Denemarken, Nederland en België. De twee bedrijven worden sinds het begin geleid door hun respectievelijke oprichters, die in de nieuwe vorm een actieve rol houden. In het nieuwe bedrijf zal Fredrik Hamilton, Budbee’s oprichter, de taak van ceo op zich nemen en Alexis Priftis, oprichter van Instabox, zal executive chairman of the board worden. 

alexis priftis instabox fredrik hamilton budbee
Alexis Priftis (Instabox, links) en Fredrik Hamilton (Budbee).

E-commercebezorging transformeren

“Sinds het begin houd ik in mijn plannen altijd rekening met de lange termijn, en deze stap is een fantastische kans om samen iets substantieels neer te zetten”, zegt Fredrik Hamilton. “Ik heb Instabox altijd gevolgd en ik ben onder de indruk van hun groeipad. Dit voelt als een perfecte match.” Ook Alexis Priftis ziet een goede match. “De twee bedrijven delen veel waarden. Wederzijds respect en bewondering is in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen en ik ben blij dat we nu samen achter het doel kunnen staan om e-commercebezorgingen verder te transformeren met een prioriteit voor klantervaring en duurzaamheid. Ik kan niet wachten om te zien wat we samen kunnen bereiken.”

Instabee als uitdager

De logica achter de fusie van Instabox en Budbee is met name gebaseerd de bundeling van expertise en kennis van beide bedrijven. “Instabee zal in staat zijn om de traditionele spelers in de markt en vermogende on-demand e-commercebezorgpartijen uit te dagen”, stelt Hamilton. “Verder zal het benutten van potentiële synergieën in de operatie en het bundelen van technologische oplossingen tot substantiële CO2-besparingen leiden.”

Diverse investeerders

Het nieuwe bedrijf heeft een waardering van circa € 1,7 miljard en de oprichters zullen, samen met investeringsmaatschappij Kinnevik, de grootste investeerders zijn. Tot de overige investeerders behoren onder andere Creades, EQT, Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic en Thom Invest. 

“We zijn blij de combinatie van Instabox en Budbee te steunen”, zegt Georgi Ganev, ceo bij Kinnevik. “Vanaf het begin zijn we onder de indruk van Fredrik Hamiltons en Budbee’s sterke en consistente uitvoering van hun groeistrategie. Met deze combinatie, verwachten we dat Instabee zijn propositie verder kan ontwikkelen, door te bouwen op de expertise en kennis van beide bedrijven. We kijken ernaar uit de voornaamste aandeelhouder van Instabee te blijven terwijl haar groei doorzet.”