De MAN hTGX is een emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, zoals transport van zware goederen in bouw/infra, tank/silo en ADR. De hTGX kan ook een milieuvriendelijk alternatief vormen voor batterij-elektrische trucks voor gebruik in gebieden waar de laadinfrastructuur daarvoor niet toereikend is en in regio’s waar al voldoende waterstof beschikbaar is. MAN levert de hTGX in 2024 voor het eerst af aan klanten en gaat de productie vanaf 2025 opschalen. De gelimiteerde serie waterstoftrucks is nu al te bestellen in Nederland. Wat de hTGX gaat kosten daar was volgens de MAN-woordvoerder nog niets over te zeggen. Volgens waterstofguide.nl kost een waterstofvrachtwagen circa 700.000 euro.

Voordelen

“We blijven ons richten op batterij-elektrische trucks om het vrachtvervoer over de weg CO2-vrij te maken. Dit soort voertuigen bieden op dit moment duidelijke voordelen ten opzichte van andere aandrijfconcepten wat betreft energie-efficiëntie en bedrijfs- en energiekosten. Trucks die worden aangedreven door waterstof-verbrandingsmotoren zijn echter een zeer nuttige aanvulling voor speciale toepassingen en markten, waar Nederland er een van is”, aldus Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solution.” De waterstofaandrijving is geschikt voor bijvoorbeeld zwaar transport dat een specifieke asconfiguratie vereist of waarbij er geen ruimte is voor de batterij op het chassis, omdat de carrosserie van de vrachtwagen moet worden aangepast.

Vertrouwde technologie

De H45 waterstofverbrandingsmotor waarmee de hTGX wordt uitgerust, is gebaseerd op de D38 dieselmotor en wordt geproduceerd in de motor- en batterijfabriek in Neurenberg. Bauman: “Het gebruik van vertrouwde technologie stelt ons in staat om in een vroeg stadium de markt te betreden en geeft zo een belangrijke impuls aan het uitbreiden van de waterstofinfrastructuur.”

De MAN hTGX biedt een hoog laadvermogen en een maximale actieradius van 600 kilometer in de varianten die in eerste instantie worden aangeboden, de 6x2 en 6x4 met gestuurde naloopas. De gebruikte H45 waterstofverbrandingsmotor heeft een vermogen van 383 kW (520 pk) en een koppel van 2.500 Nm tussen 900-1.300 tpm. De directe inspuiting van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. Met waterstof dat is gecomprimeerd onder een druk van 700 bar (CG H2) en een tankinhoud van 56 kg kan de truck in minder dan 15 minuten worden getankt. Met een uitstoot van minder dan 1 gram CO2/tkm voldoet de MAN hTGX aan de criteria voor een ‘zero-emission vehicle’ volgens de nieuwe geplande CO2-wetgeving van de EU. Begin 2024 beschikte Nederland reeds over 19 heavy duty openbare waterstof tankstations (bron: waterstofnet.eu) en er wordt hard aan uitbreiding gewerkt.

Ervaring

Bij MAN in Neurenberg hebben ze tientallen jaren ervaring met het gebruik van waterstof als brandstof. MAN Truck & Bus presenteerde de eerste bus op waterstof tijdens de Hannover Messe in 1996. In 1997 werd de bus succesvol ingezet in München. Een jaar later volgden drie gelede bussen voor de luchthaven van München, die tot 2008 werden gebruikt, en tussen 2006 en 2009 kwamen daar nog eens 14 bussen op waterstof bij.

Lees ook: Subsidieregeling waterstof voor tankstation en vrachtwagens gecombineerd