HBT zet nieuwe Scania Super in voor vervoer van veevoer
HBT is een middelgrote transporteur die voor zijn klanten de distributie van kant-en klare veevoedermengsels verzorgt. “Wij rijden voornamelijk met veevoer in bulk ten behoeve van de rundvleesproductie naar agrarische bedrijven in Nederland, België en Frankrijk”, vertelt directeur en grootaandeelhouder Arjo Bronkhorst. Samen met zijn compagnon Gerard Schouten nam hij het bedrijf in 1993 over. “In die zin zijn wij dus bulkvervoerders van huis uit. Dat betekent dat onze trekkers doorgaans voorzien zijn van een PTO met een stevige pomp om te kunnen blazen of draaien. Onze PTO-uren zijn daarmee een belangrijk deel van het brandstofverbruik. En dat willen we toch zo laag mogelijk houden.”
Keuze voor Scania Super
Dat is voor Bronkhorst een van de redenen om meer en meer voor Scania te kiezen. “Wij zien dat het overall brandstofverbruik de totale TCO van een Scania bijzonder gunstig beïnvloedt. En de nieuwe aandrijflijn zou daar weer 8 procent van moeten afhalen. Dat komt dan uit de combinatie van de nieuwe motor met zijn bovenliggende nokkenassen, de nieuwe versnellingsbak en de vernieuwde achteras, zo heb ik mij laten vertellen. Natuurlijk is het nog te vroeg om nu al iets zinnigs over dat verbruik te kunnen zeggen. Sowieso monitoren wij de brandstof vrij nauwkeurig. Daar hebben we jaren geleden al een programma voor opgezet. Dus dat gaan we echt wel zien.”
Service in het buitenland
De andere reden waarom Bronkhorst meer en meer Scania rijdt, is het gewenste serviceniveau. “En dat dan zeker ook met het oog op de ritten op Frankrijk. Wij weten uit ervaring dat er merken zijn die het in het dagelijks gebruik bij ons heel goed deden, maar die op servicegebied geen gelukkig huwelijk hebben met Frankrijk. Onze ervaring is dat Scania dat voor zowel Nederland, België als Frankrijk dat wel goed voor elkaar heeft. Wij werken met onze Scania-dealer in Barneveld op basis van een fullservicecontract. Dat omvat al het onderhoud en reparatie behalve de banden. Wij kiezen daar bewust voor. Want als je aan de voorkant precies weet wat je onderhoud kost, geeft het rust en heb je geen verrassingen.”
Standairco als veiligheidsaspect
De Scania 460R met de hoge cabine en de nieuwe 13 liter Super-krachtbron is behoorlijk compleet uitgerust. “Daarbij kijken wij allereerst naar de veiligheid”, vertelt Bronkhorst. “Hoewel de nieuwe motor nu ook met een krachtige motorrem verkrijgbaar is, hebben wij toch weer gekozen voor de nieuwe nog sterkere 4700D-retarder. En er zit ook ACC op. Maar zelf vind ik de geïntegreerde standkoeling net zo goed een veiligheidsaspect. Want een chauffeur die goed geslapen heeft, rijdt veiliger. We hebben wel eens zomers in Frankrijk meegemaakt dat ik voor de chauffeur een vakantiebungalow met airco huurde omdat het wekenlang niet te harden was. Extra lampen zijn altijd wel een wens van de chauffeurs. Maar ik vind de standaard ledverlichting, aangevuld met wat werklampen aan de zij- en achterkant meer dan voldoende. Ik wil een mooi strakke auto met een rustige zakelijke uitstraling. Daarbovenop plaatsen wij al sinds jaren camera’s aan de zijkant en achterop.”
Vervanging trucks
Normaal doet Bronkhorst circa acht jaar met een trekker. “Internationaal rijden wij 120.000 tot 125.000 kilometer, binnenlands ongeveer 80.000. Omdat een auto er bij ons bij 1 miljoen uitgaat, laten we een binnenlandauto soms iets langer doorrijden. Alleen is daar door de leveringsproblemen bij alle merken momenteel wel de klad ingekomen. Deze Scania bijvoorbeeld vervangt een andere truck die inmiddels op 1,3 miljoen staat. Dit jaar en komend jaar krijgen we in totaal nog elf nieuwe Scania’s geleverd. Deze zijn deels ter uitbreiding en deels ter vervanging van het huidige wagenpark. Op deze manier zetten we in op een gezonde groei van de onderneming.”
Transport optimaliseren
Lijkt dat, gezien alle ophef rond de agrarische sector niet wat ambitieus? “Er zijn inderdaad wel wat donkere wolken aan de horizon. Maar vergeet niet dat wij internationaal vervoeren en wij zien dat de consumptie van rundvlees wereldwijd nog steeds toeneemt. En wij rijden voornamelijk voor de rundvleesproductie. Dus ik zie dat niet zo somber in.”
Tegelijkertijd met de groei probeert HBT zijn transport steeds meer te optimaliseren. “Dat is goed voor het beperken van de CO2-uitstoot én voor het bedrijf”, zegt Bronkhorst. “Dus meer en meer proberen wij héén kant-en-klaarveevoeder uit te lossen en op de terugweg met grondstoffen en halffabricaten weer naar onze opdrachtgevers te rijden: vol heen, vol terug. Daarvoor gaan we steeds meer over op multifunctionele bulktrailers van Lambrechts met meerdere compartimenten. Die staat ook achter deze nieuwe Scania. Het voordeel daarvan is, dat we verschillende producten kunnen meenemen om bij de rundveebedrijven te lossen. Maar tegelijkertijd is de trailer aan de bovenkant met een zeil afgedekt zodat je op een fabriek dus snel en makkelijk kunt laden met een shovel. Maar we hebben ook sluiskippers, multicompartimentbulkopleggers en trucks met een Kooiaap voor het afleveren van veevoer in zakken op pallets.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
“Toch is de grootste veiligheidsfactor de chauffeur zelf”, vindt Bronkhorst. “Daarom kiezen wij voor een wat ruimere cabine dan vaak gebruikelijk is in dit soort transport. Want de jongens zijn vaak de hele week weg. Dan wil je ze een beetje comfort meegeven en ook iets extra’s zoals bijvoorbeeld leren bekleding en een magnetron.”
Vervanging trucks
Normaal doet Bronkhorst circa acht jaar met een trekker. “Internationaal rijden wij 120.000 tot 125.000 kilometer, binnenlands ongeveer 80.000. Omdat een auto er bij ons bij 1 miljoen uitgaat, laten we een binnenlandauto soms iets langer doorrijden. Alleen is daar door de leveringsproblemen bij alle merken momenteel wel de klad ingekomen. Deze Scania bijvoorbeeld vervangt een andere truck die inmiddels op 1,3 miljoen staat. Dit jaar en komend jaar krijgen we in totaal nog elf nieuwe Scania’s geleverd. Deze zijn deels ter uitbreiding en deels ter vervanging van het huidige wagenpark. Op deze manier zetten we in op een gezonde groei van de onderneming.”
Transport optimaliseren
Lijkt dat, gezien alle ophef rond de agrarische sector niet wat ambitieus? “Er zijn inderdaad wel wat donkere wolken aan de horizon. Maar vergeet niet dat wij internationaal vervoeren en wij zien dat de consumptie van rundvlees wereldwijd nog steeds toeneemt. En wij rijden voornamelijk voor de rundvleesproductie. Dus ik zie dat niet zo somber in.”
Tegelijkertijd met de groei probeert HBT zijn transport steeds meer te optimaliseren. “Dat is goed voor het beperken van de CO2-uitstoot én voor het bedrijf”, zegt Bronkhorst. “Dus meer en meer proberen wij héén kant-en-klaarveevoeder uit te lossen en op de terugweg met grondstoffen en halffabricaten weer naar onze opdrachtgevers te rijden: vol heen, vol terug. Daarvoor gaan we steeds meer over op multifunctionele bulktrailers van Lambrechts met meerdere compartimenten. Die staat ook achter deze nieuwe Scania. Het voordeel daarvan is, dat we verschillende producten kunnen meenemen om bij de rundveebedrijven te lossen. Maar tegelijkertijd is de trailer aan de bovenkant met een zeil afgedekt zodat je op een fabriek dus snel en makkelijk kunt laden met een shovel. Maar we hebben ook sluiskippers, multicompartimentbulkopleggers en trucks met een Kooiaap voor het afleveren van veevoer in zakken op pallets.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?