Na de introductie van de huidige serie Scania’s heeft de fabrikant doorlopend hard gewerkt aan het polijsten van de motoren en de aandrijving. Opvallend wapenfeit was twee jaar geleden de introductie van een nieuwe generatie versnellingsbakken. En nu: een nieuwe generatie 13 liter-motoren. Niet een beetje nieuw, nee: hélemaal nieuw. De vertrouwde motorenreeks van Scania kenmerkte zich door zijn modulaire opbouw. Dat modulaire blok is nu voor de zescilinderlijnserie vervangen door één gegoten geheel. Naast de voor dit artikel gereden 460 pk-variant zijn er ook 420, 500 en 560 pk sterke uitvoeringen. Scania maakt veel werk van het terugdringen van de CO2-uitstoot door verbrandingsmotoren. Reductie van het brandstofverbruik is een belangrijke stap. Daarnaast zijn de nieuwe motoren geschikt om op hvo te rijden en deels op biodiesel.

Motoren Scania stoten minder CO2 uit

“Een Scania-klant die een truck gebruikt met een motor van 500 pk kan rekenen op een drastische verlaging van de brandstofrekening, zelfs in vergelijking met de huidige generatie motoren die we vervangen”, zei Stefan Dorski, senior vice-president en hoofd van Scania Trucks, bij de introductie van de nieuwe motoren-serie. “De nieuwe motoren zullen in veel opzichten uitblinken, maar persoonlijk zie ik de onmiddellijke CO2-reductie als het belangrijkste aspect. Onze nieuwe motoren dragen direct bij aan het reduceren van de CO2-uitstoot wereldwijd en het aanpakken van de klimaatproblematiek.” 

monteurs bij vrachtwagen
Het nieuws zit onder de cabine...

Zoals is vastgelegd in het klimaatakkoord van Parijs moeten we toe naar een (transport)wereld helemaal zonder CO2-uitstoot. Door nu al de fossiele diesel te vervangen door hvo of biodiesel kunnen vervoerders die toekomst snel dichterbij halen. De overheid zou dit natuurlijk kunnen stimuleren door de prijs van deze alternatieven te verlagen en niet alleen in te zetten op de elektrificatie van het wagenpark. 

Nieuwe motorrem

Scania heeft met pijn in het hart afscheid genomen van zijn modulair opgebouwde motor. Als bijvangst van de nieuwe efficiënte motorconstructie kan Scania nu ook een nieuw type hulprem aanbieden. Eerst was de keuze: een uitlaatkanaal-vlinderklep of een retarder. Nu komt er een compressievrij remsysteem bij, die slechts 7 kilogram weegt en zorgt voor een vertragingseffect tot 350 kW. Traditioneel kreeg Scania nooit veel lof voor zijn eenvoudige motorrem; die vertraagde te weinig. De retarders zijn van een heel andere klasse en houden een zware combinatie ook in de bergen goed in bedwang. Maar: een retarder is zwaar en is duur. Bij verkeerd (bruusk) gebruik vreet een retarder bovendien banden en het systeem werkt niet samen met het ABS. Om aan deze bezwaren tegemoet te komen, introduceert Scania nu de Compression Release Brake (CRB). Een vervoerder die niet veel in de bergen rijdt en niet doorlopend met zware ladingen op pad is, heeft er nu een keuzemogelijkheid bij. 

motorblok scania super
Een totaal nieuwe motor, met een dubbele bovenliggende nokkenas die ook een sterkere motorrem mogelijk maakt.

Al eerder reden wij met de nieuwe generatie versnellingsbakken. En net als bij de huidige motorserie geldt ook hier: niet een beetje nieuw, maar helemaal nieuw. Scania nam afscheid van de geautomatiseerde versnellingsbakken die gebaseerd waren op de handgeschakelde exemplaren, inclusief synchromeshes. De winst van deze overstap is groot. In gewicht en in ruimte. De synchromeshinrichting weegt zo’n 70 kilo en bestaat uit fijnbewerkt en kostbaar staal. Bovendien is de gesynchroniseerde bak zo’n 30 centimeter langer dan de nieuwe. De nieuwe bakken zijn technisch gezien voorzien van veertien versnellingen. Een kruipversnelling en een ‘overdrive’, bij Scania dus uitgevoerd als ‘echte’ versnelling en niet als tussentandwiel. Maar deze twee versnellingen worden niet meegeteld in het schakelschema; het dashboard meldt als hoogste versnelling ’12’ en noemt de kruipversnelling ‘C’ (crawl). Het was de bedoeling dat Scania zijn nieuwe versnellingsbakken ook aan zusje MAN zou gaan leveren. Maar achter de schermen zijn blijkbaar nieuwe inzichten ontstaan en de MAN die wij onlangs reden, is vertrouwd uitgerust met een ZF-TraXon-bak.

Leveringsprogramma Scania

Scania bedient met zijn trucks feitelijk alle soorten transportinzet. Stedelijke distributie, regionaal en (inter)nationaal vervoer. Voor de stedelijke distributie en bijvoorbeeld vuilinzameling is er de lage instap L-cabine, of een P. In de regio voelt een G zich lekker op zijn plek, hoewel de R daar ook niet misstaat. Op de lange afstand was de R altijd heer en meester, tot daar in 2016 een S-serie boven werd geplaatst die de chauffeur maximale cabineruimte biedt. In de R en S zijn naast de zescilinderlijnmotoren ook achtcilinders leverbaar. Vervoerders schaffen deze iconische krachtbronnen tegenwoordig ook aan om een streepje vóór te hebben op de krappe arbeidsmarkt. Als voorbeeld van een voertuig dat heel goed kan worden ingezet op routes met een enkele overnachtingen en heuvelachtig terrein, zette Scania voor deze test een R-serie in met een 460 pk-motor en een CRB-motorrem.

efficiënter gebruik tankinhoud
Een nieuwe voorziening op de brandstoftank maakt een efficiënter gebruik van de tankinhoud mogelijk.

De gereden R-serie diende eigenlijk vooral als drager van heel veel nieuws dat hiervoor is beschreven. Een kort profiel: de R-serie is een prima voertuig voor iets langere ritten waarbij de bestuurder niet vaak hoeft in- en uit te stappen. Voor een distributievoertuig zijn de drie treden en een vloerhoogte van 140 centimeter dan wat te veel. Het interieur biedt een zee aan ruimte en een groot gevoel van kwaliteit. De auto is erg stil, de bestuurdersstoel is prima in te stellen en het uitzicht is heel goed door zijn lage raamopeningen. Hier wil je als chauffeur wel een paar dagen mee op pad.

Over de rit

Al sinds jaren offeren de demochauffeur van Scania en een redacteur een deel van hun weekendrust op voor een verbruiksmeting op zaterdag. Dat om zoveel mogelijk fileverkeer te vermijden en een zo betrouwbaar mogelijke meting te krijgen. De zaterdag begin mei beloofde een prachtige testdag te worden. Het was nog wel fris met temperaturen maar net tot 17 °C in de Ardennen en 23 °C bij Eindhoven om daarna weer te dalen tot 19 °C in Rotterdam. In de loop van de rit keken wij met steeds meer verbazing naar de verbruiksmeter. Bij terugkomst aan de Nederlandse grens was een paar jaar geleden 90 liter verbruik nog vrij gewoon. Nu stond de meter nog maar op 75 liter. Hoe zou dit gaan uitpakken? Een forse file bij Eindhoven leek roet in het eten te gooien, en zorgde voor tijdverlies en extra stoppen en optrekken. Het gemiddelde berekenen kostte veel tijd en denkwerk, maar het eindresultaat is er: deze 460R zet een nieuwe mijlpaal met een verbruik van 22,2 liter diesel op 100 kilometer. En 13,5 liter AdBlue op 532 kilometer.

scania 460r
Op de weegbrug zo’n 7.100 kg; een mooi gewicht voor een dikke auto.