De start van de nieuwe batterij-assemblage fabriek later dit najaar betekent voor Scania de mogelijkheid om te beginnen met de serie-productie van elektrische vrachtwagens in de Scania-vrachtwagenfabriek in Södertälje. Deze locatie werd afgelopen zomer heringericht voor de grootschalige bouw van elektrische vrachtwagens. Het is de bedoeling dat voorlopig alleen op deze locatie Scania e-trucks worden geproduceerd. De bouw van dieseltrucks is nu verplaatst naar de vestigingen van Scania in Zwolle en het Franse Angers.

Door de fabrieken voor assemblage van batterijen en de bouw van vrachtwagens naast elkaar te plaatsen, is Scania in staat snel en efficiënt te werken. De truckfabrikant verwacht dat in 2030 zo’n 50% van de totale verkoop van haar voertuigen elektrisch zal zijn. In 2040 zou dit percentage dan gestegen moeten zijn tot 100%.

“De shift naar elektrisch is de grootste transformatie in de geschiedenis van het transport, en 2023 is het jaar dat we die stap echt zetten. Onder meer de bouw van de assemblagefabriek, waarin Scania 1,5 miljard SEK (omgerekend ruim 126 miljoen euro) heeft geïnvesteerd, bewijst dat”, aldus een trotse Christian Levin, president en ceo Scania en Traton Group.

Batterijcel

In april 2023 onthulden Scania en de Zweedse batterij-producent Northvolt een gezamenlijk ontwikkelde batterijcel. Die is speciaal ontworpen voor vrachtwagens, met naar eigen zeggen ‘hoge prestaties en een kleine carbon footprint’. Deze batterijcellen zijn ontwikkeld in het Northvolt Lab in Västerås. Ook een klein deel van de productie van de betreffende batterijen ligt daar, maar de meeste batterijcellen wordt gemaakt op de productielocatie Northvolt Ett in het noorden van Zweden.

Voor de productie van deze cellen, heeft Northvolt afgelopen jaar een nieuwe fabriek laten bouwen. Die cellen worden overigens in allerlei maten en soorten geleverd aan veel andere gebruikers in de automotive en overige industrieën. Het gaat in Västerås om een locatie van 18.000 vierkante meter, waar de productie in hoge mate is geautomatiseerd. De productie gebeurt voornamelijk in zogenoemde clean rooms.

Daar werken circa 1.000 mensen uit 120 verschillende landen. Voor de ontwikkeling en productie van batterijen is veel expertise nodig en die is gehaald van over de hele wereld, van China en Zuid-Korea tot India, enzovoorts.

Footprint

Northvolt bestaat sinds 2017 en heeft als missie de groenste batterijen te produceren met een zo klein mogelijke carbon footprint. Het bedrijf geeft aan dat haar batterijen nu worden gemaakt met een footprint die 30% bedraagt van de industriële standaard. De bedoeling is dat die footprint op termijn naar minder dan 10% gaat.

Grote voordeel van het produceren van batterijen in Zweden is de schone en goedkope energie uit wind en water, die volop aanwezig is. De productie van batterijen kost immers aardig wat energie.

Lithium, dat wordt gebruikt als belangrijke grondstof voor de Northvolt-batterijen, komt uit mijnen in diverse landen, waaronder Congo en Portugal. Op de kritische vraag of lithium importeren uit Congo nog wel kan, gezien de slechte werkomstandigheden daar, antwoordt de woordvoerder dat er alleen wordt samengewerkt met mijnbouwbedrijven die zij hebben goedgekeurd en die inzetten op goede werkomstandigheden.

“Het is bedoeling dat we in de hopelijk nabije toekomst ook lithium kunnen aankopen afkomstig uit mijnen in Zweden. Lithium uit Congo zullen we dan zo veel mogelijk minimaliseren.” Overigens hergebruikt Northvolt ook zo veel mogelijk grondstoffen van gerecylde batterijen.

De cellen die Northvolt voor Scania produceert, hebben een zogenoemd prismatic cel format. Het gaat om de NMC 811 Li-ion. Dat is een batterij met een hoge energiedichtheid en energie van 0,8 KWh, een voltage van 3,9 volt, een capaciteit van 157 ampère en een gewicht van 2,2 kilogram. De levensduur bedraagt 1,5 miljoen kilometer en gaat dus het gehele leven van een truck mee.

Lees ook: Supertest met Scania 560 R Super

Module

Op het moment dat de cellen de assemblagefabriek van Scania binnenkomen, worden ze al naargelang het type batterij dat nodig is voor een klant qua afmeting en capaciteit, gebouwd. De cellen gaan eerst naar de zogenoemde Battery Module Line. Dat gedeelte van de fabriek heeft een oppervlakte van 2.100 vierkante meter en is voor 100% geautomatiseerd. De batterijen worden verplaatst via lopende banden en vervolgens opgepakt en bewerkt met 38 robots.

De aanvoer van het benodigde materieel gebeurt daar door agv’s ofwel automated guided vehicles. In dit deel van de fabriek worden de batterijcellen gestapeld en gemaakt tot modules. In het geval van Scania modules van achttien cellen. De achttien cellen en de controle unit (CMC) worden samengeperst om zwellen van de cellen te voorkomen als de levensduur vermindert. Ten slotte worden ze in een frame gelast. Per module bedraagt de energie 10,4 KWh, het voltage 70 volt en het gewicht 55 kilogram.

Pack

De modules vervolgen dan hun weg binnen de fabriek naar de Battery Pack Line. Dat is een ruimte van 3.200 vierkante meter. Het proces hier is voor 50% geautomatiseerd. Agv’s vervoeren de modules hier en de handling en verdere bewerking gebeurt met 34 robots.

In totaal worden er voor Scania twintig modules in vier lagen in een pack geplaatst. Daartussen zitten koelplaten. De zogenoemde Battery Junction Box (BJB) zorgt ervoor dat iedere module in de pack kan worden gemonitord en dat deze kan worden aangesloten met high-voltagekabels. Ook die kabels worden in deze fabriek gemaakt. Per pack bedraagt de energie 208 KWh, het voltage 700 volt en het gewicht 1.200 kilogram.

Lees ook: Scania Winter-event in Noorwegen

Investeren

Al met al een knap staaltje techniek, dat wordt samengebracht in deze twee grotendeels geautomatiseerde productielocaties. Het is de bedoeling dat er jaarlijks 13.500 Scania e-trucks van de band gaan rollen. Tijdens de opening van de assemblage-fabriek draaiden de robots en de productielijnen droog, maar dit gaf wel een goed beeld van wat daar vanaf november te gebeuren staat.

Dat deze ontwikkelingen niet alleen voor Scania, maar ook voor Zweden belangrijke stappen zijn, blijkt uit de belangstelling voor de nieuwe fabriek. Vanuit Stockholm waren Ebba Busch, minister for Energy, Business and Industry aanwezig, evenals Anna Kinberg Batra, Governor of Stockholm Count, en burgemeester van Södertälje Boel Godner. Opvallend genoeg allemaal vrouwen. Dat geldt volgens de directeur van deze fabriek Tony Person ook voor 40% van zijn leidinggevenden op deze locatie. Daar kan Nederland een voorbeeld aan nemen.

Natuurlijk is tijdens dit bezoek aan Scania ook weer uitgebreid gepraat over het tekort en de behoefte aan laadinfrastructuur. Minister Ebba Busch beloofde daarvoor tijdens deze bijeenkomst 1 miljard SEK ofwel ruim 84 miljoen euro extra te investeren. Daarmee gaat het totale bedraag daarvoor in Zweden uitkomen op 2,5 miljard SEK, omgerekend ruim 210 miljoen euro. Want ook zij begrijpen dat je nog zo veel batterijen en elektrische vrachtwagens kunt produceren, maar zonder de nodige laadinfra zet dat niet echt zoden aan de dijk.