Het experiment met één van de eerste vijf waterstof trucks van Daimler Truck zal plaatsvinden in Duitsland. Hoewel VERVAEKE het gebruik van de H2-technologie voor ADR-goedkeuring op VN niveau promoot, kan er nu wegens de huidige ADR-beperkingen geen waterstof op transporten van gevaarlijke stoffen worden getest. VERVAEKE zal de nieuwe waterstof truck inzetten om een PVC silo bulk trailer te trekken voor haar klant INEOS Inovyn. Deze produceert PVC in Rheinberg, terwijl de Antwerpse vestiging haar eigen ISCC-gecertificeerde groene waterstof produceert.

Gebruiker en producent van waterstof

"We zijn verheugd aan deze commerciële brandstofceltests mee te werken. Waterstof is een baanbrekende energiebron die de vrachtwagentechnologie zal transformeren en ons zal helpen een CO2-vrije toekomst te bereiken. Als zowel gebruiker en producent van waterstof bevindt INEOS zich in een unieke positie om deze overgang te ondersteunen en we zijn verheugd om met VERVAEKE samen te werken", zegt Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen bij INEOS Inovyn.

Uniek is dat het noch samengeperste waterstof, noch dual fuel technologie is die aangewend wordt. Het gaat om zeer diepgekoelde vloeibare waterstof, die als enige brandstof voor het voertuig dient en via een fuel cell een batterij oplaadt die de elektromotoren van de trekas aandrijft. Daardoor is de autonomie hoger, maar de technologie ook geavanceerder, met meer parameters om te monitoren. Voor VERVAEKE is het een uitgelezen kans om binnen de groep over deze nieuwe technologie bij te leren.

Nieuwe bulkoplegger

Voor deze test investeert VERVAEKE in een nieuwe bulkoplegger met specifieke eigenschappen. Enerzijds wordt de kipinstallatie van de bulkoplegger aangedreven door de trekker. Anderzijds werd er, omwille van de zware benodigde vermogens, geopteerd om de hoge luchtdebiet loscompressor op de oplegger te bouwen. Dit laat toe om hem onafhankelijk van de trekker te laten functioneren. De waterstoftrekker is tot nu toe nog niet in staat dergelijke vermogens te leveren. Daimler Truck is echter zeer geïnteresseerd om de aandrijving door de trekker van hulpapparatuur die op de oplegger is voorzien verder te ontwikkelen, in samenwerking met VERVAEKE.

Vloeibare waterstof

Frédéric Derumeaux, CEO van VERVAEKE, licht toe: “Ik ben heel enthousiast over dit project dat perfect past in onze sustainability strategie. We zijn al enkele jaren op zoek naar technologische vernieuwingen die het mogelijk maken onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Zware vrachtwagens bevoorraden met vloeibare waterstof is een revolutionaire stap in die richting. Als toonaangevende en innovatieve transportgroep willen we als een van de eerste deelnemen aan dit baanbrekend project op weg naar zero emissie en bijdragen aan een gezondere en betere wereld voor toekomstige generaties. Deze bijzondere samenwerking met INEOS Inovyn en Daimler Truck helpt ons om echte emissievrije logistiek te demonstreren.”

Het project dat op til staat, zal VERVAEKE toelaten om met deze nieuwe technologie gerichte praktijkervaring op te doen in reële omstandigheden. Door het uitwisselen van bevindingen tussen VERVAEKE, INEOS Inovyn en Daimler Truck kunnen de technische en/of technologische parameters waar nodig aangepast worden. Het gemeenschappelijke doel van alle betrokken partijen is om de waterstof truck dankzij deze tests verder te optimaliseren en zo bij te dragen tot een maximale rij-efficiëntie en een CO2-vrije omgeving.

Over VERVAEKE

Familiebedrijf VERVAEKE heeft zich sinds de oprichting in 1935 in Spiere (België) ontwikkeld tot een aanbieder van geïntegreerde logistieke oplossingen voor de chemische en olie-industrie. Na de overname van Van der Lee in 2017 en Jan Dohmen in 2019 beschikt VERVAEKE over een vloot van meer dan 1000 tankwagens en 800 tankcontainers en heeft het een ideale ligging in de grootste chemiecluster van Europa. VERVAEKE vertegenwoordigt een omzet van meer dan 140 miljoen euro en 950 medewerkers verspreid over 13 locaties.

Lees ook: MAN bouwt gelimiteerde serie waterstoftrucks