Natuurlijk is Transport & Logistiek benieuwd naar de prestatie on the road van deze nieuwe Scania 560 Super. Na een dag van meten en nog eens meten, is het op dag twee rijden met de auto. Wat presteert met name de nieuwe motor?

Halverwege de helling

De testroute voert door Nederland met als startpunt Dreumel in het Land van Maas en Waal. Van daaruit gaat het richting Rhenen. Na het oversteken van de Nederrijn gaat het rechtsaf richting Ouwehands Dierenpark. Net na die afslag volgt er een pittige helling naar de verkeerslichten. Hier zal de 560-motor in combinatie met de G33-versnellingsbak alles uit de kast moeten halen om zo snel mogelijk te reageren op deze verkeerssituatie.

Het tempo ligt laag bij deze pittige, korte klim met ook nog eens 40 ton lading. Helaas zijn de verkeerslichten het testteam niet goed gezind en komt de combinatie halverwege de helling noodgedwongen tot stilstand. Wel kan nu ter plekke de hold-functie goed worden uitgeprobeerd en…  goedgekeurd.

Wegwijzer

Als het verkeerslicht op groen springt, is het de bedoeling om in de klim weg te rijden en meteen links een haakse bocht te nemen. Ook dit is geen enkel probleem voor de 560 Super. De wagen laat zicht fijn besturen omdat het stuurhulpsysteem het sturen lichter maakt.

Na een paar verkeersdrempels volgt vanaf de Grebbenberg een afdaling van 7%. Dit is ‘de’ gelegenheid om CCAP (cruise controle active prediction) zijn werk te laten doen. CCAP kent via een topografische kaart de wegsituatie in een straal van drie kilometer rondom de truck. Dit systeem helpt de chauffeur om in iedere situatie een brandstofverbruik te genereren dat zo gunstig mogelijk is. Een chauffeur kan immers onmogelijk alle wegsituaties kennen en daarop inspelen. Dit computersysteem is daar wel toe in staat.

We laten de truck de vooringestelde dalingswaarde zelf uitvoeren, en ook hier regelt de 560 het super. De snelheid komt niet boven de 90 km/h. De route voert verder via Wageningen naar de A50. Het drukke verkeer en de wat krappe rotondes blijken voor de Scania niet echt een hindernis om doorheen te kunnen manoeuvreren.

Nieuwe software

Aangekomen bij de A50 gaan we richting Apeldoorn de snelweg op. De cruisecontrole wordt ingesteld op 85 km/h en de nieuwe ‘super’-software mag zijn werk doen. Met 85 km/h en de twaalfde price-direct versnelling, levert dat een toerental op van 1.040 omwentelingen.

Nieuw in de G33 versnellingsbak is de dertiende versnelling, en dat is een overdrive. In OD, zoals het display aangeeft, gaat het toerental omlaag naar 800 toeren. Dit lage toerental zal alleen gebruikt worden als de truck dat nodig acht, en zorgt voor een nog lager brandstofverbruik en een zware sonore brom in de cabine. Op je gehoor zou je als chauffeur nu terugschakelen.

De nieuwe software zorgt voor een rijbeleving waar de chauffeur wel even of nauwelijks aan zal moet wennen. Afstand houden en tussen de lijntjes blijven rijden, dat regelt de Scania allemaal zelf. Het ‘lane keep assist’, dat ervoor zorgt dat de truck netjes tussen de lijnen van de weg blijft rijden, werkt bij de Scania verrassend subtiel. De kleine stuurcorrecties die door het systeem worden uitgevoerd, zijn bijna niet voelbaar. Bijna automatisch wordt de weg vervolgd richting de A1. Het weer is goed en er staat niet al te veel wind, wat gunstig is voor het brandstofverbruik.  

Niet in de gaten

Eenmaal op de A1 richting Almelo wordt het tijd voor een kop koffie met een koek en dus maken we de eerste stop bij de een tankstation aan de A1.  Daarna wordt de route vervolgd. De 560 Super houdt daarbij zijn snelheid niet exact op 85 km/h, maar verhoogt deze heel subtiel, waarna de snelheid vervolgens ook weer heel subtiel terugloopt. Ben je als chauffeur aandachtig bezig met het verkeer, dan heb je dat niet in de gaten.

Na de lange bocht richting Almelo, gaat het kort verder op de A35 naar de N36. Deze doorgaande binnendoorweg is iets drukker en leidt naar de A28. Tot dan toe heeft de Scania het voorbeeldig gedaan. Het schakelen gaat snel en soepel en de nieuwe supersoftware doet wat ze moet doen.

Na een lunch en pauze van een uur bij de Lichtmis aan de A50 gaat de terugweg beginnen. De Scania rijdt bijna autonoom terug naar Dreumel. De systemen die de chauffeur helpen om het voertuig zo veilig mogelijk op de weg te houden, zijn bij deze Scania fijn om te gebruiken. Geen onverwachte situaties waar de chauffeur op bedacht moet zijn. Hij kan de aandacht goed op het drukke verkeer houden, en de Scania helpt hem daar prima bij.

Terug in het land van Maas en Waal is de nieuwsgierigheid groot naar het verbruik van de 560 Super op deze rit. In totaal is er 334,18 kilometer gereden en 73,94 liter diesel verbruikt. Een korte rekensom leert dat het verbruik daarmee komt op 22,12 liter op de 100 km. Een mooie score van 1:4,52 met een totaalgewicht van 40 ton.

Conclusie:

Van de 560 Super kan gezegd worden dat het een supertruck is om als chauffeur je werk mee te doen. De nieuwe motor, in combinatie met de G33 versnellingsbak, is een fijne combinatie. De nieuwe ‘super’ rijassistentiesystemen zijn tijdens het rijden heel druk aan het werk en helpen de chauffeur om zo goed mogelijk door het drukke verkeer te komen met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. De rit heeft 4,5 uur geduurd en er is gereden met een gemiddelde snelheid van bijna 74 km/h. Dit alles levert een verbruik op van 1:4,5 met een combinatie van 40 ton. Maar dit zou nog beter kunnen als de gehele combinatie optimaal was uitgelijnd.

Lees ook: Scania Winter-event in Noorwegen

Uitlijning

Scania claimt met deze nieuwe 560 Super een vermindering van het brandstofverbruik van 2%. Een optimaal uitgelijnde combinatie laat een gemiddelde besparing van 4,5 a 5% zien (bron: TNO truck van de toekomst). Het testteam is weer erg nieuwsgierig.

Wat opvalt aan de uitlijngegevens van de truck: 

  • De achteras stuurt de truck één meter per km naar links. Dit zal de chauffeur moeten corrigeren door naar rechts te sturen. 
  • De vooras wordt gestuurd door middel van het stuurhuis, die een middenpositie heeft. In deze middenpositie is het de bedoeling dat de wielen in de rechtuit-stand staan. Bij deze truck zien we een afwijking van 6,1 meter per kilometer. En een toespoor van 2,2 meter per kilometer.

De uitlijngegevens van deze test-Scania zijn dus voor verbetering vatbaar. Het optimaliseren van de uitlijning zal bij deze truck met name minder bandenslijtage geven en niet zo zeer minder brandstofverbruik. Door lang door te rijden met deze wielstanden zal de voorband aan de rechterkant aan de buitzijde overmatig gaan slijten. Dit gaat er op termijn voor zorgen dat de truck naar rechts gaat trekken en betekent dat Lane Keep Assist het druk gaat krijgen met corrigeren naar links.

Wat opvalt aan de uitlijngegevens van de oplegger

  • As 1: het linkerwiel wil over een afstand van 1 kilometer 1,5 meter naar rechts en het rechterwiel wil over dezelfde afstand 2,5 meter naar links. Dit geeft een wrijving van 4 meter per kilometer.
  • As 2: links 0,7 meter per kilometer naar rechts en rechterwiel 1,9 meter per kilometer naar links. Resultaat is 2,6 meter per kilometer wrijving.
  • As 3: links 1,4 meter per kilometer naar rechts en rechterwiel 1,9 meter per kilometer naar links. Resultaat is 3,3 meter per kilometer wrijving.

Dit bij elkaar opgeteld, levert behoorlijk wat rolweerstand op. De wielstanden van deze oplegger gaan er voor zorgen dat de banden minder lang meegaan. Door de scheefstanden produceert deze oplegger in zijn looptijd op de weg overmatig veel fijnstof en zorgt ervoor dat de 2% brandstofbesparing die Scania genereert met alle nieuwe software weer te niet wordt gedaan.

Tekst Matthijs Kobus en Annelies van Stijn