Rederijen streven naar elektronische vrachtbrief in 2030

Hapag-Lloyd

Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd: “Wij bieden onze klanten sinds vorig jaar elektronische vrachtbrieven aan om de afhandeling van documenten voor alle belanghebbenden te vereenvoudigen en te versnellen en om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De feedback van onze klanten is zeer positief. De doelstelling van 100% eBL in 2030 is een belangrijk onderdeel van de digitalisering van de wereldwijde toeleveringsketens. Er is een collectieve inspanning van de sector nodig om dit te verwezenlijken.”

Lees meer: Nog lang niet alle transportbedrijven werken met de e-CMR

Over DCSA

Digital Container Shipping Association (DCSA) is een onafhankelijke non-profitorganisatie, opgericht door de belangrijkste rederijen om de containervaart te digitaliseren en te standaardiseren. Met de missie om de industrie naar systematische samenwerking te leiden, stimuleert DCSA initiatieven om containertransportdiensten transparant, betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, veilig en milieuvriendelijk te maken. DCSA’s open source-standaarden worden ontwikkeld op basis van input van bij DCSA aangesloten vervoerders, belanghebbenden uit de sector en technologie-experts uit andere

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
CMA CGM

Olivier Nivoix, group executive vice-president, Shipping, CMA CGM Group: “De doelstelling van 100% eBL is een belangrijke mijlpaal voor de scheepvaartindustrie, die de weg vrijmaakt voor de digitalisering van de hele waardeketen. Het zal helpen om doorlooptijden en kosten te verminderen, de klanttevredenheid te verbeteren en MVO-doelstellingen te bereiken. Als bedrijf dat zich inzet voor een betrouwbare, transparante en duurzame supply chain, zal CMA CGM een actieve rol spelen in dit initiatief.”

Hapag-Lloyd

Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd: “Wij bieden onze klanten sinds vorig jaar elektronische vrachtbrieven aan om de afhandeling van documenten voor alle belanghebbenden te vereenvoudigen en te versnellen en om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De feedback van onze klanten is zeer positief. De doelstelling van 100% eBL in 2030 is een belangrijk onderdeel van de digitalisering van de wereldwijde toeleveringsketens. Er is een collectieve inspanning van de sector nodig om dit te verwezenlijken.”

Lees meer: Nog lang niet alle transportbedrijven werken met de e-CMR

Over DCSA

Digital Container Shipping Association (DCSA) is een onafhankelijke non-profitorganisatie, opgericht door de belangrijkste rederijen om de containervaart te digitaliseren en te standaardiseren. Met de missie om de industrie naar systematische samenwerking te leiden, stimuleert DCSA initiatieven om containertransportdiensten transparant, betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, veilig en milieuvriendelijk te maken. DCSA’s open source-standaarden worden ontwikkeld op basis van input van bij DCSA aangesloten vervoerders, belanghebbenden uit de sector en technologie-experts uit andere

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Maersk

Vincent Clerc, CEO A.P. Moller van Maersk: “Dit is een belangrijke stap op weg naar een digitale standaard voor een van de duurste en lastigste onderdelen van de scheepvaartindustrie. Een volledig gedigitaliseerde vrachtbrief maakt een efficiëntere klantervaring in de hele toeleveringsketen mogelijk. Het helpt de handel te democratiseren en de tijd en kosten voor alle betrokken partijen te verminderen. De behoefte aan digitalisering in de logistiek is groot, en de sector moet dit proces versnellen.”

CMA CGM

Olivier Nivoix, group executive vice-president, Shipping, CMA CGM Group: “De doelstelling van 100% eBL is een belangrijke mijlpaal voor de scheepvaartindustrie, die de weg vrijmaakt voor de digitalisering van de hele waardeketen. Het zal helpen om doorlooptijden en kosten te verminderen, de klanttevredenheid te verbeteren en MVO-doelstellingen te bereiken. Als bedrijf dat zich inzet voor een betrouwbare, transparante en duurzame supply chain, zal CMA CGM een actieve rol spelen in dit initiatief.”

Hapag-Lloyd

Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd: “Wij bieden onze klanten sinds vorig jaar elektronische vrachtbrieven aan om de afhandeling van documenten voor alle belanghebbenden te vereenvoudigen en te versnellen en om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De feedback van onze klanten is zeer positief. De doelstelling van 100% eBL in 2030 is een belangrijk onderdeel van de digitalisering van de wereldwijde toeleveringsketens. Er is een collectieve inspanning van de sector nodig om dit te verwezenlijken.”

Lees meer: Nog lang niet alle transportbedrijven werken met de e-CMR

Over DCSA

Digital Container Shipping Association (DCSA) is een onafhankelijke non-profitorganisatie, opgericht door de belangrijkste rederijen om de containervaart te digitaliseren en te standaardiseren. Met de missie om de industrie naar systematische samenwerking te leiden, stimuleert DCSA initiatieven om containertransportdiensten transparant, betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, veilig en milieuvriendelijk te maken. DCSA’s open source-standaarden worden ontwikkeld op basis van input van bij DCSA aangesloten vervoerders, belanghebbenden uit de sector en technologie-experts uit andere

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Enkele reacties van de ondertekenaars van de verklaring

Soren Toft, CEO, MSC Mediterranean Shipping Company: “Ik ben verheugd dat vervoerders deze grote stap naar papierloze handel zetten. Onze sector moet de digitalisering versnellen om de scheepvaart efficiënter en veiliger te maken en onze klanten een betere ervaring te bieden. Bovenop deze voordelen zal de overgang naar 100% eBL bijdragen aan onze klimaatdoelstellingen. We zijn op weg naar net zero in 2050.”

Maersk

Vincent Clerc, CEO A.P. Moller van Maersk: “Dit is een belangrijke stap op weg naar een digitale standaard voor een van de duurste en lastigste onderdelen van de scheepvaartindustrie. Een volledig gedigitaliseerde vrachtbrief maakt een efficiëntere klantervaring in de hele toeleveringsketen mogelijk. Het helpt de handel te democratiseren en de tijd en kosten voor alle betrokken partijen te verminderen. De behoefte aan digitalisering in de logistiek is groot, en de sector moet dit proces versnellen.”

CMA CGM

Olivier Nivoix, group executive vice-president, Shipping, CMA CGM Group: “De doelstelling van 100% eBL is een belangrijke mijlpaal voor de scheepvaartindustrie, die de weg vrijmaakt voor de digitalisering van de hele waardeketen. Het zal helpen om doorlooptijden en kosten te verminderen, de klanttevredenheid te verbeteren en MVO-doelstellingen te bereiken. Als bedrijf dat zich inzet voor een betrouwbare, transparante en duurzame supply chain, zal CMA CGM een actieve rol spelen in dit initiatief.”

Hapag-Lloyd

Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd: “Wij bieden onze klanten sinds vorig jaar elektronische vrachtbrieven aan om de afhandeling van documenten voor alle belanghebbenden te vereenvoudigen en te versnellen en om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De feedback van onze klanten is zeer positief. De doelstelling van 100% eBL in 2030 is een belangrijk onderdeel van de digitalisering van de wereldwijde toeleveringsketens. Er is een collectieve inspanning van de sector nodig om dit te verwezenlijken.”

Lees meer: Nog lang niet alle transportbedrijven werken met de e-CMR

Over DCSA

Digital Container Shipping Association (DCSA) is een onafhankelijke non-profitorganisatie, opgericht door de belangrijkste rederijen om de containervaart te digitaliseren en te standaardiseren. Met de missie om de industrie naar systematische samenwerking te leiden, stimuleert DCSA initiatieven om containertransportdiensten transparant, betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, veilig en milieuvriendelijk te maken. DCSA’s open source-standaarden worden ontwikkeld op basis van input van bij DCSA aangesloten vervoerders, belanghebbenden uit de sector en technologie-experts uit andere

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Negen grote rederijen, verenigd in de Digital Container Shipping Association (DCSA), zetten in op 100% digitale vrachtbrieven (eBL) volgens DCSA-standaarden in 2030. Door af te stappen van papieren vrachtbrieven kan de totale toeleveringsketen jaarlijks 6,5 miljard dollar aan directe kosten besparen. De wereldwijde handel kan erdoor jaarlijks met 30 tot 40 miljard dollar groeien, tevens heeft het een positieve impact op de klantervaring en duurzaamheid.

De vrachtbrief is een van de belangrijkste handelsdocumenten in de containervaart. Hij dient als eigendomsbewijs, ontvangstbewijs voor de te verzenden goederen en als bewijs van de overeengekomen voorwaarden en bepalingen. Rederijen geven jaarlijks ongeveer 45 miljoen vrachtbrieven uit. In 2021 was slechts 1,2% daarvan elektronisch.

Vertragingen en verspilling vermijden

Handmatige processen zijn voor alle betrokken partijen in complexe logistieke ketens tijdrovend, duur en milieuonvriendelijk. Deze op papieren documenten gebaseerde processen lopen spaak wanneer originele vrachtbrieven of eigendomsdocumenten niet aankomen of niet op tijd kunnen worden verwerkt. Het resultaat daarvan is dat de vracht niet gelost kan worden. Digitalisering maakt het mogelijk dat gegevens direct en veilig worden doorgegeven. Vertragingen en verspilling worden daardoor vermeden.

Gebruik van de eBL

De transformatie van de manier van documentuitwisseling, namelijk middels het gebruik van de eBL, zal de digitalisering versnellen. Hiervan zullen klanten, banken, douane-/overheidsinstanties, rederijen en alle belanghebbenden in de maritieme toeleveringsketen profiteren.

DCSA

Thomas Bagge, Chief Executive Officer (CEO), DCSA zegt: “De digitalisering van de internationale handel biedt enorme mogelijkheden en kansen voor de wereldeconomie. En aangezien handel welvaart brengt en de eBL de handel stimuleert, helpt dit miljoenen uit de armoede te halen. Nu de sector overgaat op automatisering op grote schaal en volledig papierloze handel staat de containervaart aan het begin van een nieuw tijdperk. Digitalisering van documenten biedt de mogelijkheid om de internationale handel te veranderen en vereist samenwerking van alle belanghebbenden. Ik bewonder het leiderschap van onze leden die samen deze belangrijke mijlpaal hebben bereikt.”

Enkele reacties van de ondertekenaars van de verklaring

Soren Toft, CEO, MSC Mediterranean Shipping Company: “Ik ben verheugd dat vervoerders deze grote stap naar papierloze handel zetten. Onze sector moet de digitalisering versnellen om de scheepvaart efficiënter en veiliger te maken en onze klanten een betere ervaring te bieden. Bovenop deze voordelen zal de overgang naar 100% eBL bijdragen aan onze klimaatdoelstellingen. We zijn op weg naar net zero in 2050.”

Maersk

Vincent Clerc, CEO A.P. Moller van Maersk: “Dit is een belangrijke stap op weg naar een digitale standaard voor een van de duurste en lastigste onderdelen van de scheepvaartindustrie. Een volledig gedigitaliseerde vrachtbrief maakt een efficiëntere klantervaring in de hele toeleveringsketen mogelijk. Het helpt de handel te democratiseren en de tijd en kosten voor alle betrokken partijen te verminderen. De behoefte aan digitalisering in de logistiek is groot, en de sector moet dit proces versnellen.”

CMA CGM

Olivier Nivoix, group executive vice-president, Shipping, CMA CGM Group: “De doelstelling van 100% eBL is een belangrijke mijlpaal voor de scheepvaartindustrie, die de weg vrijmaakt voor de digitalisering van de hele waardeketen. Het zal helpen om doorlooptijden en kosten te verminderen, de klanttevredenheid te verbeteren en MVO-doelstellingen te bereiken. Als bedrijf dat zich inzet voor een betrouwbare, transparante en duurzame supply chain, zal CMA CGM een actieve rol spelen in dit initiatief.”

Hapag-Lloyd

Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd: “Wij bieden onze klanten sinds vorig jaar elektronische vrachtbrieven aan om de afhandeling van documenten voor alle belanghebbenden te vereenvoudigen en te versnellen en om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De feedback van onze klanten is zeer positief. De doelstelling van 100% eBL in 2030 is een belangrijk onderdeel van de digitalisering van de wereldwijde toeleveringsketens. Er is een collectieve inspanning van de sector nodig om dit te verwezenlijken.”

Lees meer: Nog lang niet alle transportbedrijven werken met de e-CMR

Over DCSA

Digital Container Shipping Association (DCSA) is een onafhankelijke non-profitorganisatie, opgericht door de belangrijkste rederijen om de containervaart te digitaliseren en te standaardiseren. Met de missie om de industrie naar systematische samenwerking te leiden, stimuleert DCSA initiatieven om containertransportdiensten transparant, betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, veilig en milieuvriendelijk te maken. DCSA’s open source-standaarden worden ontwikkeld op basis van input van bij DCSA aangesloten vervoerders, belanghebbenden uit de sector en technologie-experts uit andere

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie