‘Wij geloven als bedrijf in het opleiden van onze eigen mensen’
Transport & Logistiek dockt aan bij:
Wie: Wilfred van Wattum, 44 jaar
Bedrijf: Wesseling Logistics, Sassenheim
Functie: Commercieel directeur en mede-eigenaar
Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?
“Mijn vader was vroeger internationaal chauffeur. Zodra de mogelijkheid zich voordeed, ging ik met hem mee. Als kleine jongen droomde ik van het vak transport en wilde ik later m’n eigen truck. Toch raadden mijn vader en zijn collega’s het vaak af: ‘Word nou geen chauffeur en ga verder leren, Wilfred!’ Na mijn mbo heb ik een jaar op een verzekeringskantoor gewerkt, maar dat was niets voor mij. Ik besloot toch mijn droom achterna te gaan en ben mijn groot rijbewijs gaan halen. Toen ik die op zak had, heb ik een jaar als binnenlandchauffeur gereden in de groente en fruit.
In het jaar 2000 leerde ik mijn vrouw Leonie Wesseling kennen en in 2001 werd ik gevraagd door mijn zwager Marcel Wesseling, de huidige CEO, of ik bij het familiebedrijf Wesseling wilde komen werken, op de afdeling customer service. Inmiddels zijn we 22 jaar verder en vormen Marcel en ik de huidige directie van Wesseling Logistics. Mooi hoe dit soort dingen kunnen lopen.
Nog elke dag geniet ik van mijn werk en ons bedrijf. Ik haal voldoening uit nieuwe klanten die voor ons kiezen, maar ook uit partijen die ons trouw blijven. Ik heb ons bedrijf in 22 jaar zien verdubbelen in omzet, medewerkers, trucks en locaties, en de rek is er nog zeker niet uit. Ons doel is het 117-jarig familiebedrijf met onze 200 medewerkers weer door te mogen geven aan de 5e generatie.”
Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“We staan aan de vooravond van veel ontwikkelingen in nieuwe mobiliteitsvormen en de bereikbaarheid van onder andere de binnensteden. Wesseling is gespecialiseerd in fijnmazige distributie in de Benelux en warehousing. Voor de 24-uurs distributie van stukgoederen en palletzendingen maken wij gebruik van distributienetwerken en samenwerkingsverband Teamtrans en DHB-Logistiek. Wesseling heeft Noord- en Zuid-Holland en Utrecht in haar verzorgingsgebied. De binnenstedelijke distributie gaat hoe dan ook veranderen als we straks niet meer met dieseltrucks de steden in mogen. Mede hierdoor hebben wij onlangs een warehouse geopend in de Westpoort van Amsterdam. Vanuit deze strategische locatie willen we op termijn een cityhub starten voor onder meer Haarlem en Amsterdam. Ook zijn we per 1 januari gestart met een depot in Berkel & Rodenrijs als cityhub voor Rotterdam en Delft. Duurzaamheid is dus absoluut een belangrijk aspect binnen ons bedrijf.
Daarnaast is werven en opleiden van personeel een belangrijk item binnen Wesseling. Onze HR-afdeling is onlangs uitgebreid met een recruiter. Puur om nieuwe medewerkers te werven, campagnes te organiseren en ons bedrijf actief onder de aandacht te brengen bij werkzoekenden.
We moeten veel meer moeite doen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Zo hebben we pas een job day en vorig jaar een truck event met andere bedrijven georganiseerd. Ook communiceren we daarvoor via sociale media en sponsoren we lokale verenigingen. Wij geloven als bedrijf ook in het opleiden van onze eigen mensen en mensen van buiten. Scholieren en medewerkers uit bijvoorbeeld ons DC en warehouse bieden we soms ook de mogelijkheid scholing te volgen voor chauffeur.
We hebben als doel jaarlijks minimaal 5 chauffeurs op te leiden van B naar C/CE. Enkele jaren geleden wilde het ROC Leiden stoppen met de richting Vervoer en Logistiek. Samen met drie andere transportbedrijven in de regio zijn wij zelf de opleiding gaan organiseren onder de paraplu van het ROC Leiden. Wekelijks stellen wij hiervoor een klaslokaal ter beschikking. Verder proberen we als familiebedrijf de medewerkers geen reden te geven om weg te gaan. Zo rijden we met mooi materieel, werken we met goede automatisering en een actieve personeelsvereniging. Wesseling staat daarin niet stil. Dat is de charme van een familiebedrijf!”
Lees ook: Opleidingsadviseur DON over trends en ontwikkelingen in de sector
Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“Het zou mooi zijn wanneer de verantwoording voor het ruilen van europallets niet ligt bij de vervoerder, maar bij de afzender. Het ruilen van europallets is een dienst die vervoerders vaak kosteloos uitvoeren voor hun klanten. Ongemerkt maakt de vervoerder veel kosten voor de administratie, het ruilen en het retourneren van de pallets. Kosten die nu niet vaak geheel transparant zijn en in veel gevallen niet worden doorbelast.
Verder zou ik pleiten om de extreme wachttijden bij bepaalde retailers terug te dringen. Er is veel gedoe met pakbonnen, meerdere venstertijden op één dag bij één DC en de handelingen die onze chauffeurs soms moeten verrichten bij het lossen van pallets voor bijvoorbeeld het volautomatisch magazijn. De retailer bespaart hiermee warehousemedewerkers, terwijl onze chauffeurs het werk verrichten voor een juiste inbound (het ontvangen van goederen – redactie).”
Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
‘Buiten mijn werk ben ik geregeld te vinden op de tennisbaan en speel ik zo nu dan een potje golf.
In maart ga ik mijn race-licentie halen, dus de volgende hobby staat om de hoek.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?