“Hoe een compliment kan bijdragen aan minder CO2-uitstoot”
De transportsector kampt met een ernstig tekort aan vrachtwagenchauffeurs, terwijl de druk op deze beroepsgroep vanuit alle hoeken toeneemt. “Chauffeurs krijgen vaak kritiek, omdat ze niet zuinig genoeg rijden of te laat arriveren op hun bestemming,” aldus Van Heugten. Hij spreekt uit ervaring, want hij heeft zelf ook als vrachtwagenchauffeur gewerkt. “Dit kan en moet anders. Apployee biedt oplossingen met een leiderschapsprogramma dat zich focust op motivatie, rijgedrag, veiligheid en vitaliteit. Dit leidt ertoe dat chauffeurs niet alleen beter in hun vel zitten, maar ook bewuster en zuiniger willen en kunnen rijden.”
Weerstand
“Door het rijgedrag van chauffeurs op een eerlijke manier meetbaar te maken, kunnen leidinggevenden gedrag sturen,” verklaart Van Heugten.
Apployee startte ruim zeven jaar geleden met het analyseren van data uit boordcomputers en voertuigen van transportbedrijven. Na intensieve pilots met verschillende bedrijven en chauffeurs concludeerde de organisatie dat de teruggekoppelde cijfers vaak weerstand opwekken bij chauffeurs, omdat ze niet het daadwerkelijke rijgedrag weergeven. Het bedrijf stelt dat omgevingsfactoren, het gewicht van het voertuig en andere variabelen, die vaak niet terugkomen in de cijfers, essentieel zijn om een realistisch beeld van het rijgedrag te krijgen.
Real-time data
Apployee gaat daarvoor dan ook verder. Het analyseert het rijgedrag op basis van real-time data uit het motormanagementsysteem, en houdt rekening met (omgevings)factoren, zoals de technische staat van het voertuig, het gewicht, weersomstandigheden en de infrastructuur. Hierdoor blijft het zuivere en eerlijke rijgedrag over waar een chauffeur zelf invloed op heeft. “Het is daarom ook goed mogelijk dat een chauffeur volgens het bestaande systeem van een bedrijf een 5 scoort voor zijn rijgedrag, maar bij ons een 8”, zegt Van Heugten.
Investeren
Apployee werkt inmiddels samen met veel transportbedrijven in Nederland. “Bedrijven kunnen kiezen voor efficiënter plannen, het aanschaffen van schonere voertuigen of het overstappen op andere brandstoffen, maar een deel van de oplossing ligt ook bij het rijgedrag en de mindset van hun werknemers. Beter rijgedrag leidt niet alleen tot lagere kosten en een verbeterde verkeersveiligheid, maar zorgt ook voor brandstofbesparingen. Gemiddeld zien we een CO2-reductie van 8% bij onze klanten”, aldus Van Heugten. “Een van onze klanten, actief in het zwaar transport, heeft zelfs 14% bespaard en wil deze winst nu investeren in HVO100-brandstof voor verdere CO2-reductie. Dit was voor ons een belangrijke reden om de CO2-berekeningen op een gevalideerde wijze uit te voeren en de samenwerking met BigMile aan te gaan.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Leiderschap
Maar alleen het terugkoppelen van data aan chauffeurs is niet voldoende voor langdurige gedragsverandering. Daarom heeft Apployee een gedragsveranderingsprogramma ontwikkeld dat zich richt op de leidinggevenden van de chauffeurs, zoals planners, mentoren, HR-medewerkers en/of directieleden. Het bedrijf gebruikt de methode van Organizational Behavior Management (OBM), een praktische aanpak die kan leiden tot structurele en blijvende gedragsverandering binnen organisaties.
Van Heugten legt uit: “Om gedrag te veranderen, moet dit eerst meetbaar worden gemaakt. Dat gebeurt door de uitgebreide datacollectie van Apployee. Vervolgens krijgen leidinggevenden training om zich te focussen op positieve gedragsontwikkelingen en hierop actie te ondernemen richting de chauffeurs.
Zo creëer je een omgeving, waarin een medewerker waardering voelt en goed in zijn vel zit. Daarbij leren we leidinggevenden ook hoe zij de data moeten interpreteren en hoe zij chauffeurs met die gegevens positief kunnen coachen op hun rijgedrag. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat door deze aandacht en verbetering in resultaten de motivatie van chauffeurs met 40% toeneemt.”
Lees ook: Drie op de vijf logistieke werknemers overwegen ontslag
Smartwatches
Chauffeurs van de bedrijven die deelnamen aan het ontwikkelingsprogramma merkten op dat ze door de focus op rijgedrag op den duur meer ontspannen reden en ’s avonds minder vermoeid thuiskwamen. Apployee heeft, als de deelnemers daaraan wilden meewerken, vitaliteitsmetingen uitgevoerd met Garmin smartwatches en vervolgens de data die hieruit kwam, gekoppeld aan de voertuigdata. Van Heugten: “Hieruit bleek een duidelijk verband. Een chauffeur die bewust bezig is met zijn rijgedrag, zit relaxter achter het stuur, veroorzaakt minder schades, rijdt zuiniger en is vitaler. Dit werkt ook andersom: een fitte chauffeur vertoont makkelijker goed rijgedrag.”
Investeren
Apployee werkt inmiddels samen met veel transportbedrijven in Nederland. “Bedrijven kunnen kiezen voor efficiënter plannen, het aanschaffen van schonere voertuigen of het overstappen op andere brandstoffen, maar een deel van de oplossing ligt ook bij het rijgedrag en de mindset van hun werknemers. Beter rijgedrag leidt niet alleen tot lagere kosten en een verbeterde verkeersveiligheid, maar zorgt ook voor brandstofbesparingen. Gemiddeld zien we een CO2-reductie van 8% bij onze klanten”, aldus Van Heugten. “Een van onze klanten, actief in het zwaar transport, heeft zelfs 14% bespaard en wil deze winst nu investeren in HVO100-brandstof voor verdere CO2-reductie. Dit was voor ons een belangrijke reden om de CO2-berekeningen op een gevalideerde wijze uit te voeren en de samenwerking met BigMile aan te gaan.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?