“Duidelijk laten zien wat we te bieden hebben”

Black employee and project manager analysing mechanical metalic parts, 3D cad program with gears shape, software with new prototypes. Industrial engineer and afro colleague working in creative office
Personeelstekort

Als bedrijven bijvoorbeeld door overnames groter worden, dan moet je als TANS snel kunnen schakelen. En dat geldt natuurlijk ook als er zich nieuwe klanten aandienen. Van Doormalen: “Vorig jaar bloedde m’n commerciële hart, omdat we op een goed moment ‘nee’ moesten verkopen. We hadden niet genoeg personeel om nieuwe bedrijven te kunnen bedienen. We hadden al onze mensen nodig voor bestaande klanten. Als daar implementaties lopen of er zijn problemen, dan moet je er zijn.” Inmiddels heeft Van Doormalen dat probleem getackeld. “Eind vorig jaar hebben we zes nieuwe collega’s aangenomen, waaronder drie consultants . Daarmee komt dat aantal op tien. Het totale TANS-team telt nu 26 medewerkers. Daarmee kunnen hebben we nu voorlopig genoeg armslag om de vraag vanuit de markt te kunnen beantwoorden.”

Kennisdelen

Het mooie is daarbij volgens Van Doormalen ook het feit dat TANS sinds 2022 is aangesloten bij Total Specific Solutions (TSS). “Bij die organisatie die Europabreed werkt, zijn 177 ICT-bedrijven aangesloten. Het mooie daarvan is dat je dus voor alles wat je wilt doen of bedenkt er wel iemand is die al eens heeft gedaan. Je hoeft bijna nooit het wiel opnieuw uit te vinden. Met de kennis en ervaring die er binnen TSS is, is het dus vaak een kwestie van copy paste en wat op maat maken. Dat scheelt veel tijd. Zo halen we daar bijvoorbeeld veel kennis en ideeën op als het gaat om de cloudstrategie. En daar profiteren dan ook meteen onze klanten van.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Overnames

Een andersoortige ontwikkeling waar TANS nu mee te maken heeft dat is de overnamegolf in de sector. “Soms hebben we daarbij pech en soms geluk”, zegt Van Doormalen. “Met name bij overnames door een buitenlands bedrijf van Nederlandse bedrijven die onze TMS gebruiken, zijn we klandizie dan vaak kwijt. Gunstiger is het als een Nederlands bedrijf dat ons TMS gebruikt een of meerdere bedrijven overneemt. Vaak worden we dan al voor de bekendmaking van de overname gevraagd naar wat de mogelijkheden zijn en voorbereidingen te treffen.”

Personeelstekort

Als bedrijven bijvoorbeeld door overnames groter worden, dan moet je als TANS snel kunnen schakelen. En dat geldt natuurlijk ook als er zich nieuwe klanten aandienen. Van Doormalen: “Vorig jaar bloedde m’n commerciële hart, omdat we op een goed moment ‘nee’ moesten verkopen. We hadden niet genoeg personeel om nieuwe bedrijven te kunnen bedienen. We hadden al onze mensen nodig voor bestaande klanten. Als daar implementaties lopen of er zijn problemen, dan moet je er zijn.” Inmiddels heeft Van Doormalen dat probleem getackeld. “Eind vorig jaar hebben we zes nieuwe collega’s aangenomen, waaronder drie consultants . Daarmee komt dat aantal op tien. Het totale TANS-team telt nu 26 medewerkers. Daarmee kunnen hebben we nu voorlopig genoeg armslag om de vraag vanuit de markt te kunnen beantwoorden.”

Kennisdelen

Het mooie is daarbij volgens Van Doormalen ook het feit dat TANS sinds 2022 is aangesloten bij Total Specific Solutions (TSS). “Bij die organisatie die Europabreed werkt, zijn 177 ICT-bedrijven aangesloten. Het mooie daarvan is dat je dus voor alles wat je wilt doen of bedenkt er wel iemand is die al eens heeft gedaan. Je hoeft bijna nooit het wiel opnieuw uit te vinden. Met de kennis en ervaring die er binnen TSS is, is het dus vaak een kwestie van copy paste en wat op maat maken. Dat scheelt veel tijd. Zo halen we daar bijvoorbeeld veel kennis en ideeën op als het gaat om de cloudstrategie. En daar profiteren dan ook meteen onze klanten van.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Koppelingen

Ook is TANS druk met het ontwikkelen en implementeren van zogenoemde OTM-koppelingen. Koppelingen tussen hun software en bijvoorbeeld boordcomputers volgens het Open Trip Model. De inmiddels algemene standaard binnen de ICT en logistieke markt die maakt dat verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren en data eenvoudig heen en weer gesluisd kan worden. “Wij hebben tijd nodig gehad om ons eigen te maken hoe dit werkt, maar eenmaal een koppeling gemaakt voor bijvoorbeeld boordcomputer A, dan volgen B, C en D vrij eenvoudig. Ook hier zie je dat transportbedrijven ieder hun eigen werkwijze hebben en dat niet snel los durven te laten. Een dergelijke transitie heeft tijd nodig. Maar eenmaal ingezet, dan rolt het redelijk snel de goede kant op”, aldus Van Weegberg

Overnames

Een andersoortige ontwikkeling waar TANS nu mee te maken heeft dat is de overnamegolf in de sector. “Soms hebben we daarbij pech en soms geluk”, zegt Van Doormalen. “Met name bij overnames door een buitenlands bedrijf van Nederlandse bedrijven die onze TMS gebruiken, zijn we klandizie dan vaak kwijt. Gunstiger is het als een Nederlands bedrijf dat ons TMS gebruikt een of meerdere bedrijven overneemt. Vaak worden we dan al voor de bekendmaking van de overname gevraagd naar wat de mogelijkheden zijn en voorbereidingen te treffen.”

Personeelstekort

Als bedrijven bijvoorbeeld door overnames groter worden, dan moet je als TANS snel kunnen schakelen. En dat geldt natuurlijk ook als er zich nieuwe klanten aandienen. Van Doormalen: “Vorig jaar bloedde m’n commerciële hart, omdat we op een goed moment ‘nee’ moesten verkopen. We hadden niet genoeg personeel om nieuwe bedrijven te kunnen bedienen. We hadden al onze mensen nodig voor bestaande klanten. Als daar implementaties lopen of er zijn problemen, dan moet je er zijn.” Inmiddels heeft Van Doormalen dat probleem getackeld. “Eind vorig jaar hebben we zes nieuwe collega’s aangenomen, waaronder drie consultants . Daarmee komt dat aantal op tien. Het totale TANS-team telt nu 26 medewerkers. Daarmee kunnen hebben we nu voorlopig genoeg armslag om de vraag vanuit de markt te kunnen beantwoorden.”

Kennisdelen

Het mooie is daarbij volgens Van Doormalen ook het feit dat TANS sinds 2022 is aangesloten bij Total Specific Solutions (TSS). “Bij die organisatie die Europabreed werkt, zijn 177 ICT-bedrijven aangesloten. Het mooie daarvan is dat je dus voor alles wat je wilt doen of bedenkt er wel iemand is die al eens heeft gedaan. Je hoeft bijna nooit het wiel opnieuw uit te vinden. Met de kennis en ervaring die er binnen TSS is, is het dus vaak een kwestie van copy paste en wat op maat maken. Dat scheelt veel tijd. Zo halen we daar bijvoorbeeld veel kennis en ideeën op als het gaat om de cloudstrategie. En daar profiteren dan ook meteen onze klanten van.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Doorrekenen

Een andere functionaliteit waarmee IMPACT is uitgerust, is het kunnen  toerekenen van de CO2-uitstoot aan verschillende klanten. Van Weegberg: “Konden we van oudsher alleen kilometers en tijd van een rit berekenen, inmiddels nemen we daar ook de CO2 -uitstoot in mee volgens de nieuwe ISO-norm. Veel klanten of klanten van klanten willen de CO2-uitstoot per klant kunnen aangeven op de factuur. We hanteren hiervoor de marktconforme verdeelsleutel en voegen die toe aan het systeem. Je kunt daarmee ook als planner verschillende scenario’s doorrekenen. Bijvoorbeeld om te berekenen hoeveel CO2-uitstoot er is als je met een euro 6 of elektrisch vrachtwagen rijdt of hoeveel uitstoot er meer of minder is als een rit linksom of rechtsom rijdt”.  

Koppelingen

Ook is TANS druk met het ontwikkelen en implementeren van zogenoemde OTM-koppelingen. Koppelingen tussen hun software en bijvoorbeeld boordcomputers volgens het Open Trip Model. De inmiddels algemene standaard binnen de ICT en logistieke markt die maakt dat verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren en data eenvoudig heen en weer gesluisd kan worden. “Wij hebben tijd nodig gehad om ons eigen te maken hoe dit werkt, maar eenmaal een koppeling gemaakt voor bijvoorbeeld boordcomputer A, dan volgen B, C en D vrij eenvoudig. Ook hier zie je dat transportbedrijven ieder hun eigen werkwijze hebben en dat niet snel los durven te laten. Een dergelijke transitie heeft tijd nodig. Maar eenmaal ingezet, dan rolt het redelijk snel de goede kant op”, aldus Van Weegberg

Overnames

Een andersoortige ontwikkeling waar TANS nu mee te maken heeft dat is de overnamegolf in de sector. “Soms hebben we daarbij pech en soms geluk”, zegt Van Doormalen. “Met name bij overnames door een buitenlands bedrijf van Nederlandse bedrijven die onze TMS gebruiken, zijn we klandizie dan vaak kwijt. Gunstiger is het als een Nederlands bedrijf dat ons TMS gebruikt een of meerdere bedrijven overneemt. Vaak worden we dan al voor de bekendmaking van de overname gevraagd naar wat de mogelijkheden zijn en voorbereidingen te treffen.”

Personeelstekort

Als bedrijven bijvoorbeeld door overnames groter worden, dan moet je als TANS snel kunnen schakelen. En dat geldt natuurlijk ook als er zich nieuwe klanten aandienen. Van Doormalen: “Vorig jaar bloedde m’n commerciële hart, omdat we op een goed moment ‘nee’ moesten verkopen. We hadden niet genoeg personeel om nieuwe bedrijven te kunnen bedienen. We hadden al onze mensen nodig voor bestaande klanten. Als daar implementaties lopen of er zijn problemen, dan moet je er zijn.” Inmiddels heeft Van Doormalen dat probleem getackeld. “Eind vorig jaar hebben we zes nieuwe collega’s aangenomen, waaronder drie consultants . Daarmee komt dat aantal op tien. Het totale TANS-team telt nu 26 medewerkers. Daarmee kunnen hebben we nu voorlopig genoeg armslag om de vraag vanuit de markt te kunnen beantwoorden.”

Kennisdelen

Het mooie is daarbij volgens Van Doormalen ook het feit dat TANS sinds 2022 is aangesloten bij Total Specific Solutions (TSS). “Bij die organisatie die Europabreed werkt, zijn 177 ICT-bedrijven aangesloten. Het mooie daarvan is dat je dus voor alles wat je wilt doen of bedenkt er wel iemand is die al eens heeft gedaan. Je hoeft bijna nooit het wiel opnieuw uit te vinden. Met de kennis en ervaring die er binnen TSS is, is het dus vaak een kwestie van copy paste en wat op maat maken. Dat scheelt veel tijd. Zo halen we daar bijvoorbeeld veel kennis en ideeën op als het gaat om de cloudstrategie. En daar profiteren dan ook meteen onze klanten van.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Op de derde verdieping van een modern kantoorpand midden in Eindhoven huist sinds een klein halfjaar TANS, softwarebedrijf gespecialiseerd in automatisering voor transport en Logistiek. “In ons oude pand zaten we als team verdeeld over twee verdiepingen. Voor kortere lijntjes wilden we met z’n allen op een verdieping zitten. Bovendien is dit pand moderner, is er een gezamenlijk kantine én we beschikken over een mooie aparte ruimte voor het houden van presentaties en kennissessies.”

“We willen meer dan we tot nu doen onze kennis delen met klanten en relaties. Zij moeten weten waarmee we bezig zijn, wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn en waar voor hen de kansen en mogelijkheden liggen op automatiseringsgebied. Proactief bezig zijn dus”, zegt Gert-Jan van Doormalen. Sinds ruim anderhalf jaar is hij managing director van TANS.

Traditioneel

Van Doormalen was niet echt bekend met de specialistische branche voor transport management systemen (TMS), maar maakt die zich snel eigen. “Ik ben directeur geweest van SuperOffice, een leverancier van CRM-software. Dat is wat we noemen een zogenoemde horizontale software voor customer relations management die bij bedrijven in tal van sectoren geïmplementeerd kan worden. Het mooie is dat die sector aardig vooruit loopt op de wat traditionelere transportwereld. Bijvoorbeeld als het gaat om werken in de cloud. Veel transportbedrijven hebben nog het gevoel dat het veiliger is servers in eigen huis te hebben staan, dan hun data op te slaan in de cloud.”

“Het tegendeel is echter waar. Want de partijen die die datasystemen hosten in  de cloud, zijn daarin gespecialiseerd en juist als het gaat om veiligheid veel beter toegerust. Bovendien worden daar eenvoudig en automatisch updates van software uitgevoerd. Bij het bedrijf waar ik werkte, hebben de meeste klanten die overstap naar de cloud een jaar of 8 à 9  geleden al gemaakt. Vandaar ook dat ik de nodige kennis en ervaring kan inzetten bij TANS.”

Cloudoplossingen

Inmiddels lijkt ook voor de transportsector langzaam de tijd rijp geworden voor cloudoplossingen. “Die oplossingen bieden we nu nog aan via een externe partij die de opslag in de cloud host. Wij zorgen ervoor dat de door ons geleverde software daarvoor geschikt is”, vertelt Rudy van Weegberg, manager R&D bij TANS.  “We werken er naartoe om die opslag in de cloud zelf te gaan hosten voor onze klanten. Dat kost tijd, want dat vraagt specifieke technische kennisontwikkeling. Voor de klantbeleving maakt het echter niet veel uit. Zolang hun data maar goed en veilig beheerd wordt.”

Ondersteunen

De twee belangrijkste zaken waar Tans mee bezig is, is de verdere ontwikkeling van het bekende TMS-pakket Talis, met alle functionaliteiten die daarop aansluiten, en IMPACT. Dat laatste is een ritplanningssysteem waar het bedrijf vijf jaar geleden mee is gestart en aansluit op de behoefte van deze tijd. Met meer functionaliteiten, meer grafisch en interactief. “Het zijn vooral nieuwe klanten die Impact meteen integreren in Talis”, vertelt Van Doormalen.

“Voor ons is het daarom de uitdaging om ook bestaande klanten zo ver te krijgen. De vooruitstrevenden zetten die stap wel, maar veel andere bedrijven zijn tevreden met de systemen die ze hebben, ook al zijn er veel verbeteringen mogelijk.” Van Weegberg vult aan: “Het in dienst hebben van een jongere generaties planners zou een goede reden kunnen zijn om over te stappen. Zij hebben in vergelijking met hun oudere collega’s vaak veel minder topografische kennis. Die oudere planner weet vaak uit het hoofd waar je wel of niet mag komen met welke vrachtwagens in bijvoorbeeld  zero emissiezones of met ADR-lading. Bij veel jongeren ontbreekt die kennis. Bovendien komen er ook steeds meer regels en beperkingen en dus is het belangrijk om dat met Impact op allerlei manieren te ondersteunen en te visualiseren. Ook hoort of ziet de planner een waarschuwingssignaal als iets wordt gepland wat niet mag of kan”.

Lees ook: Met mobieltje vervoer regelen van mobile home

Doorrekenen

Een andere functionaliteit waarmee IMPACT is uitgerust, is het kunnen  toerekenen van de CO2-uitstoot aan verschillende klanten. Van Weegberg: “Konden we van oudsher alleen kilometers en tijd van een rit berekenen, inmiddels nemen we daar ook de CO2 -uitstoot in mee volgens de nieuwe ISO-norm. Veel klanten of klanten van klanten willen de CO2-uitstoot per klant kunnen aangeven op de factuur. We hanteren hiervoor de marktconforme verdeelsleutel en voegen die toe aan het systeem. Je kunt daarmee ook als planner verschillende scenario’s doorrekenen. Bijvoorbeeld om te berekenen hoeveel CO2-uitstoot er is als je met een euro 6 of elektrisch vrachtwagen rijdt of hoeveel uitstoot er meer of minder is als een rit linksom of rechtsom rijdt”.  

Koppelingen

Ook is TANS druk met het ontwikkelen en implementeren van zogenoemde OTM-koppelingen. Koppelingen tussen hun software en bijvoorbeeld boordcomputers volgens het Open Trip Model. De inmiddels algemene standaard binnen de ICT en logistieke markt die maakt dat verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren en data eenvoudig heen en weer gesluisd kan worden. “Wij hebben tijd nodig gehad om ons eigen te maken hoe dit werkt, maar eenmaal een koppeling gemaakt voor bijvoorbeeld boordcomputer A, dan volgen B, C en D vrij eenvoudig. Ook hier zie je dat transportbedrijven ieder hun eigen werkwijze hebben en dat niet snel los durven te laten. Een dergelijke transitie heeft tijd nodig. Maar eenmaal ingezet, dan rolt het redelijk snel de goede kant op”, aldus Van Weegberg

Overnames

Een andersoortige ontwikkeling waar TANS nu mee te maken heeft dat is de overnamegolf in de sector. “Soms hebben we daarbij pech en soms geluk”, zegt Van Doormalen. “Met name bij overnames door een buitenlands bedrijf van Nederlandse bedrijven die onze TMS gebruiken, zijn we klandizie dan vaak kwijt. Gunstiger is het als een Nederlands bedrijf dat ons TMS gebruikt een of meerdere bedrijven overneemt. Vaak worden we dan al voor de bekendmaking van de overname gevraagd naar wat de mogelijkheden zijn en voorbereidingen te treffen.”

Personeelstekort

Als bedrijven bijvoorbeeld door overnames groter worden, dan moet je als TANS snel kunnen schakelen. En dat geldt natuurlijk ook als er zich nieuwe klanten aandienen. Van Doormalen: “Vorig jaar bloedde m’n commerciële hart, omdat we op een goed moment ‘nee’ moesten verkopen. We hadden niet genoeg personeel om nieuwe bedrijven te kunnen bedienen. We hadden al onze mensen nodig voor bestaande klanten. Als daar implementaties lopen of er zijn problemen, dan moet je er zijn.” Inmiddels heeft Van Doormalen dat probleem getackeld. “Eind vorig jaar hebben we zes nieuwe collega’s aangenomen, waaronder drie consultants . Daarmee komt dat aantal op tien. Het totale TANS-team telt nu 26 medewerkers. Daarmee kunnen hebben we nu voorlopig genoeg armslag om de vraag vanuit de markt te kunnen beantwoorden.”

Kennisdelen

Het mooie is daarbij volgens Van Doormalen ook het feit dat TANS sinds 2022 is aangesloten bij Total Specific Solutions (TSS). “Bij die organisatie die Europabreed werkt, zijn 177 ICT-bedrijven aangesloten. Het mooie daarvan is dat je dus voor alles wat je wilt doen of bedenkt er wel iemand is die al eens heeft gedaan. Je hoeft bijna nooit het wiel opnieuw uit te vinden. Met de kennis en ervaring die er binnen TSS is, is het dus vaak een kwestie van copy paste en wat op maat maken. Dat scheelt veel tijd. Zo halen we daar bijvoorbeeld veel kennis en ideeën op als het gaat om de cloudstrategie. En daar profiteren dan ook meteen onze klanten van.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen: , ,

Auteur: Annelies van Stijn