Bol.com neemt uitbreiding Waalwijks fulfilmentcenter in gebruik

De uitbreiding van het bestaande fulfilmentcenter van bol.com in Waalwijk startte in februari 2019. De nieuwbouw werd tegen het bestaande fulfilment center aangebouwd, waardoor het totale grondoppervlak van het complex werd verdubbeld van zo’n 50.000 naar 100.000 m2, ongeveer 15 voetbalvelden. Met de nieuwe verdiepingen meegeteld nam het totale vloeroppervlak in het fulfilment center toe tot bijna 240.000 m2. Joost Poelgeest vertelt dat de uitbreiding van het warehouse noodzakelijk was vanwege de sterke groei van de activiteiten van bol.com in de afgelopen jaren: “Niet alleen door de toenemende omzet van producten die wij zelf verkopen, maar ook door het stijgende aantal Nederlandse en Belgische verkooppartners dat via onze website producten verkoopt. Dat zijn er inmiddels al rond de 49.000. Voor een groeiend aantal van deze ondernemers verzorgen wij tevens de opslag en distributie van producten en voeren we diverse andere logistieke diensten uit. De uitbreiding in Waalwijk zorgt ervoor dat dat we deze verkooppartners nu en in de toekomst kunnen faciliteren waardoor ook zij bij ons verder kunnen doorgroeien.”

joost poelgees bol.com
Joost Poelgeest: “De inpakmachines scannen de afmetingen van één of meerdere artikelen en vouwen hier zo nauwkeurig mogelijk een kartonnen doos omheen.”

Goods-to-person volgens bol.com

De uitbreiding van het fulfilmentcenter in Waalwijk is in nauw overleg met deskundigen van bol.com ontworpen door architecten- en ingenieursbureau Denc en gerealiseerd door bouwbedrijf van de Ven uit Veghel. SSI Schäfer en CMC Machinery waren onder andere verantwoordelijk voor de mechanisatie en machinerie. Ceva Logistics draagt als gespecialiseerde fulfilmentpartij zorg voor het personeel en de dagelijkse operatie in het bol.com fulfilment center. In het warehouse liggen tegenwoordig miljoenen artikelen op voorraad. Het assortiment van bol.com telt in totaal zo’n 41 miljoen artikelen. Centraal element in het gebouw is het goods-to-person-shuttlesysteem, dat bestaat uit 2.000 shuttles, 500.000 opslagbakken en 96 werkstations. Het kolossale shuttlesysteem brengt de vele honderden vervoersbakken met voorraadartikelen op het juiste moment naar het juiste werkstation, waar orderpickers de bestellingen van klanten samenstellen. “Groot voordeel van een goods-to-person-orderpicksysteem is dat de efficiency ervan een stuk hoger is dan van systemen waarbij orderpickers de bestelde producten zelf in gangen met stellingen in het warehouse verzamelen”, aldus Poelgeest. “Daarnaast zijn de werkomstandigheden een stuk prettiger bij dit geavanceerde orderpicksysteem. Onze medewerkers kunnen op hun plek blijven staan en hoeven niet de hele dag door het warehouse te lopen.”

Een van de inpakmachines in het bol.com-fulfilmentcenter.

Automatische inpakmachines

Opvallende innovaties in het uitgebouwde warehouse zijn de nieuwe automatische inpakmachines waarvan er veertien zijn aangeschaft. Het gaat om vijf multi-inpakmachines voor bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan en negen mono-inpakmachines voor bestellingen van één artikel. Deze machines kunnen dozen op maat snijden, zowel voor enkelvoudige bestellingen als multiorders. Gezamenlijk zijn ze in staat om in totaal bijna 10.000 bestellingen per uur te verpakken. Poelgeest: “De inpakmachines scannen de afmetingen van één of meerdere artikelen en vouwen hier zo nauwkeurig mogelijk een kartonnen doos omheen. Hierdoor blijft er minder lege ruimte in de verpakking over waardoor het volume van ieder pakket afneemt. Dit zorgt ervoor dat er verpakkingsmateriaal wordt uitgespaard en dat er tegelijkertijd meer pakketten in een bestelwagen passen. Deze efficiënte manier van verpakken levert dus dubbel voordeel op. Onze eerste multi-inpakmachine namen we vorig jaar in gebruik. Het was de eerste inpakmachine ter wereld die meerdere artikelen van verschillend formaat in één doos kan verpakken. De multi-inpakmachines zijn geschikt voor het grootste gedeelte van het assortiment dat op voorraad ligt in het bol.com-fulfilmentcenter. Overigens leveren we ook steeds meer producten in fabrieksverpakking bij klanten af. Die producten verpakken we dus niet meer zelf en ook dat levert een forse besparing op van de hoeveelheid karton die we gebruiken.”

Lopende banden vervoeren de voorraad naar orderpickers.

Energieneutraal opereren

Het bol.com-fulfilmentcenter is een van de meest duurzame logistieke gebouwen in Nederland en België. Het is gebouwd volgens de hoogste Breeam-certificering (Outstanding), een methode voor het beoordelen van duurzaamheid van bouwprojecten. Het warehouse maakt voor 100 procent gebruik van groene energie. Die wordt opgewekt door een zonnedak op het nieuwe gedeelte van het fulfilment center waar zo’n 13.000 zonnepanelen op zijn geïnstalleerd. Daarnaast zijn er nog een aantal windturbines naast het gebouw geplaatst die tevens groene stroom leveren. En ook de energie die in het shuttlesysteem vrijkomt bij het afremmen van de vervoersbakken wordt teruggewonnen, opgeslagen en hergebruikt. Poelgeest: “Deze maatregelen passen in ons streven naar duurzaam opereren, een van de speerpunten van ons bedrijfsbeleid. We reduceren jaarlijks onze CO2-uitstoot en zijn sinds dit voorjaar klimaatneutraal gecertificeerd volgens het Climate Neutral Certification-keurmerk. De innovatieve oplossingen die we in dit fulfilment center toepassen zijn duurzaam en dragen in belangrijke mate bij aan ons milieubeleid.”

Nieuw opschalingstraject

Uiteindelijk zullen in dit fulfilment center ongeveer duizend mensen werkzaam zijn, een aantal dat tijdens de piekmaanden november en december zelfs verdubbelt. De uitbreiding van het Waalwijkse fulfilment center wordt momenteel geleidelijk aan in gebruik genomen: “We zijn nog bezig met het finetunen van sommige systemen en hier en daar moeten we nog wat ‘kinderziektes’ verhelpen. Maar alles functioneert uitstekend en we zijn erg enthousiast over de aanpassingen van dit warehouse. Over enkele maanden zijn we volledig operationeel. Overigens oriënteren we ons continu op mogelijke nieuwe locaties. Dus er staan alweer nieuwe uitdagingen op ons te wachten.”

Klimaatneutraal
Bol.com heeft samen met het internationale adviesbureau Climate Neutral Group de CO2-uitstoot van de bedrijfsprocessen in kaart gebracht, vanaf het moment dat artikelen in een fulfilment center binnenkomen tot en met de bezorging van het betreffende pakket bij de klant. Met behulp van de berekende cijfers worden reductiedoelstellingen opgesteld volgens de regels van het Parijsakkoord. CO2-uitstoot die overblijft, van zowel de eigen activiteiten als die van de werkzaamheden van verkooppartners, wordt gecompenseerd. Sinds begin 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard.

Samenwerking met Cycloon 
In het verlengde van het streven naar een duurzame operatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen startte bol.com kortgeleden een strategische samenwerkingsverband met Cycloon Post & Fietskoeriers. Het bedrijf wil daarmee de bezorging van pakketten duurzamer uitvoeren. Bol.com werd aandeelhouder met een meerderheidsbelang in het groene koeriersbedrijf en gaat samen met Cycloon de bezorging van pakketten duurzamer en socialer maken. Cycloon blijft de post- en pakketbezorging voor huidige en nieuwe klanten voortzetten en gaat daarnaast vanaf komend najaar pakketten voor bol.com bezorgen. Het betreft hier zowel pakketten van bol.com zelf als pakketten van de verkooppartners die hun artikelen opslaan in de distributiecentra van bol.com. Overigens is in het fulfilment center ook een sorteercentrum van PostNL, strategisch partner van bol.com, gevestigd. Dit zorgt voor een efficiëntere bezorging omdat pakketten direct vanuit de lopende banden van bol.com in het sorteersysteem van deze pakketbezorger terechtkomen. Daardoor kunnen ze sneller verwerkt worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Ruud van Roosmalen