Transportbedrijf Van Ziel start met tankwagenreiniging als tweede ‘bedrijfspoot’

Bredere basis door toevoeging tankwagenreiniging

Mede vanwege de geschetste trend zal het chauffeurstekort naar de toekomst toe alleen maar groter worden, verwacht Van Ziel. Hij is ervan overtuigd dat het hierdoor op termijn onmogelijk wordt om voldoende omzet te halen uit alleen transport. “Arbeid wordt op termijn de beperkende factor voor vrijwel alle transportbedrijven. Niemand gaat het in de toekomst nog redden met alleen transport”, stelt hij.

Om die reden kiezen de ondernemers ervoor om hun basis te verbreden: later dit jaar bouwen zij een faciliteit voor het reinigen van tankwagens. “Nieuwbouw van ons bedrijf zat sowieso in de pijplijn. Maar om ons bedrijf toekomstbestendig te maken, kiezen we voor een tweede activiteit en gaan we straks ook tankwagens reinigen. Niet alleen die van onszelf, maar ook die van andere transportbedrijven. Het bouwen van een dergelijke reinigingsfaciliteit kost miljoenen, maar daarmee hopen we onze onderneming wel ‘toekomstproof’ te kunnen maken en ook op lange termijn voldoende omzet te kunnen genereren. Het is triest dat je door een tekort aan chauffeurs gedwongen bent om je bedrijf anders in te richten. Maar het is wel de harde realiteit, en daar mag – nee, móet – aandacht voor zijn.”

Voorbeeld stellen

Op de nieuwe bedrijfslocatie van Van Ziel in Geldermalsen komt straks ook een ‘huiskamer’ voor chauffeurs. Hier kunnen zij een hapje eten, een kop koffie drinken en een sanitaire stop maken. “Het moet vooral ook een gezellige plek worden, waar chauffeurs zich welkom voelen. En we willen hiermee ook een voorbeeld stellen, laten zien hoe chauffeurs eigenlijk behandeld zouden moeten worden. We hopen dat andere partijen dit voorbeeld volgen en een soort van sneeuwbaleffect ontstaat.”

Van Ziel benadrukt dat daarnaast ook overheden en klanten hun verantwoordelijkheid moeten nemen. “Het aantrekkelijk houden van het chauffeursvak is niet alleen een zaak van de werkgever; ook overheden en klanten moeten ‘aan de bak’. Zorg voor voldoende parkeerplekken, voor goede faciliteiten en wees gastvrij. Een klein beetje vriendelijker en flexibeler zijn, kan al een groot verschil maken. We moeten er met zijn allen de schouders onder zetten. Want zonder mensen run je geen transportbedrijf meer, maar stagneert ook onze economische groei. Dat besef is er onvoldoende.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Uitschot van maatschappij

Ook de toenemende wachttijden zijn een ‘bottleneck’: volgens Van Ziel staan chauffeurs steeds vaker urenlang stil. “Er wordt meer en meer gewerkt met tijdsloten, bijvoorbeeld bij het lossen bij een terminal. Dat zorgt er enerzijds voor dat een chauffeur continu moet haasten en steeds moet ‘rekenen’ of hij wel op tijd is. En klein ommetje maken om iets lekkers te eten, is er niet bij. En als hij dan op de afgesproken tijd op de betreffende locatie staat, is er dikwijls niemand aanwezig vanwege een personeelstekort. Dat stuit chauffeurs tegen de borst. Zij hebben voor dit vak gekozen om te rijden, niet om de halve dag stil te staan.”

De genoemde zaken leiden er volgens de ondernemer toe dat steeds meer chauffeurs afhaken. Vaak al na korte tijd. “Laatst besloot een chauffeur van ons, die pas een paar maanden in dienst was, om het bijltje erbij neer te gooien. Hij zei letterlijk: ‘ik wil als mens behandeld worden’. De realiteit is dat dit nu vaak niet meer het geval is. Een mooi salaris en een goede auto maken niet meer uit wanneer je onderweg wordt behandeld als uitschot van de maatschappij. Een werkgever kan dan nog zo zijn best doen, maar een chauffeur kijkt toch naar het totaalplaatje. Logisch ook.”

Bredere basis door toevoeging tankwagenreiniging

Mede vanwege de geschetste trend zal het chauffeurstekort naar de toekomst toe alleen maar groter worden, verwacht Van Ziel. Hij is ervan overtuigd dat het hierdoor op termijn onmogelijk wordt om voldoende omzet te halen uit alleen transport. “Arbeid wordt op termijn de beperkende factor voor vrijwel alle transportbedrijven. Niemand gaat het in de toekomst nog redden met alleen transport”, stelt hij.

Om die reden kiezen de ondernemers ervoor om hun basis te verbreden: later dit jaar bouwen zij een faciliteit voor het reinigen van tankwagens. “Nieuwbouw van ons bedrijf zat sowieso in de pijplijn. Maar om ons bedrijf toekomstbestendig te maken, kiezen we voor een tweede activiteit en gaan we straks ook tankwagens reinigen. Niet alleen die van onszelf, maar ook die van andere transportbedrijven. Het bouwen van een dergelijke reinigingsfaciliteit kost miljoenen, maar daarmee hopen we onze onderneming wel ‘toekomstproof’ te kunnen maken en ook op lange termijn voldoende omzet te kunnen genereren. Het is triest dat je door een tekort aan chauffeurs gedwongen bent om je bedrijf anders in te richten. Maar het is wel de harde realiteit, en daar mag – nee, móet – aandacht voor zijn.”

Voorbeeld stellen

Op de nieuwe bedrijfslocatie van Van Ziel in Geldermalsen komt straks ook een ‘huiskamer’ voor chauffeurs. Hier kunnen zij een hapje eten, een kop koffie drinken en een sanitaire stop maken. “Het moet vooral ook een gezellige plek worden, waar chauffeurs zich welkom voelen. En we willen hiermee ook een voorbeeld stellen, laten zien hoe chauffeurs eigenlijk behandeld zouden moeten worden. We hopen dat andere partijen dit voorbeeld volgen en een soort van sneeuwbaleffect ontstaat.”

Van Ziel benadrukt dat daarnaast ook overheden en klanten hun verantwoordelijkheid moeten nemen. “Het aantrekkelijk houden van het chauffeursvak is niet alleen een zaak van de werkgever; ook overheden en klanten moeten ‘aan de bak’. Zorg voor voldoende parkeerplekken, voor goede faciliteiten en wees gastvrij. Een klein beetje vriendelijker en flexibeler zijn, kan al een groot verschil maken. We moeten er met zijn allen de schouders onder zetten. Want zonder mensen run je geen transportbedrijf meer, maar stagneert ook onze economische groei. Dat besef is er onvoldoende.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Transportbedrijf Van Ziel bv in het Betuwse Kapel-Avezaath is een familiebedrijf pur sang. De onderneming werd in 1985 opgericht door Klaas en Marja van Ziel. Zij specialiseerden zich in de loop der jaren in tanktransport van onder meer gevaarlijke stoffen. Vandaag de dag heeft het bedrijf 23 eigen wagens op de weg en worden nog zo’n 17 eigen rijders ingezet. “We rijden vooral voor grotere chemiebedrijven. Voor hen vervoeren we veelal producten vanuit Antwerpen en Rotterdam richting Duitsland”, zegt Nico van Ziel.

Hij nam vorig jaar, samen met zijn broer Bart, het stokje over van zijn ouders. “Maar onze vader Klaas doet nog wel vaak ritjes op de tankwagen. Rijden is en blijft zijn passie. En onze moeder is nog dagelijks werkzaam op kantoor. Het bedrijf is dus nog steeds een echt ‘familieding’.”

Verjaardagscadeau

Volgens de ondernemer maken ook de circa dertig medewerkers van het bedrijf en de eigen rijders die worden ingezet deel uit van de ‘Van Ziel-familie’. “Er heerst hier een familiaire sfeer, chauffeurs zijn geen nummer. Zo krijgt iedereen steevast een cadeau voor zijn verjaardag en zijn we op de hoogte van de thuissituatie van onze medewerkers. Daar informeren we ook regelmatig naar. Chauffeurs hechten hier waarde aan. Dat zijn kleine dingen die in deze tijd het verschil maken en helpen om medewerkers aan je te binden.”

Voorsorteren op pensionering chauffeurs

Desondanks is het ook voor de broers Van Ziel een hele uitdaging om de personeelsplanning rond te krijgen. “Vooral de laatste jaren wordt het steeds nijpender”, geeft Nico van Ziel toe. “Het aanbod aan chauffeurs is sowieso beperkt, daarnaast werken wij bij voorkeur met ervaren mensen. Het vervoer van gevaarlijke stoffen vergt namelijk een bepaalde ervaring, rust en structuur.”

Om chauffeurs te werven, maakt het bedrijf veel gebruik van sociale media. Ook via via dienen zich wel mensen aan. “Iedereen die zich meldt en die past in het geschetste plaatje nemen we in principe aan. Soms is dat nog niet meteen nodig, maar we sorteren hiermee ook voor op het feit dat veel van onze chauffeurs de komende jaren met pensioen gaan.”

Mede dankzij de inzet van eigen rijders lukt het de broers meestal nog wel om de personeelsplanning rond te krijgen. “Zonder hen zouden we het echt niet redden. Maar je moet desondanks heel vindingrijk zijn om de planning passend te krijgen. En ook nog zo veel mogelijk tegemoetkomen aan de wensen van je mensen: de één wil vier dagen per week werken, de ander juist zeven. Daar móet je wel in mee, anders ben je ze kwijt. En natuurlijk zijn ook een goed salaris en nette auto’s belangrijke randvoorwaarden, maar dat spreekt voor zich.”

Lees ook: Het chauffeurstekort loopt op: wat doet STL?

Gebrek aan vriendelijkheid en gastvrijheid

Wat Van Ziel vooral dwarszit is dat een werkgever alles in het werk kan stellen om het zijn mensen naar de zin te maken, maar dat veel andere factoren volgens hem ‘tegenwerken’. “Het chauffeursvak is er de laatste jaren niet aantrekkelijker op geworden. Dat komt mede door corona. Vroeger konden chauffeurs nog wel eens naar het toilet of douchen bij een klant, dat is nu bijna niet meer aan de orde. Vaak moeten ze gebruikmaken van een mobiel toilet, buiten op het terrein. En moeten ze ook buiten wachten voordat ze kunnen lossen. In weer en wind, zonder een bakje koffie. In veel gevallen zijn de ingevoerde coronaregels niet meer teruggedraaid. De vriendelijkheid en gastvrijheid zijn ver te zoeken.”

De ondernemer merkt ook dat veel bedrijven hun openingstijden hebben ingeperkt. “Sommigen sluiten al om drie uur ’s middags. Het is voor chauffeurs niet altijd haalbaar om voor die tijd op een plek te zijn. En vervolgens is het lastig om een parkeerplaats te vinden en een plaats om te douchen en te eten. Zeker hier in Nederland. Ik vind het ongekend dat de overheid geen actie onderneemt op dit vlak en op veel plaatsen zelfs parkeerverboden voor vrachtwagens worden afgekondigd. Basiszaken als voldoende parkeerplaatsen en het kunnen nuttigen van een goede maaltijd moeten gewoon op orde zijn.”

Uitschot van maatschappij

Ook de toenemende wachttijden zijn een ‘bottleneck’: volgens Van Ziel staan chauffeurs steeds vaker urenlang stil. “Er wordt meer en meer gewerkt met tijdsloten, bijvoorbeeld bij het lossen bij een terminal. Dat zorgt er enerzijds voor dat een chauffeur continu moet haasten en steeds moet ‘rekenen’ of hij wel op tijd is. En klein ommetje maken om iets lekkers te eten, is er niet bij. En als hij dan op de afgesproken tijd op de betreffende locatie staat, is er dikwijls niemand aanwezig vanwege een personeelstekort. Dat stuit chauffeurs tegen de borst. Zij hebben voor dit vak gekozen om te rijden, niet om de halve dag stil te staan.”

De genoemde zaken leiden er volgens de ondernemer toe dat steeds meer chauffeurs afhaken. Vaak al na korte tijd. “Laatst besloot een chauffeur van ons, die pas een paar maanden in dienst was, om het bijltje erbij neer te gooien. Hij zei letterlijk: ‘ik wil als mens behandeld worden’. De realiteit is dat dit nu vaak niet meer het geval is. Een mooi salaris en een goede auto maken niet meer uit wanneer je onderweg wordt behandeld als uitschot van de maatschappij. Een werkgever kan dan nog zo zijn best doen, maar een chauffeur kijkt toch naar het totaalplaatje. Logisch ook.”

Bredere basis door toevoeging tankwagenreiniging

Mede vanwege de geschetste trend zal het chauffeurstekort naar de toekomst toe alleen maar groter worden, verwacht Van Ziel. Hij is ervan overtuigd dat het hierdoor op termijn onmogelijk wordt om voldoende omzet te halen uit alleen transport. “Arbeid wordt op termijn de beperkende factor voor vrijwel alle transportbedrijven. Niemand gaat het in de toekomst nog redden met alleen transport”, stelt hij.

Om die reden kiezen de ondernemers ervoor om hun basis te verbreden: later dit jaar bouwen zij een faciliteit voor het reinigen van tankwagens. “Nieuwbouw van ons bedrijf zat sowieso in de pijplijn. Maar om ons bedrijf toekomstbestendig te maken, kiezen we voor een tweede activiteit en gaan we straks ook tankwagens reinigen. Niet alleen die van onszelf, maar ook die van andere transportbedrijven. Het bouwen van een dergelijke reinigingsfaciliteit kost miljoenen, maar daarmee hopen we onze onderneming wel ‘toekomstproof’ te kunnen maken en ook op lange termijn voldoende omzet te kunnen genereren. Het is triest dat je door een tekort aan chauffeurs gedwongen bent om je bedrijf anders in te richten. Maar het is wel de harde realiteit, en daar mag – nee, móet – aandacht voor zijn.”

Voorbeeld stellen

Op de nieuwe bedrijfslocatie van Van Ziel in Geldermalsen komt straks ook een ‘huiskamer’ voor chauffeurs. Hier kunnen zij een hapje eten, een kop koffie drinken en een sanitaire stop maken. “Het moet vooral ook een gezellige plek worden, waar chauffeurs zich welkom voelen. En we willen hiermee ook een voorbeeld stellen, laten zien hoe chauffeurs eigenlijk behandeld zouden moeten worden. We hopen dat andere partijen dit voorbeeld volgen en een soort van sneeuwbaleffect ontstaat.”

Van Ziel benadrukt dat daarnaast ook overheden en klanten hun verantwoordelijkheid moeten nemen. “Het aantrekkelijk houden van het chauffeursvak is niet alleen een zaak van de werkgever; ook overheden en klanten moeten ‘aan de bak’. Zorg voor voldoende parkeerplekken, voor goede faciliteiten en wees gastvrij. Een klein beetje vriendelijker en flexibeler zijn, kan al een groot verschil maken. We moeten er met zijn allen de schouders onder zetten. Want zonder mensen run je geen transportbedrijf meer, maar stagneert ook onze economische groei. Dat besef is er onvoldoende.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Ank van Lier