Eric Dobbe: ’Er moet een groene frisse wind gaan waaien’

Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: Eric Dobbe (48)
Bedrijf: Dobbe Transport, Roelofarendsveen
Functie: Directeur Logistiek

Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u hier leuk en uitdagend aan?
“Dobbe Transport bestaat sinds 1845 en is een echt familiebedrijf, waarin ik met mijn neven Piet en Peter Dobbe inmiddels de vijfde generatie ben. Tijdens mijn jeugd ging ik met mijn vader, ooms en andere chauffeurs mee op de vrachtwagen of werkte ik in de loods of werkplaats. Toen het mogelijk was, ben ik zelf chauffeur geworden en ben ik ook gaan werken als monteur. Vervolgens heb ik binnen het bedrijf verschillende functies gehad en ben ik van planner via warehouse- en logistiek manager doorgegroeid naar directeur logistiek. 

Wat ik leuk vind aan mijn functie is het samen met de klant en onze mensen vinden van logistieke oplossingen. We hebben een veelzijdigheid in dienstverlening, waardoor er veel kansen ontstaan om de laatste puzzelstukjes in elkaar te kunnen laten vallen. En dat doen we niet alleen op onze hoofdvestiging in Roelofarendsveen, maar ook op onze Franse nevenvestigingen in Avignon, Bordeaux, Lyon en Toulouse.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“Ik zou willen dat verduurzaming eerlijk, haalbaar en realistisch wordt. Het kan immers niet zo zijn dat de maatschappij over een paar jaar zeg: ‘Die vervoerders rijden nog maar met honderd elektrische trucks’, terwijl de infrastructuur hiervoor nog lang niet is gerealiseerd en de eerste in grote aantallen elektrische vrachtauto’s nog niet uit de fabrieken komen.

Daarnaast moeten we als sector zelf meer doen aan de ontwikkeling en het enthousiasmeren van jonge mensen. De komende jaren zullen we veel meer moeten voorzien in bij de wensen van de medewerker passende werktijden.  De chauffeur die 55 uur wil maken, verdwijnt van het toneel. Zaterdag en zondag worden, bijna vanzelfsprekend, als normale werkdagen gezien door klant en de maatschappij. We zullen hier invulling aan moeten gaan geven, maar dan moeten we wel de medewerkers meer kunnen bieden dan alleen een goed loon. Ik denk aan faciliteren in sporten, tijd vrijmaken voor persoonlijke ontwikkeling, flexibele werktijden en de mogelijkheid tot interne jobhopping om kennis te maken met andere facetten binnen het bedrijf in plaats van dat ze overstappen naar een andere sector. 

‘Hadden wij het afhaken van roc’s kunnen voorkomen door ons op open dagen te presenteren met een vette truck, autolaadkraan en heftruck?’

Eric dobbe, Directeur Logistiek bij Dobbe Transport

Een voorbeeld van echte zorg is het afhaken van diverse roc’s met het aanbieden van de chauffeursopleiding. Hadden wij dit als sector kunnen voorkomen door ons op open dagen te presenteren met een vette truck, autolaadkraan en heftruck? Ik zeg: een gevalletje hand in eigen boezem steken voor de sector oftewel ‘Uit het oog, uit het hart’. Terwijl we mensen nodig hebben die liefde voor het vak aangereikt krijgen met een opleiding.”

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“Dat zou zeker het imago zijn. Wij doen onszelf tekort. In onze sector werken talentvolle, betrokken en keihard werkende mensen. Dag in, dag uit voeren we soms bijna onmogelijke dienstverlening uit met heel veel creativiteit. Echter, wij vergeten dit uit te dragen aan het grote publiek. We zijn vaak negatief in het nieuws als er brug of snelweg afgesloten is door een vrachtauto die is gekanteld.

We moeten naar een energiek ‘Greenteam’ Transport en Logistiek Nederland, waar wij kunnen laten zien wat we al wel doen aan samenwerking en innovaties in schoner vervoer en aan gezonde, met plezier werkende medewerkers. Hoe maken we van bedreigingen kansen? Hoe maken we onze sector zo hip dat mensen weer met trots chauffeur worden? Hoe informeren wij iedereen dat er een niet te benoemen hoeveelheid automatiseerders nodig zijn om een omslag in techniek, planning en inzet materiaal te bewerkstelligen? Kortom, er moet een groene frisse wind gaan waaien!”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Voor mijn hobby ben ik al 22 jaar lid van de vrijwillige brandweer. Ook hier ben ik veelzijdig inzetbaar als chauffeur, pompbediende, manschap, first responder, schipper op de boot en ben ik penningmeester van de vereniging. Inzetten in teamverband, onder druk, veel oefenen en lief en leed delen. Het is een verrijking aan ervaringen die ik meeneem in mijn dagelijks functioneren.”

Lees meer bij Transport & Logistiek! Bijvoorbeeld over hoe transportondernemer Richard van Tuijl aan de slag gaat met duurzame inzetbaarheid: ‘Investeer in je mensen. Dat verdient zich terug in trots, in werkplezier’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn