Ewout van Wijk over vijfjarenstrategie: ‘Voor onze klanten zijn wij geen kostenpost’

Familiebedrijf E. van Wijk kent een rijke historie. De logistieke dienstverlener werd in 1949 als foeragebedrijf opgericht in Genderen door Ewout van Wijk, de grondlegger van wiens voornaam de kenmerkende ‘E’ in de bedrijfsnaam afkomstig is. Het bedrijf ging zich al vrij snel ook bezighouden met het leveren van transportdiensten en in de loop der jaren namen deze activiteiten steeds verder toe.

In 1987 volgde Ad van Wijk zijn vader op als directeur van het bedrijf en in 2019 kwam de leiding opnieuw in handen van een Ewout van Wijk – de kleinzoon van de oprichter. De derde generatie Van Wijk vertelt dat zijn bedrijf zich kenmerkt door een soort van no-nonsensementaliteit: “Geen praatjes en afspraak is afspraak. Dat is typerend voor onze werkwijze. Dat was al zo bij mijn opa en is nooit veranderd. Maar er is natuurlijk veel meer. Zo vinden we dat onze mensen het kapitaal van onze organisatie zijn. We investeren in hen en bieden ze toekomstperspectief. Dat betaalt zich terug. Ze zijn zeer gemotiveerd en zetten graag een stap extra als dat nodig is. En met onze klanten onderhouden we korte lijnen via een persoonlijke benadering waardoor we vaak langdurige relaties met hen opbouwen. We geven ze advies over de beste logistieke oplossingen en zijn dus geen kostenpost, maar leveren juist toegevoegde waarde. Veel van onze klanten zijn leidend in hun marktsegment en ze beschouwen ons als een verlengstuk van hun eigen organisatie. Dit karakteriseert ons bedrijf.”

Ewout van Wijk: praktijkervaring als goede basis

De 35-jarige ceo vertelt dat hij al van jongs af geboeid is door de activiteiten van het bedrijf en met name door de vrachtwagens. “Ik vond het prachtig al die kolossale trucks die goederen aan- en afvoerden. Ik hielp als kind mee met het wassen van de voertuigen en toen ik wat ouder was ook met laden en lossen. Het was voor mij al vroeg duidelijk dat ik zelf ook in het bedrijf wilde gaan werken. Toen ik 18 werd haalde ik direct mijn grootrijbewijs en ging ik af en toe met vrachtwagens goederen vervoeren.” 

‘Onze klanten zullen merken dat we onze dienstverlening naar een hoger niveau tillen. Dat doen we door processen te verbeteren zodat ons serviceniveau verder wordt verhoogd’

ewout van Wijk, Ceo bij E. van Wijk group

Na de middelbare school studeerde Van Wijk bedrijfskunde aan de Erasmus universiteit in Rotterdam met als specialisatie supplychain/human resources. Hij voltooide deze studie in 2010 en werkte vervolgens vier jaar lang bij logistieke dienstverlener Ryano Logistics waar hij verschillende projecten uitvoerde en het laatste jaar eindverantwoordelijk was. “Een mooie tijd waar ik met veel plezier op terugkijk. Ik heb bij Ryano veel praktijkervaring opgedaan en dat bleek een goede basis te zijn voor mijn latere werkzaamheden.” 

In 2013 keerde Van Wijk terug naar het familiebedrijf. Vervolgens werkte hij bij diverse vestigingen en gaf hij leiding aan enkele bedrijven in Oekraïne en Polen. In 2019 volgde hij zijn vader op als ceo. En wat vind hij nu het interessantste aan zijn huidige functie? “Dat is denk ik toch het omgaan met en het verbinden van mensen, soms afkomstig uit geheel verschillende culturen, het bedenken van logistieke oplossingen en natuurlijk ook de afwisseling van de vele verschillende zaken waarmee ik me bezighoud. Dit samen zorgt ervoor dat ik mijn werkzaamheden met veel passie uitvoer.”

Nieuwe strategie

Kortgeleden stippelde E. van Wijk een nieuwe strategie uit voor de komende vijf jaar. Dit was nodig omdat het bedrijf de afgelopen jaren sterk is gegroeid. “Door het opstellen van een nieuwe strategie weet iedereen in onze organisatie weer wie we zijn, waar we voor staan en waar het de komende jaren naartoe gaat. De nieuwe koers is de komende jaren leidend voor al onze bedrijfsactiviteiten en vestigingen.” 

e. van wijk pand en vrachtwagens ewout van wijk
E. van Wijk’s nieuwe strategie is nodig omdat het bedrijf de afgelopen jaren sterk is gegroeid.

De strategie is gebaseerd op vijf pilaren: het succesvoller maken van klanten, slim gebruikmaken van data, zorgen voor continuïteit, omschakelen naar een duurzame logistiek en zorgen voor deskundige en gepassioneerde medewerkers. Maar wat betekent dit eigenlijk in praktijk voor de klanten van E. van Wijk? “In meer algemene zin zullen zij merken dat we onze dienstverlening naar een hoger niveau tillen”, vertelt Van Wijk. “Dat doen we door processen te verbeteren zodat ons serviceniveau verder wordt verhoogd. Neem het succesvoller maken van de klant: als het percentage orders dat op tijd wordt bezorgd groeit van 98 naar ruim 99 procent, dan zijn zij succesvoller. Op dit soort manieren gaan we allerlei zaken optimaliseren.” 

Operational excellence

Hiervoor zijn data onontbeerlijk, stelt Van Wijk. “Data zijn als het ware ons DNA. Daarmee kunnen we processen inzichtelijker maken, zodat we ze kunnen verbeteren door de efficiency ervan te verhogen. Zo zullen we bijvoorbeeld ook vaker gebruikmaken van bepaalde bedrijfsinformatietools, die onze klanten inzicht geven in onnodige kosten, zodat ze die kunnen reduceren. Tegelijkertijd willen we onze activiteiten verduurzamen. Want ook dat vinden we belangrijk en is momenteel erg actueel. Met behulp van de nieuwe strategie willen we uitgroeien tot een van de koplopers op het gebied klantgerichtheid en logistieke operational excellence.”

Over E. van Wijk

E. van Wijk een grote logistieke dienstverlener met vestigingen in Nederland, Polen, Roemenië en Oekraïne. De onderneming beschikt over een eigen vloot van 350 vrachtwagens, telt ongeveer achthonderd medewerkers en levert diverse logistieke diensten, zoals (internationale) distributie, forwarding, groepagevervoer, warehousing en douaneservices. Het bedrijf vervoert voor vele verschillende klanten onder andere bouwmaterialen, automotiveproducten, farmaceutische goederen, consumentengoederen en ADR-stukgoed. De jaarlijkse omzet van het familiebedrijf ligt rond de € 100 miljoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Ruud van Roosmalen