E-commerce in Bali met ecosysteem Gojek

Het proces van pakketbezorging in Indonesië voor het grootste onlineplatform Shopee en ecosysteem Gojek lijkt sterk op dat in Nederland. Maar het vindt vooral plaats met lichte motoren of scooters van de koeriers zelf, die een soort dienstverband hebben met Shopee. Verschil ligt ook in de aflevering: als afleverbewijs wordt een foto gemaakt van de klant die het pakje vasthoudt. 

Klantvriendelijk

Als de klant niet thuis is, wordt het pakje bij de buren afgegeven. Of wordt het in overleg met de klant op een veilige plaats achtergelaten: de whatsapp-conversatie met de klant en een foto van het pakje op de afgesproken plaats dienen als afleverbewijs. Als het pakket niet bezorgd kan worden moet de koerier weer terug naar het distributiecentrum, met voor hem extra benzinekosten. Hij moet ook naar een speciaal loket in het dc als hij het geld van klanten moet afdragen die bij hun bestelling hebben gekozen voor betaling bij aflevering (cash on delivery, cod) en hij zelf geen bankrekening heeft. Deze klantvriendelijke, maar logistiek minder efficiënte methodiek lijkt geen voorbeeld voor Nederland. 

Digitaal ecosysteem Gojek

In Nederland gebruiken we vooral aparte apps om maaltijden te bestellen (zoals Thuisbezorgd), een taxi of rit met een auto te boeken (zoals Uber), boodschappen van de supermarkt thuis te laten bezorgen (zoals Albert Heijn, Jumbo, Flink of Gorilla (dat vorig jaar een samenwerking met Dockr bekendmaakte) et cetera). Indonesië heeft de Gojek-superapp. Gojek werd in 2010 opgericht als een callcenter om koeriersdiensten en taxidiensten met lichte motorfietsen te verkopen. Het is inmiddels een soort digitaal ecosysteem, dat een twintigtal diensten integreert.
Via Goride bestel je een ritje achterop bij een bestuurder van een lichte motorfiets. Doordat een lichte motorfiets makkelijker door het drukke verkeer beweegt is zo’n rit meestal sneller dan een autorit. Gocar werkt hetzelfde als Goride, maar dan voor een rit in de auto van een particulier. Via Gosend kunnen pakjes verzonden worden. Via Gobox kan een kleine vrachtwagen met chauffeur gehuurd worden om grote pakketten te bezorgen of kleine verhuizingen uit te voeren. Via Gojek kun je geen deelauto of deelscooter huren, dus zonder bestuurder. Iets wat in Nederland wel kan.
Daarnaast zijn er mogelijkheden om via de app maaltijden te bestellen, boodschappen te laten doen in supermarkten, via teleconsulten artsen te raadplegen, medicijnen te kopen of afspraken in ziekenhuizen te maken. En alles kan via de app betaald worden.
Natuurlijk, de omstandigheden In Indonesië zijn anders: de (verkeers)wetgeving en cultuur, klimaat, verkeersdrukte, detailhandel en e-commerce, arbeidsvoorwaarden en -kosten, cao’s en de vervoers- en logistieke infrastructuur, maar het is een bijzonder innovatieve superapp. Een conceptueel voorbeeld voor Nederland? 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie