Rotterdam wil drempel zero-emissie verlagen met elektrisch probeeraanbod

Het uitprobeeraanbod maakt deel uit van een uitgebreid ‘hulppakket’ dat de gemeente Rotterdam voor ondernemers heeft samengesteld. Dat pakket bestaat uit tips en adviesmogelijkheden met betrekking tot elektrisch rijden en een efficiënte(re) invulling van de logistiek. Uiteraard met het oog op de invoering van de zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES-zones) in een dertigtal steden in 2025, waaronder de Maasstad. In Rotterdam gaat die zone een groot deel van de stad beslaan. Een centrale rol bij die hulp spelen de drie logistiekmakelaars van de gemeente. Die geven onder meer advies over overstappen naar elektrisch vervoer, brengen de total cost of ownership (TCO) van de opties in kaart en verstrekken informatie over subsidies en fiscale voordelen. “In mei is daar het probeeraanbod aan toegevoegd”, zegt adviseur duurzame mobiliteit goederenvervoer Karin van Dijk van de gemeente. Onder de vlag van Logistiek 010 biedt Rotterdam dit pakket aan, dat is de community die zich in de havenstad inzet voor een schone en efficiënte stadslogistiek. Ook is de actie gelieerd aan het Ecostars-programma, dat hetzelfde doel heeft, maar zich niet beperkt tot stadsdistributie. 

elektrisch voertuig stadsdistributie
Een van de aanbieders van het elektrisch uitprobeeraanbod in Rotterdam is Maat E-Mobility. Zij brengen onder meer het licht elektrische vrachtvoertuig Addax in. Op de foto staat accountmanager Richard Kunst van Maat E-Mobility.

De Logistiek 010-community bestaat behalve de gemeente uit onder andere bedrijven, kennisinstituten, onderwijsinstellingen en brancheorganisaties, waaronder TLN en evofenedex. Een deel van de leden van Logistiek 010 tekenden eind 2020 een convenant met de gemeente waarmee zij zich verbinden aan afspraken en acties die in Rotterdam moeten leiden tot die efficiënte en schone stadslogistiek.

Lees ook: ‘Invoering bpm op dieselbestelauto heeft nauwelijks effect op CO2-uitstoot’

“Het uitprobeeraanbod is tot stand gekomen met convenantpartners die dealer of leverancier van elektrische voertuigen zijn of deelconcepten aanbieden”, geeft Van Dijk aan. “Het is een logische aanvulling op de adviesgesprekken die we met bedrijven hebben. Het voertuig dat daaruit naar voren komt als het meest geschikt voor het bedrijfsproces, kunnen ze dan uitproberen en ervaren. Hiermee willen we voor het mkb en zzp’ers de drempel naar een elektrisch voertuig verder verlagen.” 

Elektrisch aanbod van tien partijen

Met convenantpartners als Louwman, Bluekens EV, Truckland en Van Mossel heeft de gemeente een uitprobeeraanbod samengesteld dat uit ruim dertig elektrische voertuigen bestaat. Van Dijk: “In totaal werken er tien partners mee. Het aanbod is onder te verdelen in drie categorieën: bestelbussen, LEVV’s (licht elektrische vrachtvoertuigen, ES) en scooters en cargobikes. Na het adviesgesprek met de logistiek makelaar kunnen ondernemers een voertuig drie dagen gratis uitproberen. Een aantal bakfietsen kun je langer op proef hebben. Daar geldt wel een kleine huurvergoeding voor. Tot het eind van dit jaar hebben we een actie waarbij bedrijven een bakfiets twee weken kunnen uitproberen. Het voertuigaanbod is overigens dynamisch. We zijn bezig om het verder uit te breiden.” 

elektrisch rijden
De Renault Kangoo E-Tech electric is een van de bestelbussen uit het uitprobeeraanbod van de gemeente Rotterdam. Dealer Van Mossel biedt die aan. Dennis Wildeman is daar accountmanager zakelijke markt.

Voor de uitprobeeractie is geen einddatum vastgesteld. “In principe gaan we er net zolang mee door als nodig is”, vertelt Van Dijk. “Op dit moment hebben 21 bedrijven ervan gebruikgemaakt. Geïnteresseerde ondernemers kunnen terecht op logistiek.nl.” 

Actieradius zero-emissievoertuig

Een van de bedrijven die gebruikmaakte van het uitprobeeraanbod is ingenieursbureau en machinehandel Peulen. “Ons bedrijf zit net buiten de toekomstige Rotterdamse zero-emissiezone, maar daarbinnen hebben wel klanten”, zegt directeur René Peulen. “Bovendien zijn we landelijk actief. Voor service hebben we twee bestelbussen en voor het afleveren van machines een kleine vrachtwagen. We rijden al sinds 2014 gedeeltelijk elektrisch. Een van de bestelbussen is een Nissan e-NV200. Met maximaal 130 kilometer is de actieradius daarvan eigenlijk te klein. Het wachten was op bestelbussen met een bereik van rond de 250 kilometer. Die zijn er nu. In juli maakten we via het probeeraanbod kennis met de langste versie van de Toyota Proace Electric Worker. Die voldoet aan al onze eisen en beviel de medewerkers, die ermee gaan rijden, goed. Omdat die groter is dan de Nissan kunnen we daar ook machines mee vervoeren. In augustus hebben we er twee besteld.” 

Lange levertijden 

Ondanks de hogere aanschafprijs ten opzichte van een vergelijkbare dieselvariant verwacht Peulen met de Toyota’s op een lagere TCO uit te komen. Zo wil het bedrijf de bussen gaan opladen met door zonnepanelen opgewekte elektriciteit. “De ervaring met de e-NV200 leert ons dat de onderhoudskosten echt veel lager liggen en elektrische bestelbussen heel betrouwbaar zijn. We hebben daar acht jaar probleemloos mee gereden zonder onverwachte kosten. De eerste Toyota-bus wordt over elf maanden afgeleverd en de tweede in januari 2024. De levertijden zijn lang. Daarom vinden wij het belangrijk om er op tijd bij te zijn. Er is weliswaar een overgangsperiode voor Euro 5-bestelwagens tot 1 januari 2027 en voor Euro 6-bussen tot 1 januari 2028, maar als je na 1 januari 2025 een bestelbus vervangt, moet die elektrisch zijn wil je de ZES-zone in kunnen. En probeer dan nog maar iets te vinden binnen een redelijke termijn. Dat was voor ons een zwaarwegende reden om nu al tot aanschaf over te gaan.” 

zero-emissie stadsdistributie
Ingenieursbureau en machinehandel Peulen in Rotterdam maakte van gebruik van het uitprobeeraanbod en besloot twee nieuwe bestelbussen te bestellen. Die gaan een dieselbus en deze Nissan e-NV200 uit 2014 vervangen.

Het Rotterdamse tassenmerk Susan Bijl maakte ook gebruik van de uitprobeermogelijkheid. Het bedrijf probeerde eind mei een Opel Vivaro-e uit. Tot een aanschaf leidde dat nog niet. “Voor het bevoorraden van onze winkel in het centrum gebruiken we een tweedehands Caddy uit 2006 die op benzine rijdt”, vertelt mede-eigenaar Vincent van Duin. “Gemiddeld gebeurt dat één keer in de week. Niet heel frequent dus. De aanschaf van een elektrische bestelbus is ondanks de regelingen nog steeds erg kostbaar. De Caddy oprijden is daardoor vooralsnog de voordeligste en meest duurzame optie voor ons. Ook gezien het relatief lage aantal kilometers dat we rijden. Wel heeft de uitprobeeractie ons getriggerd en ervoor gezorgd dat we elektrisch rijden als serieuze optie aan het overwegen zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Stroosma