Zuid-Holland Bereikbaar moet provincie in beweging houden

De vorming van Zuid-Holland Bereikbaar heeft alles te maken met het groot onderhoud aan de infrastructuur dat de komende jaren op veel plekken in de provincie plaatsvindt. “Daarnaast worden tussen nu en 2030 200.000 à 220.000 woningen bijgebouwd in Zuid-Holland”, zegt programmadirecteur René Vrugt. “Al die activiteiten hebben een grote invloed op de bereikbaarheid. Ons programma moet Zuid-Holland de komende tien jaar in beweging houden. Dat gaan we doen door de verkeersdrukte zoveel mogelijk in goede banen te leiden, werkzaamheden aan de infrastructuur op elkaar af te stemmen en bedrijven en bewoners te helpen bij het kiezen van slimme en duurzame manieren van vervoer en reizen.” 

Zuid-Holland Bereikbaar is samensmelting

Vrugt, die in de Groene Hart-editie van het AD al omschreven werd als ‘verkeersgoeroe’, is sinds half mei werkzaam bij Zuid-Holland Bereikbaar. Daarvoor was hij onder meer directeur bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) van het programma Luchtruimherziening. IenW is een van de acht organisaties die binnen het nieuwe programma samenwerken. De andere zijn de gemeenten Den Haag en Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ProRail, provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat. Die partijen waren geheel of gedeeltelijk ook al betrokken bij twee regionale bereikbaarheidsprogramma’s, Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en De Verkeersonderneming (voor de regio Groot Rotterdam), en het samenwerkingsplatform voor wegbeheerders in die provincie: Bereik!. Die drie zijn per 1 januari opgegaan in Zuid-Holland Bereikbaar. 

Zuid-Holland Bereikbaar rené vrugt
René Vrugt: “Ondernemingen met logistieke bewegingen in onze provincie kunnen bij ons terecht voor hulp en advies.” (Foto: Zuid-Holland Bereikbaar)

“Vanwege de grote uitdagingen die er liggen, is besloten om over te stappen naar een provinciebrede aanpak”, legt Vrugt uit. “Door samen te gaan ontstaat er meer slagkracht voor het bereikbaar houden van Zuid-Holland. Ook het bij elkaar brengen van verkeersmanagement, vanuit Bereik!, en mobiliteitsmanagement, waarmee Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en De Verkeersonderneming zich bezighielden, heeft grote voordelen. Het een is erop gericht om het wegennet zo goed mogelijk te benutten, het ander op het stimuleren van slimme mobiliteitskeuzes. Beide versterken elkaar bij het doel dat we nastreven. Onder slimme mobiliteitskeuzes vallen ook de fiets en het ov. Doordat ProRail deel uitmaakt van onze organisatie kunnen we eveneens de werkzaamheden aan het spoor en de weg beter afstemmen. Hierdoor beperken we de hinder en houden we alternatieve vervoersmethoden tijdens projecten beschikbaar. Bij het plannen van werkzaamheden werden tot nu toe wel zaken afgestemd, maar keken betrokken partijen veelal door hun eigen bril. Met Zuid-Holland Bereikbaar willen we door één gezamenlijke bril naar projecten kijken en op die manier tot een optimale afstemming komen en minimale hinder.” 

Tour de France 

Als voorbeeld van waar het met die afstemming in het recente verleden mis dreigde te gaan, noemt Vrugt de afsluiting van de A12 in september/oktober vorig jaar. “In de aanloop daarvan bleek dat gelijktijdig ook een nabijgelegen provinciale weg door werkzaamheden afgesloten was. Bepaalde plaatsen zouden daardoor nauwelijks bereikbaar zijn. Met een betere afstemming willen we dat soort situaties voorkomen. Daarbij kijken we niet alleen naar de werkzaamheden aan de weg-, spoor- en waterinfrastructuur, maar onder meer ook naar de vele woningbouwprojecten die de komende jaren in de provincie plaatsvinden. Grote evenementen nemen we eveneens mee, zoals de start van de Tour de France waarvoor Rotterdam en Den Haag in de race zijn voor de editie van 2024 of 2025.”

Groot onderhoud aan verkeersaders

“De grootste uitdagingen zullen echter bestaan uit het groot onderhoud aan en de uitbreiding van belangrijke verkeersaders. Zo wordt de A20 tussen Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel verbreed en gaat volgens de huidige planning in 2026 de renovatie van de Van Brienenoordbrug van start. De werkzaamheden aan die brug vinden hoofdzakelijk plaats in drie achtereenvolgende zomervakanties, maar desondanks zullen we ons flink moeten inspannen om de hinder beperkt te houden en het verkeer te laten doorstromen.” 

Zuid-Holland Bereikbaar henk kolenbrander
Henk Kolenbrander: “De aanpak van De Verkeersonderneming leidde tot 70.000 à 80.000 vermeden ritten van vrachtwagens en bestelbussen per jaar in Groot Rotterdam.” (Foto: Zuid-Holland Bereikbaar)

Mobiliteitsmanagement is een van de middelen die Zuid-Holland Bereikbaar daarvoor gaat inzetten. Vanuit Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en De Verkeersonderneming heeft de nieuwe samenwerkingsorganisatie daarvoor veel ervaring in huis. Beide verbanden hielden zich daar meer dan tien jaar mee bezig en richtten zich daarbij op onder meer logistieke bedrijven. “De Verkeersonderneming heeft in haar bestaan ruim 1.500 ondernemingen geholpen bij het efficiënter en duurzamer inrichten van hun transportactiviteiten”, vertelt Henk Kolenbrander. Bij die niet meer bestaande organisatie vervulde hij de functie van projectcoördinator logistiek. Inmiddels heeft hij een vergelijkbare betrekking bij Zuid-Holland Bereikbaar. “Onze aanpak leidde tot 70.000 à 80.000 vermeden ritten van vrachtwagens en bestelbussen per jaar in Groot Rotterdam. Dat leverde naast een betere bereikbaarheid ook een jaarlijkse besparing van tussen de 3 en 4 kiloton CO2 op.” 

Rit- en spitsmijdingen 

Bij Bereikbaar Haaglanden en Rijnland resulteerden de op de (logistieke) bedrijven gerichte acties en tools in 57.040 ritmijdingen en 136 dagelijkse spitsmijdingen in 2021. Dit leidde tot een CO2-reductie van 435 ton. De cijfers laten volgens Kolenbrander zien dat de aanpak van de twee organisaties succesvol was. Naar zijn mening is dat voor een belangrijk deel te danken aan de mobiliteitsmakelaars waarmee beide werkten en die nu aan Zuid-Holland Bereikbaar verbonden zijn. Kolenbrander: “Zij zijn parttime in dienst en allen afkomstig uit de sector transport en logistiek. Het zijn mensen met een groot netwerk en veel kennis en kunde. Zij spreken de taal van de bedrijven en gaan daardoor makkelijk het gesprek aan.” 

Lees ook: Goederenvervoer per hyperloop scheelt 1 miljoen ton CO2-reductie en dagelijks 1.100 vrachtwagens minder op A4

Project A15 

Directeur René Vrugt laat weten dat de op de bedrijven gerichte aanpak ook binnen Zuid-Holland Bereikbaar een belangrijke plaats gaat innemen: “Alle ondernemingen met logistieke bewegingen in onze provincie kunnen bij ons terecht voor hulp en advies. Vaak zien we dat bedrijven bij ons aankloppen met een vraagstuk dat gericht is op kostenbesparing of duurzaamheid. Samen met de ondernemers kijken we naar de kansen en mogelijkheden en stellen we een actieplan op. Voor ons is daarbij altijd de voorwaarde dat dit moet leiden tot minder logistiek verkeer, met name over de weg in de spits. Anders dan wat De Verkeersonderneming en met name Bereikbaar Haaglanden en Rijnland tot nu toe deden, werken we daarbij hoofdzakelijk projectgericht en provinciebreed. Een goed voorbeeld van dat eerste is het reeds door De Verkeersonderneming ingezette project Korte Termijn Maatregelen A15. Tijdens de langdurige wegwerkzaamheden op het traject Ridderkerk-Gorinchem helpen we bedrijven, die van dat stuk snelweg gebruikmaken, bij het anders organiseren van hun logistiek. Dat kan het inzetten van andere vervoersmodaliteiten zijn, rijden op afwijkende tijden of slimme samenwerkingen aangaan voor bijvoorbeeld het bundelen van vracht. Een ander gebiedsgericht project waarmee we bezig zijn, is de uitvoering van Ecostars, het programma voor schone en slimme logistiek van de gemeente Rotterdam.” 

Kijk hier voor meer informatie over Zuid-Holland Bereikbaar. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Stroosma