Mobility Package heeft wijzigingen voor tachograaf tot gevolg
Veel aspecten omtrent de rij- en rusttijden zijn reeds per 20 augustus 2020 van kracht. Op deze datum gingen daarnaast een aantal wijzigingen rondom het bedienen van de tachograaf. Maar voor de meeste maatregelen uit het Mobility Package, dat in juli van het afgelopen jaar is goedgekeurd door het Europees Parlement, geldt dat ze pas over anderhalf jaar of later ingaan.
Mobility Package en smarttacho 2
Dat gaat ook op voor de grote technische aanpassingen van de tachograaf, Dat lijkt ver weg, maar vervoerders houden rekening met de komst van de smarttachograaf versie 2 bij de aanschaf van nieuwe vrachtauto’s. Zij hebben dan ook veel interesse in het Mobility Package. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de belangstelling voor de trainingen over dit onderwerp van TLN die specialist Erik Busser online verzorgt. Hij neemt deel namens de Europese brancheorganisatie IRU – waar TLN lid van is – aan een Europese groep van deskundigen, samen met onder meer vertegenwoordigers van tachograaf(kaarten)-fabrikanten en handhavende instanties, die de invoering van de nieuwe tachograaf begeleiden.
De volgende belangrijke datum is 1 februari 2022. Vanaf dan wordt de maximale arbeidstijd van zestig uur gecontroleerd langs de weg. Ook moeten chauffeurs vanaf 1 februari 2022, dus nog voordat de nieuwe smarttachograaf er is, in de huidige tachograaf handmatig grenspassages registreren door invoering van de landcode. Overigens geldt deze verplichting voor analoge tachografen al sinds 20 augustus 2020. “Dat betekent stoppen bij de grens. Dat wordt een uitdaging! TLN heeft gelobbyd voor de eerstvolgende geplande stop, wat veel problemen had kunnen voorkomen. Maar helaas is dit niet overgenomen. Deze handmatige verplichting duurt tot 20 augustus 2023 als de smarttachograaf 2 in nieuwe voertuigen verplicht is. En in bestaande vrachtauto’s geldt deze verplichting tot de retrofitdatum.”
Twee retrofitdata
Voor de oudere analoge en digitale tachograaf valt de retrofit op 31 december 2024. Op die datum moeten deze tachografen in de huidige vrachtauto’s worden vervangen door de smarttachograaf 2, als het tenminste om internationaal vervoer gaat. Voor de eerste versie van de smarttachograaf geldt dat vanaf 20 augustus 2025 in het internationale vervoer. In het nationale vervoer mag de oude tachograaf worden gehandhaafd en geldt die verplichting niet om deze te vervangen door een nieuw type tachograaf. Uiteraard is alles afhankelijk van de publicatiedatum van de technische specificaties.
Op 31 december 2024 gaat er nog een wijziging in. Vanaf dan worden chauffeurs niet meer 28 dagen terug gecontroleerd, maar 56 dagen. Tot slot moeten op 1 juli 2026 voertuigen vanaf 2,5 ton in het internationale vervoer en cabotage zijn uitgerust met de smarttachograaf 2. Nu is het nog zo dat deze grens ligt op 3,5 ton. “Deze verlaging zal veel teweegbrengen in de koerierssector”, verwacht Busser.
Tachograafmerken
Vervoerders kunnen zelf aangeven welk merk tachograaf er in hun vrachtauto’s gemonteerd moeten worden bij aflevering. Zij hebben de keuze tussen VDO, Stoneridge en Efas (van Intellic), hoewel de laatste niet vaak in Nederland voorkomt. Het is een voordeel voor bedrijven die werken met verschillende merken vrachtauto’s om voor een en hetzelfde tachograaf merk te kiezen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
De deskundigen buigen zich momenteel over de technische specificaties van de tweede versie van de smarttachograaf. Het Directoraat-Generaal Vervoer – DG Move – van de Europese Commissie stelt het concept op voor de technische specificaties, het Europees Parlement en de Transportraad moeten dit uiteindelijk goedkeuren. Verordening 165 over de tachograaf is een bestaande verordening die wijzigingen heeft ondergaan als gevolg van het Mobility Package. De huidige bijlage ‘annex 1C’ beschrijft de smarttacho 1 en deze bijlage zal gewijzigd worden om te komen tot de smarttacho 2.
Dit artikel over de tachograafwijzigingen is eerder verschenen in Transport & Logistiek, het vakmagazine voor de transport- en logistieke sector.
De nieuwe tachograaf moet een hulpmiddel worden om niet alleen de rij- en rusttijden te kunnen controleren, maar ook om nieuwe wetgeving over cabotage en detachering te kunnen handhaven. Ook deze regels zijn aangenomen door het Europees Parlement en vastgelegd in het Mobility Package. De technische specificaties beschrijven volgens Busser hoe de tachograaf technisch moet gaan werken. Bij de ontwikkeling van de nieuwe tachograaf is het een streven van TLN, zo geeft hij aan, om de gebruiksvriendelijkheid ervan te verbeteren, binnen de mogelijkheden van de fabrikanten.
Boot/treinregeling
De eerste tachograafwijziging als gevolg van het Mobility Package die op 20 augustus 2020 inging, was de boot/treinregeling. Busser: “Hierbij mag de wekelijkse normale en verkorte rust door boot en trein worden onderbroken onder bepaalde voorwaarden. Dit was onder voorwaarden al toegestaan voor de dagelijkse rust. De onderbreking moet handmatig worden ingesteld op de tachograaf. Met de invoering van het Mobility Package is er een verplicht moment waarop de bestuurder de tachograaf op de functie boot-trein moet schakelen. De boot-treinfunctie moet ingeschakeld worden gedurende de gehele overtocht/treinreis. Dat betekent dat de bestuurder de tachograaf eenmaal op de boot-trein moet inschakelen. En gebruikers van de smarttacho 1 moeten deze kort voor het afrijden van de boot-trein ook weer uitschakelen.”
Belangrijke wijzigingen tachograaf
De eerstvolgende wijziging komt op 21 augustus 2021, als de technische specificaties worden gepubliceerd van smarttachograaf 2. Dit is een streefdatum waar de volgende data van afhangen. Twee jaar later, augustus 2023 moet deze tweede versie van de slimme tachograaf er zijn. “De belangrijkste wijzigingen in die nieuwe tachograaf betreffen de mogelijkheid om de grenspassages automatisch vast te leggen en de uitbreiding van de functionaliteit voor handhavers om data op afstand uit te lezen”, legt Busser uit. “Het is nu al mogelijk en toegestaan voor handhavende instanties om op afstand voertuiggerichte data uit te lezen, bijvoorbeeld of de bestuurderskaart in de tachograaf zit. Straks wordt ook de maximale rijtijd hierin meegenomen. Het Mobility Package schrijft voor dat de smarttacho 2 automatisch de posities vastlegt tijdens laden en lossen. Deze nieuwe functie ‘laden en lossen’ zal dus ook geïntegreerd moeten worden naast de huidige activiteiten rijden, rusten, ander werk en beschikbaarheid.”
Tijdlijn toekomstige tachograafwijzigingen
• 1 februari 2022: Verplichting om handmatig grenspassages te registreren via landcode; controle van maximale arbeidstijd van zestig uur langs de weg;
• 20 augustus 2023: Komst van smarttachograaf 2 op nieuw geregistreerde voertuigen;
• 31 december 2024: Retrofit alle tachografen in internationaal vervoer behalve smarttachograaf 1; registratie tachograaf 56 dagen (nu 28 dagen);
• 20 augustus 2025: Retrofit alle smarttachografen 1 in internationaal vervoer;
• 1 juli 2026: Verplichting van smarttachograaf 2 op transportvoertuigen vanaf 2,5 ton in het internationaal vervoer.
De volgende belangrijke datum is 1 februari 2022. Vanaf dan wordt de maximale arbeidstijd van zestig uur gecontroleerd langs de weg. Ook moeten chauffeurs vanaf 1 februari 2022, dus nog voordat de nieuwe smarttachograaf er is, in de huidige tachograaf handmatig grenspassages registreren door invoering van de landcode. Overigens geldt deze verplichting voor analoge tachografen al sinds 20 augustus 2020. “Dat betekent stoppen bij de grens. Dat wordt een uitdaging! TLN heeft gelobbyd voor de eerstvolgende geplande stop, wat veel problemen had kunnen voorkomen. Maar helaas is dit niet overgenomen. Deze handmatige verplichting duurt tot 20 augustus 2023 als de smarttachograaf 2 in nieuwe voertuigen verplicht is. En in bestaande vrachtauto’s geldt deze verplichting tot de retrofitdatum.”
Twee retrofitdata
Voor de oudere analoge en digitale tachograaf valt de retrofit op 31 december 2024. Op die datum moeten deze tachografen in de huidige vrachtauto’s worden vervangen door de smarttachograaf 2, als het tenminste om internationaal vervoer gaat. Voor de eerste versie van de smarttachograaf geldt dat vanaf 20 augustus 2025 in het internationale vervoer. In het nationale vervoer mag de oude tachograaf worden gehandhaafd en geldt die verplichting niet om deze te vervangen door een nieuw type tachograaf. Uiteraard is alles afhankelijk van de publicatiedatum van de technische specificaties.
Op 31 december 2024 gaat er nog een wijziging in. Vanaf dan worden chauffeurs niet meer 28 dagen terug gecontroleerd, maar 56 dagen. Tot slot moeten op 1 juli 2026 voertuigen vanaf 2,5 ton in het internationale vervoer en cabotage zijn uitgerust met de smarttachograaf 2. Nu is het nog zo dat deze grens ligt op 3,5 ton. “Deze verlaging zal veel teweegbrengen in de koerierssector”, verwacht Busser.
Tachograafmerken
Vervoerders kunnen zelf aangeven welk merk tachograaf er in hun vrachtauto’s gemonteerd moeten worden bij aflevering. Zij hebben de keuze tussen VDO, Stoneridge en Efas (van Intellic), hoewel de laatste niet vaak in Nederland voorkomt. Het is een voordeel voor bedrijven die werken met verschillende merken vrachtauto’s om voor een en hetzelfde tachograaf merk te kiezen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?