‘Rijden met twee trailers in Nederland is absoluut haalbaar. De overheid is te terughoudend’

Het aantal nieuw geregistreerde trailers in Nederland is in 2021 met 30 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook dit jaar verwacht Tom van Steijn, sectiemanager RAI CarrosserieNL, weer een behoorlijke plus van 15 tot 20 procent. Dat is naar zijn zeggen geen vervanging van bestaande trailers, maar een echte groei als gevolg van de toegenomen vraag naar transport. Wel verwacht hij binnen niet al te lange tijd een stagnering in deze groeicijfers.

Waarom een stagnering?
“Net zoals de truckfabrikanten hebben ook de fabrikanten van trailers te maken met schaarste aan materieel. Overigens wel in mindere mate, maar ook hier zijn de levertijden lang en ongewis vanwege het tekort aan onder meer chips en remcomponenten. De trailers worden geproduceerd voor zover dat mogelijk is en eventueel onafgemaakt opgeslagen totdat ze compleet zijn. Die onzekere levertijden opgeteld bij de almaar stijgende prijzen sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, maken dat transportondernemers voorzichtiger worden en voor het bestellen van nieuwe trailers pas op de plaats gaan maken.”

Wat is de rol van Rai Vereniging/Rai CarrosserieNL in de trailermarkt?
“RAI CarrosserieNL is een van de secties van RAI Vereniging en bij ons zijn circa driehonderd carrosserie- en trailerbouwers aangesloten. Dat is ongeveer 85 procent van de markt. Ons dienstenpakket is behoorlijk uitgebreid en behelst naast het vertalen van complexe wetgeving in bruikbare jip-en-janneketaal onder meer het ontwikkelen van keurmerken die onze leden kunnen gebruiken voor hun producten. Anders dan een wettelijke apk-keuring voor auto’s zijn die er immers niet voor bijvoorbeeld laadkleppen, autolaadkranen en containerafzetsystemen. Maar om deze zogenoemde arbeidsmiddelen toch te laten voldoen aan de Arbowet, maken wij checklisten die bedrijven kunnen gebruiken voor deze jaarlijkse keuringen.” 

‘Het is belangrijk om de beleidsmakers in Europa te voeden en mee te nemen in de sector zodat de ontwikkeling van wet- en regelgeving goed aansluit met de praktijk’

Tom van Steijn, sectiemanager RAI CarrosserieNL

“Ook zijn wij, zoals ik het weleens noem, de wandelende vraagbaak voor technische en juridische zaken, veelal met betrekking op RDW-keuringen. Als iemand een bak op een voertuig wil bouwen, dan moet de RDW dat keuren. Van ons willen de carrosseriebouwers dan weten welke eisen hiervoor gelden en ruim vooraf op de hoogte worden gebracht of er bepaalde wijzigingen komen in de regelgeving. In samenspraak met RDW was het voorheen makkelijker om voor de carrosseriebranche bepaalde uitzonderingen op de regelgeving te maken. Helaas wordt de regelgeving steeds meer vanuit Europa gedicteerd en dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op. Verder zitten wij ook aan tafel bij de cao Metaal en Techniek en voeren we een actieve lobby op diverse onderwerpen door in gesprek te gaan met ambtenaren, bestuurders, politici en beleidsmakers, ook in Europa.”

Wat staat op dit moment op de agenda in de lobby met Den Haag/RDW en Brussel?
“Hoog op de agenda staat nu de Europese CO2-trailerwetgeving. Die is nu al van toepassing bij de trucks, maar vanaf 2024 moeten hier ook bepaalde aanhangwagens en trailers aan voldoen. En daarna komen ook de opbouwen van de bedrijfsvoertuigen aan de beurt. Het is belangrijk om de beleidsmakers in Europa te voeden en mee te nemen in de sector zodat de ontwikkeling van wet- en regelgeving goed aansluit met de praktijk. Waar de uitdaging komt te liggen, is trailers zo te construeren dat deze in combinatie met een trekker zo weinig mogelijk CO2-uitstoot veroorzaken. Denk hierbij aan onder andere het verlagen van de luchtweerstand, het gewicht en de rolweerstand. Hiervoor wordt een computersimulatietool ontwikkeld om de CO2-uitstoot te berekenen. Dat is een complexe materie. Als koper weet je dan precies hoe groen bepaalde trailers zijn. Dit zal innovaties in deze markt een kleine versnelling geven.”

Sluiten de huidige trends en ontwikkelingen in de trailerwereld hier nu al bij aan en over welke trends hebben we het dan?
“Zeker. Fabrikanten focussen op het verminderen van de CO2 -uitstoot. Zo wordt er geëxperimenteerd met zonnepanelen op de daken van trailers. Dat kan, omdat ze steeds lichter en beter van kwaliteit worden. Daardoor worden ze aantrekkelijker om te installeren en de energie die ermee wordt opgewekt te gebruiken voor bijvoorbeeld een aanwezige koelmotor op de trailer. Ook proberen fabrikanten zoveel mogelijk de aerodynamica van voertuigen te verbeteren. Je moet dan denken aan spoilers die openklappen aan de achterzijde of een verlengde aerodynamische cabine, zoals die van DAF. Het zal duidelijk zijn dat dit laatste het meest rendabel is voor internationaal transport, dus voor voertuigen die veelal op volle snelheid rijden. Een derde zeer belangrijke trend is elektrificatie. In het geval van trailers hebben we het dan over de zogenoemde terugwinas. Een jaar of acht geleden heeft een Nederlandse ondernemer in samenwerking met een leverancier van koelmachines en een assenfabrikant een volelektrische koeltrailer ontwikkeld. Bij het afremmen van de trailer wordt energie opgewekt door de as en opgeslagen in een accupakket. Deze energie wordt vervolgens gebruikt om de koelunit van de trailer aan te drijven. Inmiddels hebben een aantal grote Duitse trailerfabrikanten dit idee opgepikt en ook een eigen energieas ontwikkeld. Helaas lopen we tegen het feit aan de RDW deze innovatie niet wil goedkeuren, terwijl andere lidstaten dit wel accepteren.”

Waarom gaat de RDW hier niet in mee?
“Het feit is dat innovaties altijd voorlopen op de regelgeving. Het kan nog jaren duren voordat de energieas is opgenomen in de regelgeving. En dus is het essentieel dat de RDW meer openstaat en meedenkt met dergelijke innovaties in plaats van de veilige kant te kiezen van de op dat moment geldende regelgeving.”

Zijn er nog andere zaken waar de trailermarkt tegenaan loopt?
“Samen met de TRTA, waarbij ook internationaal opererende trailerverhuurbedrijven zijn aangesloten, zijn wij in gesprek met het ministerie en de RDW over apk-keuringen in het buitenland. Trailers moeten gekeurd  worden in het land van registratie om te voldoen aan de wettelijke verplichte jaarlijkse keuring. Het is bijna ondoenlijk om de logistiek zodanig in te richten dat een trailer op het juiste tijdstip terug is in het land van registratie voor de keuring. Trailers moeten meestal speciaal daarvoor naar het land van registratie teruggehaald worden en dit gebeurt veelal zonder lading. Dit veroorzaakt veel onnodige kilometers en een onnodige toename in CO2-uitstoot, congestie en kosten. Het is een moeizaam proces dat uiteindelijk instemming behoeft vanuit Brussel. De vraag is of het überhaupt lukt om hiervoor de handen op elkaar te krijgen.”

Er wordt geëxperimenteerd met bijvoorbeeld zonnepanelen op de daken van trailers.

Wat vinden jullie trouwens van het stoppen van de pilot met de Super EcoCombi in Nederland?
“We zijn blij dat de standaard-lzv steeds meer geaccepteerd en inzetbaar is. Maar het stoppen met de Super EcoCombi is een gemiste kans. Rijden met twee standaardtrailers achter één trekker betekent een enorme CO2-reductie. Ik ben onlangs  met de TRTA in Finland geweest en heb daar gezien hoe dat werkt. In Finland en Zweden mogen ze immers al veel langer rijden met deze combinaties, en niet alleen op lange, rustige wegen, maar ook in een meer stedelijke omgeving. Er worden daar zelfs proeven gehouden met drie of zelfs vier standaardtrailers achter elkaar. Gezien onze infrastructuur zou dat hier te ver voeren, maar twee trailers is absoluut haalbaar. Wat ik hierin in Nederland zo mis, is dat de overheid te weinig met ondernemers meedenkt en in plaats daarvan erg terughoudend is. Gewoon inventariseren in waar de markt behoefte aan heeft en meedenken over hoe je mogelijke problemen kunt oplossen om het concept toe te kunnen passen. Een positieve benadering dus.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn