Platformen: hóúden of máken ze je wakker?

Platformen als Uber, Thuisbezorgd, Amazon en Bol.com zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het coronavirus heeft enerzijds de ontwikkeling en het gebruik van platformen versneld, anderzijds hebben de grote bemiddelingsplatformen juist zware klappen gehad. De grote platformen, zoals Airbnb, WeWork, Uber en Lyft, hebben als gevolg van corona hun activiteiten en daarmee hun waarde snel zien verdampen. Het belang van platformen in en voor de economie zal in de nabije toekomst enkel nog toenemen.

Een bedreiging voor traditionele spelers in transport en logistiek is als platformen zelf hun eigen logistiek gaan uitrollen. Amazon, de grootste webshop van de wereld en die maar blijft groeien, verzorgt zijn logistiek zelf. Wereldwijd bezorgde Amazon in 2019 naar eigen zeggen 3,5 miljard pakketjes in de last mile. In Duitsland is Amazon er verantwoordelijk voor dat DHL minder volume krijgt. DHL zal er minder goed van slapen…

‘In toenemende mate zien we de vorming van platformen in de business-to-businessmarkt. Een mooi voorbeeld in transport en logistiek is Uturn, dat zich richt op het efficiënter organiseren van het containervervoer via de weg’

Menno Menist, directeur business development bij Panteia

Hoewel schaal belangrijk is hoeft het niet altijd groots en meeslepend te zijn. Het gaat erom of je waarde toevoegt aan de keten. Tot nu toe hebben we veel initiatieven gezien in de business-to-consumermarkt. In toenemende mate zien we de vorming van platformen in de business-to-businessmarkt. Een mooi voorbeeld in transport en logistiek is Uturn. Dit platform richt zich op het efficiënter organiseren van het containervervoer via de weg. Hierbij worden lege kilometers gereduceerd, vraag en aanbod bij elkaar gebracht en het ondersteunende proces om tot een transactie te komen eenvoudiger gemaakt. Dus meer gebruikersgemak en meer toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrentie. 

Deze column is verschenen in
het magazine Transport & Logistiek. 
Meer lezen? Kies dan hier uw abonnement!

Een ander mooi initiatief is afkomstig van de Organisatie voor Erkende Verhuizers (OEV) die samen met sociale partners heeft laten onderzoeken hoe zij het verschil kan maken in een economie waarin platformen een steeds grotere rol spelen. De uitkomst is dat de OEV samen met haar achterban de handen ineenslaat en zelf een eigen platform opricht. De OEV zet hierbij nadrukkelijk in op de oprichting van een duurzaam platform. Dit sluit enerzijds aan bij de consumentenbehoefte aan kwaliteit, prijs en gemak en anderzijds bij het doel van verantwoord marktgedrag: sociaal verantwoord en met respect voor de kwaliteit van de dienstverlening opdrachten uitzetten, aannemen en uitvoeren.

De OEV is op tijd wakker! Hoe slaap jij de komende tijd? 

Menno Menist is directeur Business Development bij Panteia.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Menno Menist