Wido vervoert tiny houses. ‘Dit transport doe je niet met een gemiddelde dieplader’

Treinstellen, zandwinninginstallaties, machines, complete installaties – Wido heeft de expertise en het materieel in huis om de verhuizing van deze objecten, intern of extern, snel en flexibel te verzorgen. Dat geldt ook voor het transport van de op dit moment zeer populaire tiny houses. “We maken deze woningen sinds ruim een halfjaar zelf met ons bedrijf Perfect Wood in Ressen”, vertelt Henk Heijting. “Onze orderportefeuille voor de bouw van deze kleine woningen zit al vol voor de komende anderhalf jaar. Iedere week leveren we er een af, veelal op campings of in natuurparken, zoals op de Veluwe. Dit transport doe je niet met een gemiddelde dieplader. Speciaal hiervoor hebben we bij Nooteboom de voor ons perfecte trailer laten bouwen, de dieplader Euro-PX.”

Hoogte tiny house

Wido had de nodige eisen en wensen voor deze dieplader. Heijting: “Dat zat ’m niet zozeer in het gewicht, want de tiny houses wegen kant-en-klaar gemiddeld ‘slechts’ 4 ton. Het ging vooral om de hoogte van deze huizen. Een tweepersoonswoning is 8 meter lang, 

3,5 meter breed en 4 meter hoog. Met een gewone dieplader met een hoogte van 50 centimeter kom je dan niet uit als je maximaal 4,25 meter hoog mag zijn als vrachtwagencombinatie. Voor ons is het dus belangrijk dat de laadvloer van die dieplader niet hoger is dan 25 centimeter om ons aan de toegestane hoogte te kunnen houden. Om over verhoogde overwegen en andere oneffenheden op ruwe terreinen te kunnen rijden, kan door middel van de hydraulische vering de bodemvrijheid onder de laadvloer van de dieplader in hoogte worden aangepast, met een maximale hoogteslag van 60 centimeter.”

Dieplader met pendelassen

Omdat zoals gezegd veel tiny houses op campings of in het buitengebied worden geplaatst, waar het moeilijk manoeuvreren is met een dieplader, heeft Wido gekozen voor de uitvoering met pendelassen die een zeer grote stuuruitslag bieden. “Vanuit de cabine kan de chauffeur of eventueel de transportbegeleider met een draadloze afstandsbediening de assen van de dieplader bij zeer lage snelheid ook handmatig besturen. Zo kunnen ook zeer korte of haakse bochten op smalle weggetjes worden gemaakt. De tweeassige dieplader is hiervoor uitgerust met pendelassen – ik noem ze vliegtuigwielen – die een stuuruitslag hebben van 60° en heel scherpe en korte bochten kunnen maken.”

dieplader nooteboom voor wido
Een tiny house wordt op het super shallow deck gemanoeuvreerd.

De dieplader is uitgerust met een hydraulisch afneembare zwanenhals met buitenliggers. Deze zwanenhals is aan de achterzijde uitgerust met een extra kist voor het opbergen van materiaal dat veel wordt gebruikt, zoals spanbanden en kettingen. “De chauffeur hoeft dan niet steeds op het bovenste deel van de trailer te klimmen naar de kist die daar standaard zit. Ook hebben we de ruimte achter op de trailer, tussen –zoals wij dat noemen – de billen, dicht laten maken. Wij hebben deze ruimte niet nodig voor de objecten die we ermee vervoeren en deze ruimte openlaten betekent alleen maar vuil aantrekken. Bovendien kunnen we nu achterop ook nog lading meenemen als dat zo uitkomt.” De slechts 20 centimeter dunne vloer – een zogenoemd super shallow deck – van de dieplader is voorzien van een antisliplaag.

Euro-PX achter Scania

Als het aan Heijting ligt, blijft het niet bij alleen deze ene Euro-PX-dieplader. “We groeien behoorlijk en ik verwacht dat er binnen niet al te lange tijd nog een paar Nooteboom-drieassers zullen volgen.” Op dit moment wordt de dieplader veelal gekoppeld aan de met autolaadkraan uitgeruste Scania. “Dit is inmiddels onze tweede Scania”, vertelt Heijting. “Ik ben eigenlijk vooral van de Volvo’s en mijn vader is een echte DAF-man, maar deze Scania bevalt uitstekend en is heel geschikt voor dit werk. Ook onze chauffeur Sicco Schwering, die meestal op deze combinatie rijdt, is er zeer over te spreken.”

wido henk heijting sicco schwering
Henk Heijting (links) met chauffeur Sicco Schwering: “Ik verwacht dat er binnen niet al te lange tijd nog een paar Nooteboom-drieassers zullen volgen.”
Meerdere ondernemingen

Wido Kraanverhuur, met vestigingen in Nijmegen en Doetinchem, heeft ruim zestig medewerkers. De onderneming bestaat sinds 1958 en is indertijd opgericht door Henk Doornebal, de opa van Henk en Jan Heijting. In 1987 nam zijn schoonzoon Jan Heijting senior het bedrijf over en sinds een jaar runt de derde generatie het bedrijf. Daarbij houdt Jan zich vooral bezig met het kraanverhuur en is hij ook de eindverantwoordelijke voor de boekhouding. Henk richt zich met name op de inkoop en de projecten die Wido aanneemt en uitvoert. Het werkgebied ligt vooral in Nederland en Duitsland, maar ook in België en Frankrijk.

Dat de broers echte ondernemers zijn, blijkt uit het feit dat ze naast de twee Wido-bedrijven, nog een aantal andere bedrijven runnen. Zo zijn ze een halfjaar geleden begonnen met Perfect Wood, hun bedrijf dat tiny houses maakt. Ook hebben ze een keukenbedrijf in Bemmel, Project Supply, evenals het bedrijf Industrial Parts, dat de industriële demontage of verwijdering van machines verzorgt. 

Begin volgend jaar starten de broers samen met Eli van der Zanden met Perfect Stone, een bedrijf dat keramische tegels levert voor binnen en buiten. Heijting: “Al deze bedrijven sluiten aan bij de activiteiten van Wido. Op deze manier hebben en houden we zoveel mogelijk in eigen hand.” 

Toch is er ook nog een bedrijf van de heren dat compleet los staat van de rest, te weten hun motorzaak in Eibergen. Heijting: “Deze motorzaak heeft onze vader jaren geleden overgenomen. Dat was eigenlijk pure hobby, want we rijden allemaal motor.” Als het over ondernemen gaat, valt de appel dus niet ver van de boom. “Dat geldt ook voor onze moeder die in Elst een eigen lingeriezaak heeft. Iets heel anders, maar duidelijk is dat ondernemen ons met de paplepel is ingegoten.”

Lees ook: Marinka Nooteboom Zakenvrouw van het Jaar 2022

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen: ,

Auteur: Annelies van Stijn