Nieuwe Volkswagen Caddy is stiller en ruimer

In 2019 kondigden Volkswagen Bedrijfswagens en Ford aan te gaan samenwerken bij de ontwikkeling van lichte bestelwagens en systemen voor autonoom rijden. Die samenwerking moet resulteren in een gezamenlijke midsize-pick-up, een bestelwagen voor de stad en een 1-tonsbedrijfswagen. De bestelwagen voor de stad is de nieuwe Caddy die in 2020 werd gepresenteerd en nu inmiddels ook leverbaar is. Hiervan ontwikkelt Volkswagen ook een variant voor Ford, die later in 2021 leverbaar wordt. De productie van beide modellen gebeurt in de Volkswagenfabriek in Poznan, Polen. Zoals alle introductie het afgelopen jaar verliep ook de presentatie van de nieuwe Caddy erg sober. Corona voorkwam grotere feestelijkheden. In juni van dit jaar was er gelegenheid de nieuwe besteller goed aan de tand te voelen.

Dikke uitvoering van de Caddy

Volkswagen-importeur Pon zette voor ons een Caddy neer waarvoor waarschijnlijk bij iedere optie een ‘vinkje’ was gezet. Dat levert een luxe, heel prettig rijdende auto op, maar waarschijnlijk zal er geen tweede soortgelijk exemplaar van worden afgeleverd bij een koeriersbedrijf. Daar zullen de bestuurders het een tikkeltje minder luxe moeten doen, en met minder ondersteunende rij- en veiligheidssystemen. Voor de aandrijving zorgt hoe dan ook een viercilinder 2-literdieselmotor, de EA288 Nutz. Deze 2.0-liter TDI is er in vier vermogensklassen: 75 kW/102 pk, 90 kW/122 pk, 103 kW/140 pk en 130 kW/177 pk.

volkswagen caddy ledverlichting
Prachtig vormgegeven achterlichten maar ze lijken ons iets schadegevoeliger dan het gemiddeld achterlicht op een bestelauto.

Bij het openen van het bestuurdersportier komt de Caddy al tot leven en er verschijnt een ‘welkomtekst’ op het display. Meubilair en dashboard doen in niets denken aan een bestelauto: mooi beklede zetels en keurige materialen voor dashboard en interieur-afwerking. De contactsleutel kan gewoon in de broekzak blijven; het is voldoende dat die in de auto is. De motor kan vervolgens met de start-stopknop tot leven worden gebracht. Ondanks het feit dat er een forse diesel aan het werk is, hoor je hem amper. De geluidisolatie blijkt heel goed; ook tijdens de rit is de Caddy verbluffend stil. We konden niet eens verschil in geluiddruk meten tussen 80 en 100 km/u. In beide gevallen varieerde dat van 65,5 en 66,3 dB(A) en dat is mooi laag.

Onderweg 

Met een klein schakelaartje op de middenconsole wordt de automatische versnellingsbak bediend. In het display is te zien welke stand is geselecteerd. Schakelaars komen amper voor. Veel gebeurt via ‘virtuele’ toetsen op het centrale display, waarop onder meer de navigatie-informatie wordt getoond. Het navigatiesysteem kan in principe ook met de stem worden bediend, maar het lukte ons niet daarmee het bedoelde adres in te voeren. Via het touchscreen ging dat een stuk beter. Eenmaal op pad, blijkt de Caddy door de combinatie van deze 122 pk sterke motor met de zeventraps DSG-bak supersnel. In 7 seconden haalt de auto 80 km/u en in 10,5 seconden 100 km/u. Fijn voor een koerier die haast heeft, maar voor een gemiddelde werkgever zal een rustiger motorisering ook voldoen. 

vw caddy bedrijfswagen
De laadvloer is in deze L1H1-uitvoering 180 centimeter lang en de totale laadcapaciteit bedraagt 3,3 m3.

Zoals gebruikelijk reden wij de Caddy zonder lading. In het verleden leidde dat bij veel bestelauto’s tot een stug, springerig veergedrag. De Caddy heeft daar niet in het minst last van; die strijkt alle richels onderweg keurig glad. De Lane Assist houdt de Caddy keurig in midden op de rijbaan. Als hij uit zijn koers loopt, geeft het stuurwiel druk in de goede richting. Het systeem doet dat op een vertrouwenwekkende manier; je hebt niet de indruk dat het stuur uit je handen wordt getrokken. Het stuur loslaten en de auto zelf laten rijden, kan maar heel kort. Daarna verschijnt de vermanende tekst in de display ‘stuur vasthouden’. Als de bestuurder daar niet op ingaat, vermindert de Caddy snelheid.

Volkswagen Caddy rijdt prettig

De rit met de Caddy had wat ons betreft langer mogen duren. De auto stuurt heel prettig, zit prima en ziet er van binnen en van buiten prima uit. Daarmee is meteen duidelijk dat de auto in deze uitvoering niet met tientallen tegelijk zal worden aangeschaft door wagenparkbeheerders van bijvoorbeeld een koeriersbedrijf. Dit is een bestelauto voor bestuurders die per dag veel kilometers in de Caddy zullen maken, ook over provinciale wegen en snelwegen. Wie het rustig aan doet met accelereren, komt waarschijnlijk aan een brandstofverbruik van 5 tot 6 liter diesel per 100 kilometer. Helemaal niet verkeerd.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

In het demovoertuig was gekozen voor de 90 kW-variant, gekoppeld aan een geautomatiseerde zeventraps DSG-bak. Aan de buitenkant vallen vooral de sportieve wielen op (17 inch) met een laag profiel banden. Ook al niet dé standaard in de bezorgbranche.

Ruimtewinst

Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwe Caddy ruimer en comfortabeler. Die ruimte is onder meer te danken aan de grotere wielbasis en een andere achterasconstructie die ruimtebesparend is. De starre as bleef, maar kreeg schroefveren. Volkswagen noemt als een winstpunt van de carrosserie de betere aerodynamica, die tot wel 10 procent brandstofbesparing kan opleveren. Dat tikt vooral aan voor voertuigen die regelmatig over wat langere afstand snel op buitenwegen rijden. Voor een bestelauto die veel in woonwijken actief is, is dit voordeel vanzelfsprekend minder groot. Tot andere noviteiten behoren de ledkoplampen en -achterlichten. En Volkswagen rust voor het eerst een bestelwagen uit met het ‘keyless access’ vergrendelings- en startsysteem. Daarmee hoeft de Caddy-gebruiker alleen maar de auto te naderen met de sleutel in zijn zak; dat is voldoende om de portieren te ontgrendelen en de motor te kunnen starten. Heel handig voor het aansluiten van een laptop is de aanwezigheid van een 230V-aansluiting in de armsteun tussen de voorstoelen. Natuurlijk zijn er er ook USB-aansluitingen en een standaard 12V-aansluiting te vinden. 

Veiligheid en rijtaakondersteuning

De bestuurder kan digitaal worden ondersteund in zijn rijtaken. Daarvoor kan de Volkswagen Caddy worden afgeleverd met ADAS-systemen zoals Lane Assist, Front Assist, Side assist en Adaptive Cruisecontrol, Rear Traffic Alert en Travel Assist, die samen al een aardige vorm van autonoom rijden mogelijk maken. Volkswagen levert het Travel Assist in deze Caddy voor het eerst in een bedrijfswagen. Het is gecombineerd met een multifunctionele stuurwiel dat voorzien is van capacitieve sensoren. Op grond van wettelijke en veiligheidsredenen moet het systeem permanent bewaken of de bestuurder wel zijn handen aan het stuur heeft en niet volledig steunt op de Lane Assist-functie. De ‘capacitieve’ sensoren in het stuur zorgen voor nauwkeurige detectie van zelfs een licht aanrakende hand, waardoor vals alarm zo veel mogelijk wordt voorkomen. In principe zijn veel van deze systemen opties, maar maken soms deel uit van bepaalde pakketten. Tijdens de rijimpressie was er voldoende gelegenheid uitgebreid kennis met de diverse systemen te maken. En wat Volkswagen ervan belooft komt in de praktijk inderdaad uit: de bestuurder wordt in veel rijtaken heel ver ondersteund, zonder dat er sprake is van een autonoom rijdend voertuig.

Achter het stuur

De gereserveerde Caddy is een standaard L1H1-uitvoering en deze is ruim 70 millimeter langer dan de voorgaande generatie; de laadruimte is 50 millimeter breder en 7 millimeter hoger geworden. De laadvloer is 180 centimeter lang en de totale laadcapaciteit bedraagt 3,3 m3. Een europallet gaat moeiteloos mee en met zes sjorogen in de vloer kan die ook goed worden vastgezet. 

bestelauto volkswagen
Volkswagen plaatste in de A-stijl een heel klein driehoekig ruitje om deze stijl wat minder ‘massaal’ te maken. Aan een beter zicht draagt het ruitje niet bij.

Bij het openen van het bestuurdersportier komt de Caddy al tot leven en er verschijnt een ‘welkomtekst’ op het display. Meubilair en dashboard doen in niets denken aan een bestelauto: mooi beklede zetels en keurige materialen voor dashboard en interieur-afwerking. De contactsleutel kan gewoon in de broekzak blijven; het is voldoende dat die in de auto is. De motor kan vervolgens met de start-stopknop tot leven worden gebracht. Ondanks het feit dat er een forse diesel aan het werk is, hoor je hem amper. De geluidisolatie blijkt heel goed; ook tijdens de rit is de Caddy verbluffend stil. We konden niet eens verschil in geluiddruk meten tussen 80 en 100 km/u. In beide gevallen varieerde dat van 65,5 en 66,3 dB(A) en dat is mooi laag.

Onderweg 

Met een klein schakelaartje op de middenconsole wordt de automatische versnellingsbak bediend. In het display is te zien welke stand is geselecteerd. Schakelaars komen amper voor. Veel gebeurt via ‘virtuele’ toetsen op het centrale display, waarop onder meer de navigatie-informatie wordt getoond. Het navigatiesysteem kan in principe ook met de stem worden bediend, maar het lukte ons niet daarmee het bedoelde adres in te voeren. Via het touchscreen ging dat een stuk beter. Eenmaal op pad, blijkt de Caddy door de combinatie van deze 122 pk sterke motor met de zeventraps DSG-bak supersnel. In 7 seconden haalt de auto 80 km/u en in 10,5 seconden 100 km/u. Fijn voor een koerier die haast heeft, maar voor een gemiddelde werkgever zal een rustiger motorisering ook voldoen. 

vw caddy bedrijfswagen
De laadvloer is in deze L1H1-uitvoering 180 centimeter lang en de totale laadcapaciteit bedraagt 3,3 m3.

Zoals gebruikelijk reden wij de Caddy zonder lading. In het verleden leidde dat bij veel bestelauto’s tot een stug, springerig veergedrag. De Caddy heeft daar niet in het minst last van; die strijkt alle richels onderweg keurig glad. De Lane Assist houdt de Caddy keurig in midden op de rijbaan. Als hij uit zijn koers loopt, geeft het stuurwiel druk in de goede richting. Het systeem doet dat op een vertrouwenwekkende manier; je hebt niet de indruk dat het stuur uit je handen wordt getrokken. Het stuur loslaten en de auto zelf laten rijden, kan maar heel kort. Daarna verschijnt de vermanende tekst in de display ‘stuur vasthouden’. Als de bestuurder daar niet op ingaat, vermindert de Caddy snelheid.

Volkswagen Caddy rijdt prettig

De rit met de Caddy had wat ons betreft langer mogen duren. De auto stuurt heel prettig, zit prima en ziet er van binnen en van buiten prima uit. Daarmee is meteen duidelijk dat de auto in deze uitvoering niet met tientallen tegelijk zal worden aangeschaft door wagenparkbeheerders van bijvoorbeeld een koeriersbedrijf. Dit is een bestelauto voor bestuurders die per dag veel kilometers in de Caddy zullen maken, ook over provinciale wegen en snelwegen. Wie het rustig aan doet met accelereren, komt waarschijnlijk aan een brandstofverbruik van 5 tot 6 liter diesel per 100 kilometer. Helemaal niet verkeerd.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: René Welmers