Benut HBE’s om de transitie naar BEV’s eerder mogelijk te maken

Het zal bij de meeste lezers wel bekend zijn dat per 2030 een fors aantal steden de binnenstad afsluit voor vrachtvoertuigen met een dieselmotor. Het goederenvervoer zal vanaf dat moment dus gedaan moeten worden met zero-emissievoertuigen. Vandaar dat we het dit keer hebben over batterijelektrische voertuigen (BEV’s) en dan vooral over de kostprijs per kilometer van dergelijke voertuigen. 

Hoe je het ook wendt of keert, vervoer is een economische activiteit waarmee geld verdiend moet worden. Hierbij is de TCO een belangrijke graadmeter. Om het TCO-verschil tussen diesel en BEV’s zichtbaar te maken, is in opdracht van de Topsector Logistiek een kostenmodel ontwikkeld. 

De TCO van een BEV ligt anno 2022 in alle gevallen hoger dan die van een dieselvoertuig. Echter, hoe kleiner het voertuig is, des te dichter ligt de TCO van een BEV bij die van een dieselvoertuig. Zonder subsidies loopt dit van circa 5 procent bij een kleine bakwagen (batterij: 120 kWh) naar bijna 19 procent voor een zware trekker (batterij: 490 kWh). Als maximaal gebruikgemaakt wordt van subsidies (MIA, AanZET) dan bestaat er nog steeds een nadeel van respectievelijk ruim 1 en 11 procent. Je zou kunnen stellen dat – om het resterende TCO-gat tussen diesel en BEV’s te dichten – er nog meer subsidie nodig is. Dat stuit op twee grenzen: het maximale subsidiebedrag dat wettelijk per voertuig gegeven mag worden en de vraag waar dat geld vandaan moet komen. 

‘Bij zware voertuigen slaat het TCO-verschil van bijna 19 procent ten nadele van de BEV om naar een positief verschil van bijna 9 procent ten voordele van de BEV’

menno menist, directeur Business Development bij Panteia

Kan dat niet anders? Jazeker, door gebruik te maken van de Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s). HBE’s zijn een soort verhandelbare waardepapieren die een bedrijf kan verdienen als voor het uitvoeren van transport zero-emissievoertuigen, zoals BEV’s, worden ingezet. 

Stel nu dat een bedrijf maximaal gebruikmaakt van HBE’s (dus onder meer eigen groene stroom gebruikt), wat betekent dit dan voor de TCO? Het verschil in TCO voor een kleine bakwagen daalt van 5 naar 1 procent, maar nog steeds ten nadele van de BEV. Het grote verschil wordt gemaakt bij de zware voertuigen. Het TCO-verschil van bijna 19 procent ten nadele van de BEV slaat om naar een positief verschil van bijna 9 procent te voordele van de BEV! Dit heeft alles te maken met de grote hoeveelheid verbruikte kWh’s en de daaraan gerelateerde aantal verdiende HBE’s. Een punt van aandacht is wel dat het verdienen en cashen van de HBE’s best een ingewikkelde en tijdrovende klus is.

Lees ook: Elektrisch rijden? ‘Maak een voertuigvervangingsplan’

Ondernemers doen er dus goed aan de mogelijkheden van HBE’s te benutten om de transitie naar BEV eerder mogelijk te maken. Maar ook voor overheden ligt hier potentieel. Vooral door drempels weg te halen: het gebruikmaken van HBE’s door ondernemers moet toegankelijker worden gemaakt.

Menno Menist is directeur Business Development bij Panteia.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Menno Menist