Elektrische vrachtwagen met knijperinstallatie voor wegenbouw
De Volvo FE Electric 6×2 beschikt over een elektrisch aangedreven en relatief lichte autolaadkraan en laadbak. Dit is nodig om de wegenbouwsector te verduurzamen, aangezien de lading (vaak zand en stenen) behoorlijk zwaar is. Om de vrachtwagen in beweging te krijgen, wordt gebruikgemaakt van twee elektromotoren met een vermogen van 400 kW en 850 Nm koppel. De lithium-ionaccupakketten hebben een capaciteit van 264 kWh. De remenergie wordt gebruikt om de accu’s op te laden, wat de truck uitermate geschikt maakt voor veel stop-and-goverkeer.
Elektrische vrachtwagen af fabriek
“De meeste elektrische vrachtauto’s die nu rijden, zijn omgebouwde varianten”, vertelt Sander Haagedoorn, bedrijfsleider wegen Dura Vermeer Infra Regio Noord West. “Volvo Trucks is de eerste fabrikant die elektrische vrachtwagens volledig direct vanaf de fabrieksband produceert. Dit is een stuk duurzamer omdat er niet eerst dieselcomponenten geproduceerd hoeven worden, om vervolgens verwijderd te worden.”
Minder zware opbouw
“De beperkte accucapaciteit en actieradius zijn op dit moment voor veel (bouw)bedrijven nog belangrijke knelpunten in de overstap naar elektrische vrachtwagens”, aldus Mathijs Vrijbloed, coördinator Duurzaamheid, Innovatie en Communicatie bij Vrijbloed Transport. “Om langer en meer te kunnen werken met dezelfde accucapaciteit hebben we in samenwerking met Dura Vermeer, Volvo Trucks Nederland, Hiab en Vossebelt een speciaal voertuig met minder zware opbouw ontwikkeld. Bovendien verbruikt deze lichtere laadkraan bij stilstand geen energie, in tegenstelling tot een conventionele variant. Een open verbinding tussen de software van de laadkraan en de truck zorgt er verder voor dat de laadkraan een signaal afgeeft wanneer de accu bijna leeg is. Hierdoor wordt stilstand voorkomen en kan het verbruik verder geoptimaliseerd worden.”
Dura Vermeer voert sinds juni 2019 vier jaar lang twee soorten projecten (Klein Wegenwerken en Elementenverhardingen) uit binnen de Samenwerkingsovereenkomst (SOK) Amsterdam. Deze contracten zijn op basis van duurzaamheid en samenwerking gegund aan Dura Vermeer.
Duurzaamheidsmissie
Een 100 procent elektrische truck sluit goed aan bij de duurzaamheidsmissie van zowel Dura Vermeer als Vrijbloed. Een van de duurzaamheidsambities van Dura Vermeer is ‘Uitstoot op 0’. Dit betekent onder andere dat de bouwer vanaf 2025 volledig emissievrij wil werken in de binnenstad. Vanaf begin dit jaar wordt daarom op alle projecten met elektrisch materieel gewerkt, mits dit beschikbaar is. Haagedoorn: “Met deze truck spannen we ons in voor een schone binnenstad. Het is een mooie stap in de duurzame samenwerking met de gemeente Amsterdam.”
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?