Acht Gelderse transporteurs doen ervaring op met elektrische vrachtwagen

Volgens algemeen directeur/eigenaar Marcel Visser van Visser Duiven lag het initiatief voor het project elektrisch rijden bij het platform Logistics Valley Liemers Achterhoek. “Directeur Tjeerd Middelkoop bezocht mij op 13 oktober van het afgelopen jaar hierover. Ik wilde graag mijn steentje bijdragen aan duurzaamheid. Daarna heeft hij andere bedrijven enthousiast gemaakt. Eind juni liep de Renault van de band. Ook Renault vindt het waardevol om hiermee ervaring op te doen. Vanaf juli zetten de bedrijven de vrachtwagen ieder een maand in. Als eerste zet DDS Trucking de Renault in. Wij zijn in oktober aan de beurt.”

Terugverdientijd elektrische vrachtwagen

De terugverdientijd van een elektrische vrachtwagen is volgens Visser nu nog te lang, ook al is stroom goedkoper dan diesel en zijn de reparatie- en onderhoudskosten van een elektrische vrachtwagen goedkoper dan bij een dieseltruck. Daarom zal het elektrisch rijden in de beginfase volgens Visser ondersteund moeten worden. Nu is het het belangrijkste dat we ervaring opdoen in de praktijk met de actieradius en het opladen. De Renault heeft een actieradius van 230 kilometer. “Ons plan is hem in te zetten in de regio Arnhem, waarbij we maximaal 200 kilometer rijden op een dag. We houden dan diverse cijfers bij en uiteraard ook hoe de auto bij de chauffeurs bevalt.”

Lng-project

Eerder heeft Visser ervaring opgedaan met vrachtwagens op lng. “Dat was via het bedrijf Middelkoop, dat we in 2016 overnamen. Het was een initiatief van de gemeente Duiven dat ook heeft geholpen om een lng-tankstation in Duiven van de grond te krijgen. Er zijn toen in 2012 vier Scania’s op lng gekocht en vier Iveco’s op lng operationeel geleased. Na vijf jaar werden de reparatie- en onderhoudskosten € 10.000 per Scania per jaar duurder. De inruilwaarde bleek € 5.000 te zijn, terwijl de boekwaarde € 25.000 was. Ook kondigde de overheid toen aan om de subsidie op lng van 12,5 cent per kilometer te stoppen, die na een jaar pas weer werd hervat. Een groot dilemma voor ons om te kiezen hoe verder te gaan. Uiteindelijk heeft Scania het netjes opgelost met ons en hebben we vier Euro 6-Scania’s gekocht en de lng-auto’s ingeruild. De Iveco’s deden het goed en het leasecontract kon marktconform worden verlengd, maar we maakten niet genoeg kilometers om ze lonend te laten zijn.”

Vervolg

Hoewel het over zeven maanden pas speelt, is het de bedoeling dat de deelnemers na afloop van de proef met de elektrische Renault gezamenlijk een of twee elektrische vrachtwagens per bedrijf gaan kopen of een vorm van leasen. “Welke elektrische vrachtwagen staat nog niet vast, maar Renault heeft daarbij een streepje voor”, zegt Visser. “Het kan voordeliger zijn zelf geen eigenaar te zijn. Dat hebben we geleerd uit het lng-project. Gezamenlijk optrekken heeft als voordeel dat je de krachten kunt bundelen. Dat neemt niet weg dat elektrisch rijden een goede optie is voor de toekomst.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens