Werken met een elektrische 50-tonner: ‘Elektrisch vervoer is duurder, maar het kan’

In 2020 vonden logistiek dienstverlener H.N. Post & Zonen en zero-emissie-transportbedrijf Breytner elkaar via een gezamenlijke klantvraag naar zero-emissiebouwtransport. De twee bedrijven bleken dezelfde ambitie te hebben op gebied van duurzaamheid en hun expertises werden gebundeld; H.N. Post & Zonen met specialisaties in bouwlogistiek en zeecontainervervoer en Breytner vanuit zijn specialisme in zero-emissietransport. Vanuit deze joint venture werd de elektrische 50-tonstrekker met elektrische kraan in gebruik genomen. De e-truck, van origine een DAF en omgebouwd door Emoss, wordt ingezet voor het vervoer van bestratingsmaterialen voor de gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor Plus Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven. Post: “Breytner heeft ons geïnspireerd om te denken in mogelijkheden. Elektrisch vervoer is duurder, maar het kan. We merken dat het gaat leven en krijgen met name uit de bouwsector steeds meer aanvragen. En nu kunnen we het onze klanten ook concreet aanbieden.” 

Leerpunten 

De elektrische 50-tonner heeft inmiddels 10.000 kilometer gereden. Voor H.N. Post & Zonen zijn het de eerste ervaringen met rijden op elektriciteit, maar Breytner heeft als dedicated zero-emissietransporteur al langer ervaring opgedaan. Beide partijen zijn positief, maar zowel Baartmans als Post benadrukt wel dat het belangrijk is om bij elektrisch vervoer te denken in mogelijkheden én dat er een ander budget nodig is. “Wanneer klanten vragen naar emissievrij transport, maken we dit al vrij snel duidelijk”, vertelt Baartmans. “We hebben geleerd om te beginnen met het in kaart te brengen van de haalbaarheid. En om de schade enigszins beperkt te houden, is subsidie onmisbaar. Maar subsidietrajecten kosten veel tijd en energie en daar moet je wel op ingericht zijn.” 

h.n. post & zonen breytner elektrisch vervoer
Het zero-emissieteam met van links naar rechts: Dé Post, Marco Post, Deborah Post, Marie-José Baartmans en Jeroen Baartmans.

Elektrisch vervoer vraagt andere aanpak

De elektrische trekker heeft een actieradius van zo’n 150 kilometer. Omdat de batterij daarna opgeladen moet worden, vraagt dit een andere manier van plannen. Post: “Dit is iets wat al in het voortraject uitgebreid is besproken. Wij zijn met alle partijen om de tafel gaan zitten om te kijken hoe dit het beste ingericht kon gaan worden.” Baartmans vult aan: “Voor het beleveren van supermarkten werken we met mobiele snelladers aan het dock. Dat is de meest ideale situatie met de minste impact, want dan kan het voertuig opgeladen worden wanneer het stilstaat. Voor het werk dat we doen voor de gemeente Rotterdam moet er per dag één keer bijgeladen worden. Dat duurt drie kwartier en gebeurt idealiter tijdens de pauze van de chauffeur. Dan verlies je de minste tijd.” 

Massaal laadcapaciteit 

Op de vraag of de laadinfrastructuur het aankan als transportbedrijven massaal overgaan op elektrisch vervoer, antwoordt Baartmans: “We moeten stoppen met denken dat het hele wagenpark elektrisch moet worden. Bovendien zal er meer gedacht gaan worden vanuit multi-modelconcepten. Waarom rijden we nog bloemen naar Portugal als ze er ook met de trein kunnen komen?” Breytner kijkt verder dan alleen transport op wielen. Maar Baartmans is er wel van overtuigd dat, zodra het nodig is, de technologie het aankan. “De vraag is alleen wie het gaat betalen. Het gaat om hele hoge investeringen en de regelgeving biedt voorlopig nog de mogelijkheid om te wachten tot 2030.”

‘Ik hoop dat de truckfabrikanten in 2023 elektrische trekkers op de markt brengen. Dan komt er vanzelf meer vertrouwen bij onze, soms nogal conservatieve, medecollega’s. Dan zal ook de prijs naar beneden gaan’ 

Marie-José Baartmans, directeur bij Breytner
Wordt vervolgd 

Breytner ziet zichzelf als kennispartner op het gebied van zero-emissietransport en deelt informatie om andere bedrijven te inspireren. Baartmans: “We staan in de voorste linie van de innovatie en willen collega-bedrijven behoeden voor de valkuilen en kinderziektes waar wij mee te maken hebben gehad. Ik wil transporteurs vooral adviseren te denken in mogelijkheden. Dat de transitie er komt, moge duidelijk zijn en als je wacht tot 2029 mis je de boot.” Ondertussen werken Breytner en H.N. Post & Zonen aan een vervolgproject, waar beide directieleden nog niets over kwijt willen. Wordt vervolgd dus. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Ook Post verwacht niet dat transporterend Nederland op korte termijn massaal laadcapaciteit nodig zal hebben. “Er komt een markt voor, daar ben ik van overtuigd. Maar voorlopig is het een duurdere oplossing met beperkingen. Over een jaar of vier, wanneer de techniek verder en het aanbod trucks groter is, wordt het geleidelijk aan bereikbaarder en zullen steeds meer transportbedrijven de stap nemen.” Baartmans: “Ik hoop dat de truckfabrikanten in 2023 elektrische trekkers op de markt brengen. Dan komt er vanzelf meer vertrouwen bij onze, soms nogal conservatieve, medecollega’s. Dan zal ook de prijs naar beneden gaan.” 

Minder vermoeid

Voor H.N. Post & Zonen doet de elektrische trekker niet onder voor een van de dieseltrucks uit het 165 eenheden tellende wagenpark. “Ook de chauffeurs zijn enthousiast”, zegt Post. “Een enkeling geeft aan er niet mee te willen rijden, maar het overgrote deel is positief.” De chauffeurs van Breytner willen zelfs niet meer anders. “Ondanks dat we in 2016, toen we met de eerste elektrische trucks gingen rijden, met veel kinderziektes te maken hebben gehad en onze chauffeurs nogal eens stilstonden, zijn ze positief”, constateert Baartmans. “De auto’s zijn stiller en je hebt minder trillingen in de cabine. Ze zijn na een dag werken veel minder vermoeid.”

elektrische kraan op oplegger achter elektrische truck
De oplegger is uitgerust met een elektrische kraan.
Wordt vervolgd 

Breytner ziet zichzelf als kennispartner op het gebied van zero-emissietransport en deelt informatie om andere bedrijven te inspireren. Baartmans: “We staan in de voorste linie van de innovatie en willen collega-bedrijven behoeden voor de valkuilen en kinderziektes waar wij mee te maken hebben gehad. Ik wil transporteurs vooral adviseren te denken in mogelijkheden. Dat de transitie er komt, moge duidelijk zijn en als je wacht tot 2029 mis je de boot.” Ondertussen werken Breytner en H.N. Post & Zonen aan een vervolgproject, waar beide directieleden nog niets over kwijt willen. Wordt vervolgd dus. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Mirjam van Valen-Oskam